Noile facilități fiscale ar putea salva de la moarte peste o sută de mii de firme

297
Noile facilități fiscale ar putea salva de la moarte peste o sută de mii de firme - fondnoilefacilitatilefiscalearpu-1562617788.jpg

Articole de la același autor

Proiectul Ordonanței de urgență privind instituirea unor facilități fiscale se află în dezbatere publică și poate fi consultat pe site-ul Ministerului de Finanțe. În plus, în această perioadă, ANAF organizează întâlniri cu agenții economici pentru a le prezentata prevederile proiectului de act normativ și a colecta sugestii și propuneri. Ultima conferință pe această temă a avut loc la sfârșitul săptămânii trecute, la Constanța, fiind găzduită de Camera de Comerț, Industrie, Navigație și Agricultură. 


Două mecanisme de sprijin 
Proiectul pleacă de la o realitate alarmantă: un număr de 336.192 de agenți economici (persoane fizice și juridice) datorează bugetelor statului peste 98,641 miliarde de lei, din care 39,713 miliarde de lei (40,26%) reprezintă accesorii (dobânzi și penalități). De la unii dintre datornici nu se mai poate recupera decât praful de pe tobă. În schimb, sunt destui care, dacă ar fi sprijiniți să treacă peste impasul vremelnic, ar putea să își revină și să își achite datoriile. Iar dacă Fiscul ar continua să-i bombardeze cu dobânzi și penalizări n-ar face decât să îi împingă pe panta falimentului. 


Drept urmare, se propun două mecanisme de sprijin. O primă măsură are în vedere restructurarea obligațiilor bugetare restante la 31 decembrie 2018 pentru debitorii care au datorii mai mari de 1 milion de lei. Mecanismul prevede un plan de restructurare a datoriei, plată eșalonată a debitelor și supraveghere fiscală pe perioada acordării înlesnirii. Măsură va fi aplicată pe o perioadă limitată de timp (șase luni) astfel încât contribuabilul care se află în această situație să ia o decizie cu privire la situația sa, în sensul de a-și restructura compania și de a plăti datoriile.


Măsurile de restructurare a obligațiilor bugetare ce pot fi propuse prin planul de restructurare sunt următoarele: înlesniri la plata obligațiilor bugetare; conversia în acțiuni a obligațiilor bugetare; stingerea obligațiilor bugetare prin darea în plată a unor active ale debitorului; anularea unor obligații bugetare principale în proporție de 30%, 40% sau 50%, după caz,  din totalul acestora. Planul de restructurare va fi întocmit de un expert independent și va trebui să cuprindă și cel puțin o măsură de restructurare efectivă a debitorului respectiv.


Cel de al doilea mecanism de sprijin prevede anularea tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale datorate bugetului general consolidat, restante la de 31 decembrie 2018, administrate de ANAF. Măsura de aplică cu următoarele condiții:
-  stingerea până la 30 noiembrie 2019 a obligațiile bugetare principale restante la 31 decembrie 2018;
- stingerea până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor a obligațiilor bugetare principale, cu termene de plată cuprinse între data de 1 ianuarie 2019 și 30 noiembrie 2019;
- depunerea până la data înregistrării cererii de anulare a accesoriilor, a tuturor declarațiilor fiscale, potrivit vectorului fiscal;
- depunerea,  până la data de 30 noiembrie 2019, a cererii de anulare a accesoriilor.


Sub paravanul bunelor intenții
Stimați agenți economici, în acest articol am prezentat foarte succint conținutul proiectului de act normativ, aflat în secțiunea "transparență decizională" de pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice. Vă invităm pe dumneavoastră să îl consultați cu mare atenție și, dacă aveți nelămuriri sau doriți să faceți propuneri de îmbunătățire să le transmiteți pe adresa [email protected]


Desigur, unii dintre agenții economici buni platnici nu sunt de acord cu instituirea acestor facilități fiscale. Ei merg pe principiul că acei ce nu vor sau nu sunt capabili să își achite dările trebuie să dispară de pe piață. 
Dacă în privința evazioniștilor au dreptate, lucrurile trebuie nuanțate în privința celor ce vor, dar din varii motive nu își pot achita dările către stat. Unii dintre ei, cu sprijin din partea statului, pot fi readuși pe linia de plutire. Pe termen lung, economia și bugetele statului vor avea de câștigat de pe urma lor.


Desigur, există riscul ca, sub paravanul bunelor intenții ce stau la baza actului normativ, să se șteargă datoriile unor companii cu capital majoritar de stat, ajunse în stare falimentară din cauza proastei administrări. În condițiile unei guvernări neprofesionaliste și populiste, aceste companii vor continua să producă pierderi financiare și restanțe fiscale, indiferent de facilitățile acordate.


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.6389 secunde