Cine a făcut profit în portul Constanța, în anul 2018

1184
Cine a făcut profit în portul Constanța,  în anul 2018 - cineafacutprofitinportulconstant-1563456417.jpg

Articole de la același autor

În ediția din 18 iulie 2019 a cotidianului "Cuget Liber", am prezentat prima parte a documentarului nostru privind evoluția industriei portuare în anul 2018. Am arătat că un număr de 24 de operatori au realizat venituri totale de 1.087.982.213 lei (circa 233.798.691 euro), cu 7,32% mai mari decât în 2017 (respectiv cu 5,35%, în euro).

Saltul s-a produs pe fondul creșterii traficului de mărfuri din portul Constanța cu 4,68%, în 2018, față de anul precedent. Totuși, veniturile realizate în 2018 și exprimate în euro sunt cu 19,41% sub nivelul celor din 2008, anul de vârf al creșterii din ciclul economic precedent.

Astăzi, vom vorbi despre esența capitalismului, adică despre profit.

Potrivit datelor de bilanț financiar publicate de Ministerul Finanțelor, 18 dintre cei 24 de operatori portuari din studiul nostru au încheiat anul 2018 pe profit. Împreună, cele 18 firme au realizat un excedent brut total de 192.631.937 lei (aproximativ 41.395.065 euro). Ceilalți șase operatori au raportat o pierdere brută totală de 4.541.714 lei (975.978 euro).

Pe ansamblu, cei 24 operatori portuari au realizat un excedent brut de 188.090.223 lei (40.419.087 euro). Rezultatul este superior cu 32,21% în lei celui din 2017 (și cu 29,79%, în euro). Comparativ cu anul 2008, excedentul brut realizat în anul 2018 este mai mare cu 18,33% în lei (dar mai mic cu 6,35% în euro).

Dintre cele 18 firme care au încheiat anul 2018 pe profit, un număr de 13 firme au obținut rezultate superioare anului 2016, iar cinci firme, un profit mai mic.

Pe de altă parte, patru dintre cele șase firme cu rezultate negative și-au redus pierderile în 2018, comparativ cu anul 2017, în timp ce două firme au trecut de pe profit pe pierdere.

Constanța South Container Terminal, pe locul 1

În ierarhia profitabilității, primul loc este ocupat de compania Constanța South Container Terminal (CSCT), cu un rezultat pozitiv brut de 43.793.966 lei (9.410.973 euro). Ea a contribuit cu 27,73% la profitabilitatea generală. Față de anul 2017, CSCT a înregistrat o diminuare cu 16,28% a profitului. În ciuda concurenței porturilor din zonă, CSCT continuă să fie liderul pieței de containere de la Marea Neagră.

Pe următorul loc, cu un profit brut de 42.139.596 lei (9.055.462 euro), se situează compania North Star Shipping, deținătoarea unui modern terminal de cereale. În 2018, după fuziunea prin dizolvare cu compania Minmetal, profitul său brut a crescut cu 78,25% comparativ cu anul precedent. Influența companiei North Star Shipping asupra excedentului financiar general a ajuns la 21,87%.

Poziția a treia aparține companiei Chimpex, specializată în operarea produselor chimice și a cerealelor. În anul 2018, aceasta a înregistrat un profit brut de 35.168.666 lei (7.557.465 euro), cu 44,57% mai mare decât în 2017. Contribuția sa la profitabilitatea generală este de 18,26%.

Locul patru îi revine operatorului Socep, cu un profit brut de 14.549.422 lei (3.126.554 euro), mai mare de 3,25 ori față de cel realizat în 2017. Acesta a influențat în proporție de 7,55% profitabilitatea generală.

Împreună, cele patru companii au avut o contribuție de 75,41% la rezultatul pozitiv al industriei portuare.

v v v

Cele mai spectaculoase creșteri ale profitului brut din 2018 față de anul 2017 le-au înregistrat: Astar Stevedoring (creștere de 5,42 ori), Socep (creștere de 3,25 ori), Canopus Star (+135,80%), Silotrans (+135,18%), North Star Shipping (+78,25%), Romned Port Operator (+67,69%), Comvex (+44,95%), Chimpex (+44,57%).

Cele mai profitabile mărfuri derulate prin portul Constanța sunt cerealele, petrolul, produsele chimice, materia primă siderurgică și containerele. Șase firme din top zece al celor mai profitabile companii operează, exclusiv sau cu precădere, cereale. 

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5903 secunde