Porturile maritime românești - performerele anului 2018, pe piața Mării Negre

482
Porturile maritime românești - performerele anului 2018, pe piața Mării Negre - porturilemaritimeromanesti8211pe-1548179683.jpg

Articole de la același autor

Porturile maritime românești au încheiat în forță anul 2018, reușind să ridice traficul general de mărfuri la 61.303.774 tone, cu 5,01% peste nivelul anului precedent și cu 3,16% peste cel al anului 2016. La această evoluție au contribuit recoltele bune de cereale din România, Serbia și Ungaria, precum și creșterea cererii de materii prime siderurgice și de hidrocarburi. Traficul maritim a fost de 48.638.917 tone, în creștere cu 6,61%, iar cel fluvial, de 12.664.857 tone, în scădere cu 0,72%.

Constanța - cel mai mare port românesc - a manipulat 53.006.958 tone de mărfuri, în creștere cu 4,68%. Saltul ar fi fost mult mai mare, dacă jocul prețurilor de pe piața internațională a cerealelor nu i-ar fi determinat pe producători și exportatori să stocheze, în prima jumătate a anului, cantități mari de grâne, în așteptarea scumpirii lor. Din acest motiv, cantitatea de cereale și semințe uleioase derulată a fost cu doar 0,55% mai mare față de anul 2017.

În schimb, mai toate celelalte grupe de mărfuri au înregistrat creșteri semnificative. Ca urmare, în structura traficului au avut loc schimbări majore. Dacă în anul 2017, cerealele și semințele uleioase au avut o pondere de 41,68%, în 2018 au reprezentat 40,04% din fluxul total de mărfuri. Pe de altă parte, ponderea celorlalte grupe de mărfuri a crescut. În perioada ianuarie - decembrie 2018, ponderi importante au înregistrat: minereurile și deșeurile metalice (15,99%), mărfurile containerizate (12,38%), hidrocarburile (10,69%), combustibilii solizi (7,11%), îngrășămintele și produsele chimice (6,51%), produsele metalice (4,31%), echipamentele și mașinile (1,00%). 


În perioada de referință, traficul de containere din portul Constanța a totalizat 6.536.658 tone, respectiv 668.016 TEU. Creșterea în tone a fost de 0,61%, iar numărul containerelor manipulate a scăzut cu 4,08%.

XXX

În lunile ianuarie - decembrie 2018, portul petrolier Midia a derulat un trafic total de 8.183.924 tone de mărfuri, cu 7,01% mai mare decât în 2017. Hidrocarburile, care dețin o pondere de 93,65% în totalul mărfurilor manipulate la Midia, s-au remarcat printr-o creștere de 7,03%.

Surpriza o reprezintă portul Mangalia, care a manipulat 112.892 tone de mărfuri, cu 20,33% peste nivelul atins în 2017. Multă vreme, acesta a fost dependent de importurile de tablă și echipamente navale ale companiei Daewoo - Mangalia Heavy Industries, devenită între timp Damen Shipyard Mangalia. Cum de mai bine de un an constructorul de nave și-a redus dramatic producția, salvarea portului a venit din diversificarea fluxurilor de mărfuri operate.

În prezent, cimentul reprezintă 38,08% din traficul total, fiind urmat de: produsele petroliere (37,89%) echipamente (9,13%), produse chimice (5,70%), minerale brute și neprelucrate (4,34%), produse metalice și articole din metal (4,32%) și altele.

Pe malul opus al Mării Negre, porturile rusești au raportat un trafic de 272,2 milioane tone de mărfuri, în creștere cu 0,9%. Novorossiysk - cel mai mare port al Federației Ruse - a manipulat 154,9 milioane tone de mărfuri, cu 5,0% mai mult decât în perioada ianuarie - decembrie 2017. În celelalte porturi rusești, situația a fost următoarea: Tuapse - 25,6 milioane tone (-3,7%), Kavkaz - 30,1 milioane de tone (-14,9%), Taman - 14,1 milioane de tone (-6,0%), Rostov pe Don - 16,7 milioane de tone (+11,5%).



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.3915 secunde