Festivalul de la Berlin: "Tipografic Majuscul", succes la critica internațională

114
Festivalul de la Berlin:

Articole recomandate

Presa internațională de specialitate a apreciat lungmetrajul "Tipografic Majuscul" al lui Radu Jude, prezentat sâmbătă în competiția Forum a Festivalului de Film de la Berlin, drept "un hibrid curajos" și "primul mare documentar al anului", relatează Digi 24.

"Tipografic Majuscul", o adaptare după spectacolul documentar omonim semnat de Gianina Cărbunariu, pune în legătură, prin tehnica montajului, două povești și două istorii. Una este povestea reală a adolescentului Mugur Călinescu, care, în 1981, a scris pe ziduri cu creta o serie de texte împotriva dictaturii lui Nicolae Ceaușescu. Povestea lui e pusă în scenă așa cum a reconstituit-o Gianina Cărbunariu din dosarul lui de Securitate. A doua este povestea oficială a României: imagini din arhiva Televiziunii Naționale, din aceeași perioadă.

"O poveste adevărată cu nuanță kafkiană. Intenționat aspră și manieristă", a scris The Hollywood Reporter despre "docudrama sobră" a lui Radu Jude. "Estetica asemănătoare animației are o latură suprarealistă edificatoare, Kafka îl întâlnește pe Brecht cu un strop de pop art". Variety a notat: "Radu Jude oferă o apreciere istorică printr-o investigație brechtiană exhaustivă într-un caz de asuprire statală sub conducerea lui Ceaușescu". Publicația americană apreciază și "fascinanta gamă de clipuri din emisiuni de televiziune" folosită din Arhiva Televiziunii Naționale.

În acord, Screen Daily remarcă faptul că prin "tăierea abruptă a fiecăruia dintre aceste segmente (à la Godard sau în stilul Michael Haneke), Jude le folosește pentru a pune cap la cap imaginea unei false utopii pe care Mugur o respinge și care are ca scop distrugerea voinței individului în numele «unui tărâm al solidarității indestructibile»". Abuzurile făcute de serviciile secrete din timpul dictaturii Ceaușescu sunt aduse la viață "cu însuflețire". Filmul este "un hibrid curajos care combină documentarul de arhivă cu punerea în scenă a unei «piese documentare» scrise de Gianina Cărbunariu".

"Filmul este excelent jucat de distribuția din care fac parte Ioana Iacob și Șerban Lazarovici, care reușește să proiecteze o imagine puternică a lui Mugur ca exemplar vital al protestului social", mai notează Screen Daily.

Filmul rulează în cinematografele din România începând cu 21 februarie 2020.