Oamenii de știință au descoperit PRIMUL ORGANISM CARE NU RESPIRĂ

Oamenii de știință au descoperit PRIMUL ORGANISM CARE NU RESPIRĂ - dddd-1582705519.jpg

Organismul parazit Henneguya salminicola, care trăiește adânc în țesutul muscular al unor specii de salmonide, precum somonul, este primul organism de pe Pământ despre care s-a demonstrat că nu are un genom mitocondrial și trăiește fără a avea un aparat respirator, transmite Live Science, potrivit Digi 24.

H. salminicola își petrece întregul ciclu vital în țesutul muscular al peștilor și al unor viermi subacvatici, condiții în care nu are oportunitatea de a transforma oxigenul în energie. Însă toate celelalte organisme multicelulare de pe Pământ, al căror ADN a fost secvențiat de oamenii de știință, dispun de unele gene cu funcții pentru aparatul respirator. Conform unui studiu publicat luni în revista Proceedings of the National Academy of Sciences, în genomul lui H. salminicola nu există nicio astfel de genă.

La fel ca multe alte organisme parazite din clasa Myxozoa - un grup de animale acvatice simple, microscopice, înrudite de departe cu meduzele - H. salminicola ar putea să aibă un trecut evolutiv în care să fi semănat mai mult cu meduzele, însă evoluția a făcut-o să lase în urmă astfel de trăsături. "Și-au pierdut țesuturile, celulele nervoase, musculatura, totul. Iar acum am aflat că și-au pierdut și abilitatea de a respira", susține co-autorul acestui studiu, Dorothée Huchon, biolog la Universitatea din Tel Aviv, potrivit Agerpres.

Acest proces evolutiv de simplificare genetică reprezintă un avantaj pentru organismele parazite precum H. salminicola, care prosperă reproducându-se cât mai rapid și cât mai frecvent cu putință, mai explică Huchon. Dar cum reușește H. salminicola să producă energia necesară proceselor metabolice dacă nu respiră? Oamenii de știință încă nu știu sigur dar ipoteza de lucru este că dispune de un set de proteine care pot extrage energia moleculară direct din organismul gazdă.

Joi, 01 August 2013
Stire din Sănătate : Copilul respiră șuierat?