Flota comercială a României, acum 20 de ani. Navă arestată în Kenya, marinari abandonați!

863
Flota comercială a României, acum 20 de ani. Navă arestată în Kenya, marinari abandonați! - flota-1553039352.jpg

Articole de la același autor

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme. 


Drama echipajului de pe cargoul "Seimeni" pare a se apropia de final. Dintr-un fax sosit din portul Mombasa, unde nava este arestată, aflăm că, pe data de 13 februarie 1998, Înalta Curte din Kenya a hotărât vânzarea acesteia. 
Nava aparține companiei Navrom și a fost operată, într-un contract de bare-boat, de firma Euromar. Din cauza neprimirii salariilor pe patru luni și a diurnei de străinătate pe mai bine de două luni, pe 13 septembrie 1997, echipajul a apelat la prevederile HG nr. 71/1997. 
Navigatorii români au așteptat, în zadar, aplicarea hotărârii guvernamentale și recuperarea restanțelor cu ajutorul legii și al autorităților române. Între timp, pe 22 septembrie, nava a primit restricții de navigație, fiind reținută în rada portului, pe motive tehnice. 
Fiindcă nu au obținut niciun fel de sprijin din partea statului de drept român, echipajul s-a adresat statului de drept kenian. Pe 12 noiembrie, Înalta Curte din Kenya a arestat nava. 
Începerea procesului a fost susținută de ITF Londra, care a remis firmei de avocați suma de 1.500 dolari pentru taxa de judecată. 
Începând cu data de 1 decembrie, s-au luat ceva alimente prin intermediul justiției keniene, datorită faptului că firma Euromar nu se mai îngrijea de procurarea hranei și apei potabile. Mai apoi, echipajul a trăit din mila organizației "Mission to Seamen" (o misiune religioasă de întrajutorare a navigatorilor), care a asigurat alimentele și medicamentele. 
Pe data de 24 decembrie 1997, nava a fost retrasă de armator din operarea firmei Euromar, pentru neplata chiriei, în sumă de 207.728 de dolari. 


Promisiuni fără acoperire în conturile bancare 


Compania Navrom, aflată la rândul său în mare dificultate financiară, n-a fost capabilă să îndulcească viața celor de la bordul navei "Seimeni". Dimpotrivă, speriată de perspectiva pierderii navei, conducerea companiei i-a trimis echipajului mesaje în care îi cerea renunțarea imediată și necondiționată la acțiunea de arestare - vânzare a navei, numai în aceste condiții garantând repatrierea și plata în țară. 
Știind că promisiunile Navrom nu au acoperire în conturile bancare, echipajul s-a conformat legislației românești, necoborând neplătit de la bordul navei și continuându-și exercitarea dreptului constituțional la acțiunea în justiție, pentru recuperarea creanțelor. 
Între timp, din cauza condițiilor de viață de la bordul navei și a factorilor de mediu, numeroși membri ai echipajului au fost internați în Mombassa Hospital cu diagnosticul malarie. Însuși comandantul Nicolae Tudor s-a îmbolnăvit grav, fiind repatriat urgent, ca urmare a consecințelor neurologice ale malariei. Șirul de îmbolnăviri continuă. La începutul săptămânii trecute, au mai fost internați ofițerul Ioan Darabă și fitter-ul Florin Roman. 
La această oră, nava se află în black-out. Alimentele primite (de pomană) se strică, pentru că nu funcționează instalațiile frigorifice. Piesele de schimb promise de Navrom nu au ajuns. Agentul angajat de armator refuză să mai ajute echipajul cu apă și cu spitalizarea bolnavilor. Plățile sunt făcute, în continuare, de "Mission to Seamen". Statul român și-a abandonat supușii! (16 februarie 1998) 


Au fost găsite trupurile a trei marinari dispăruți 


Printr-un comunicat de presă, purtând semnătura lui Virgil Toanchină, directorul general al firmei Donau Sea Link, suntem informați că: "În data de 24 februarie 1998, la ora 16:30, nava «Adria» a sosit în rada portului Cadiz și a ancorat. Echipajul a fost transferat de pe remorcherul «Benicadei» pe remorcherul portuar «Sertosa Diez», care a ajuns la chei la ora 16:45. 
Cinci dintre membrii echipajului au fost supuși unui control medical, după care, împreună cu ceilalți, au fost cazați la hotel, unde li s-au asigurat cele necesare. 
La ora 17, autoritățile portuare au încercat, fără succes, să urce la bordul navei. 
În după-amiaza zilei de ieri, echipele de intervenție au reușit să inspecteze nava, unde au găsit, în compartimentul mașini, corpurile carbonizate ale celor trei dispăruți". 
Vă reamintim că cei decedați în incendiul de pe "Adria" sunt: Jean Bostangiu - șef mecanic, născut la 2 februarie 1952, căsătorit, cu un copil, ambarcat pe "Adria" din 27 noiembrie 1997, cu domiciliul în Constanța; Marian Staicu - ofițer mecanic I, născut la 8 ianuarie 1958, căsătorit, cu un copil, ambarcat pe "Adria" din 16 august 1997, cu domiciliul în Buzău; Eugen Constantinescu - motorist, născut la 26 martie 1965, căsătorit, cu doi copii, ambarcat pe "Adria" din 16 august 1997, cu domiciliul în Mihail Kogălniceanu. 
Dumnezeu să-i odihnească! 
Prin intermediul ziarului "Cuget Liber", conducerea firmei Donau Sea Link își exprimă profunda durere și transmite condoleanțe familiilor îndoliate! (26 februarie 1998) 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4949 secunde