Transferul porturilor dunărene la administrațiile locale, o amenințare pentru portul Constanța și economia națională

1633
Transferul porturilor dunărene la administrațiile locale, o amenințare pentru portul Constanța și economia națională - transferulporturilordunarene-1568926822.jpg

Articole de la același autor

Porturile de la Dunăre sunt în fierbere, după ce ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a dezvăluit intenția Guvernului Dăncilă de a le transfera în administrarea autorităților locale. 


Până astăzi, Compania Națională "Administrația Porturilor Dunării Fluviale" Giurgiu și operatorii portuari de la fluviu nu au luat nicio poziție publică în această chestiune; în schimb, sindicatele au ieșit la luptă. 
Confederația Națională Sindicală Cartel Alfa, din care fac parte cele mai multe organizații sindicale din acest sector, a declanșat un adevărat bombardament mediatic, cerând stoparea inițiativei guvernamentale și avertizând că va face tot ce îi stă în putință pentru a o bloca. Mai mult, Federația Sindicatelor Trans-Conex și UNIREA - Sindicatul Portuar Român au anunțat că iau în calcul organizarea unor acțiuni de protest în toate porturile afectate și la sediul Ministerului Transporturilor. 
Organizațiile sindicale suspectează faptul că în spatele acestui transfer se ascund interese politice, dar mai ales, imobiliare. Confederația Cartel Alfa le amintește inițiatorilor acestui proiect cazul porturilor Turnu Măgurele și Zimnicea, care, aflându-se la administrația locală, au ajuns în paragină. 


Cârciumi și păcănele în locul terminalelor portuare 
Stimați cititori, transferul porturilor dunărene la administrațiile locale reprezintă o măsură cu consecințe extrem de grave pentru economie, pentru populație și securitatea națională. 


După cum se știe, lipsa unor autostrăzi care să lege granițele de est și vest ale țării, starea dezastruoasă a rețelei feroviare, pe care se circulă în condiții de insecuritate, cu viteze de 15 - 30 kilometri pe oră, au făcut din Dunăre și porturile fluviale coridorul de transport al mărfurilor vrac (cereale, minereuri, cărbune, produse chimice, îngrășăminte, produse de carieră și balastieră) cel mai important pentru România. 


Oare administrațiile locale, cu bugete insuficiente și fără specialiști în domeniul portuar, au capacitatea să execute lucrări de întreținere și reparații la infrastructura portuară, lucrări de dragaj pe căile de acces și în danele portuare, să asigure condiții pentru atragerea operatorilor performanți, care să investească în terminale portuare moderne? Cu certitudine, nu! 
Sunt convins că aceeași convingere o împărtășesc și cei din Ministerul Transporturilor. Și-atunci, de ce se dorește să se facă transferul? Răspunsul nu poate fi decât satisfacerea intereselor economice, imobiliare ale politicienilor locali și ale clientelei lor. 
Trebuie precizat că "victima" acestei măsuri, Compania Națională "Administrația Porturilor Dunării Fluviale" Giurgiu, administrează infrastructura reprezentând domeniul public al statului din 18 porturi și locuri de operare: Baziaș, Moldova Veche, Drencova, Șvinița, Tișovița, Dubova, Orșova, Drobeta-Turnu Severin, Gruia, Cetate, Calafat, Punct de lucru Rast, Bechet, Corabia, Giurgiu, Oltenița, Călărași și Cernavodă. 


În concesiunea CN APDF Giurgiu se află un domeniu public portuar cu suprafața totală de 1.502.794,20 mp, situat în poziții foarte bune, de-a lungul Dunării. Oho, câte cârciumi, baruri și săli de jocuri de noroc ar putea fi ridicate în locul magaziilor și silozurilor portuare! 


Transportul naval e în pericol! 
Dacă nenorocitul proiect va fi dus la îndeplinire, portul Constanța va avea de suferit. Odată cu decăderea porturilor de pe Dunăre, va pierde fluxurile de mărfuri derulate, în prezent, de acestea. De aceea, mă aștept ca Organizația Patronală "Constanța Port Business Association" să ia atitudine față de această inițiativă antieconomică și antinațională. 
Cursul Dunării și canalele de navigație, porturile fluviale și maritime reprezintă un complex de transport ce trebuie administrat și dezvoltat de statul român, în mod unitar, prin intermediul companiilor naționale specializate. Dacă una dintre componente este pusă în pericol, întregul sistem va avea de suferit. 


Spre comparație, imaginați-vă ce s-ar întâmpla dacă Guvernul ar da rețelele de cale ferată și gările în administrarea autorităților locale! Cu certitudine, drama feroviară de astăzi s-ar transforma într-o catastrofă! 


O problemă de constituționalitate 
Am discutat despre intenție, despre motivația ei și despre consecințe. Rămâne de văzut care va fi modalitatea de transfer la care se va recurge. Bănuiesc că doar din cauza acestui "amănunt" nu s-a luat o decizie până acum. 


Una dintre modalitățile posibile ar putea fi preluarea acțiunilor Companiei Naționale "Administrația Porturilor Dunării Fluviale" Giurgiu, de la Ministerul Transporturilor, de către autoritățile locale doritoare să li se transfere porturile. Dar un astfel de transfer se poate face doar contracost, potrivit unei decizii a Curții Constituționale. În decembrie 2014, aceasta a decis că sunt neconstituționale dispozițiile Legii privind transmiterea cu titlu gratuit a unui pachet de peste 1,3 milioane de acțiuni deținute de stat la Compania Națională "Administrația Porturilor Maritime" Constanța, reprezentând 20% din capitalul social, către Consiliul Local al Municipiului Constanța. 


Cea de-a doua cale poate fi scoaterea domeniilor publice portuare concesionate CN APDF Giurgiu și transferarea lor, tot cu titlu gratuit, către autoritățile locale, ceea ce ar fi, de asemenea, neconstituțional. 


XXX 
Stimați cititori, nu este prima oară când porturile românești sunt ținta atacurilor politicienilor hulpavi, pe care nu-i interesează decât propriul buzunar. Portul Constanța are o experiență lungă și zbuciumată în acest sens și a rezistat tuturor atacurilor distructive datorită acțiunii unite a comunității portuare - operatori și sindicate - cu sprijinul presei. 


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.9691 secunde