Satul de Vacanță, între kitsch și tradițional. "Schimbați-i numele, căci a devenit un bazar pestriț, fără stil!"

3173

Articole de la același autor

Satul de Vacanță, odinioară plin de turiști, cu căsuțe tradiționale, terase pline de flori, muzică de petrecere și voie bună, este acum o tristă amintire. Satul de Vacanță nu doar că nici nu mai aduce a sătuc, dar se dezvoltă rapid și haotic, pierzându-și

din farmecul de pe vremuri.

Satul de Vacanță se transformă, pe an ce trece, într-un amalgam de pensiuni, terase, restaurante ce nu mai seamănă deloc cu căsuțele tradiționale, specifice pentru anumite zone ale țării, cele care l-au consacrat, l-au făcut vestit și au atras mii și mii de turiști. Aleile de plimbare parcă devin tot mai înguste, se construiește fără un stil specific și se distruge spiritul de distracție, de relaxare, de vacanță.

Constănțenii pe care pașii i-au dus, în ultimele săptămâni, în plimbare prin Satul de Vacanță au avut parte de un peisaj pestriț, fără nicio noimă. Pe de o parte, căsuțele de odinioară, unele abandonate, cu decorațiunile de lemn distruse, altele renovate cum s-a priceput fiecare, cu geamuri termopan și balustrade de inox, pe cealaltă parte, restaurantele, pensiunile și hotelurile noi, cu arhitectură modernă, pe alocuri chiar futuristă.

"Au distrus Satul de Vacanță. Nu am mai fost de vreo cinci ani pe acolo, de când era plin de tarabe, chinezării și manele. Am trecut, săptămâna trecută, și m-am îngrozit. Nu mai are nicio treabă cu Satul de Vacanță. Schimbați-i, fraților, numele, căci a devenit un bazar pestriț, fără stil și fără nimic neaoș", ne-a scris, pe adresa redacției, un constănțean.

Tarabe cu chinezării și prețuri "de stațiune"

Ieri dimineață, chiar când începeau să se deschidă magazinele și terasele, am făcut și noi o vizită în zonă. Noroc că mai știam zona, că altfel nu am fi găsit intrarea. Vestita poartă de lemn sculptat este dosită în spatele unei benzinării și a unui bloc turn. Intrarea în sat se face chiar din parcarea blocului, bătrâna poartă fiind flancată de mașini de lux. Și tot de mașini multe am dat și pe aleile sătucului.

La terase, lucrul e în toi. S-a făcut curățenie și mulți cârciumari deja își așteaptă oaspeții. Printre terase, unele dintre ele chiar cochete, elegante, am găsit însă galerii cu haine de toate culorile și tarabe cu ochelari de soare. Expuse chiar pe alee, erau rafturi, zeci de umerașe cu tot felul de pânzeturi chinezești, care nu numai că nu au nicio legătură cu satul, cu portul românesc, dar sunt și de o calitate îndoielnică, la prețuri foarte mari, "așa, ca de stațiune", cum ne spune chiar o comerciantă. Lipsesc însă, cu desăvârșire, magazinele de suveniruri, magazinele cu produse specifice locului. Zău dacă nu ne e dor chiar și de clasicele casete cu scoici, culese și lipite de mâinile localnicilor, în locul kitschurilor aduse de cine-știe unde.

Aceleași comedii bătrâne…

În zona jocurilor, încă se amenajează, se vopsește, se repară. Aceleași aparate bătrâne, cu care ne dădeam și noi, sunt principala atracție a locului de distracție.

În plimbarea noastră, am întâlnit și o familie de turiști din Râmnicu Vâlcea.

"Am plecat la 4 dimineața, ca să călătorim pe răcoare, fiind cu copii mici. Dar am ajuns prea devreme și nu ne putem caza mai devreme de ora 12. Așa că ne plimbăm pe aici. Suntem cazați la un apartament în apropiere, pe care l-am închiriat prin internet. Nu am mai fost la mare, la noi în țară, de șapte ani. Dar anul acesta am ales să venim. Unele lucruri s-au schimbat în bine, altele în rău.

Îmi amintesc cum veneam în Satul de Vacanță și ne distram, mâncam mici și beam bere la terasă. Pe atunci era frumos. Sper ca să avem parte de experiențe frumoase și acum", ne-a mărturisit femeia.

Noi ne-am continuat periplul și pe malul lacului. Din fericire, încă mai avem zone cu verdeață și cu copaci viguroși. Nu mai avem însă nici trenuleț, nici zone de promenadă amenajate. Linia pe care odinioară circula trenulețul se termină acum, brusc, în parcarea de pe malul lacului a unui hotel cu multă sticlă și multe etaje. Iar pe alee, constănțenii ieșiți la jogging sunt nevoiți să ocolească tomberoanele cu gunoaie, scoase de la terasele din zonă, pescarii sau gropile din beton.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!