Mai mult de trei sferturi din litigiile dintre bănci și consumatori, clasate

150

Articole de la același autor

Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor din Domeniul Bancar a organizat, la aproape 9 luni de când funcționează, o întâlnire de lucru cu asociațiile de consumatori. Potrivit primelor rapoarte, până în prezent, numărul cererilor conforme a ajuns la 200. Dintre acestea, 40 de solicitări sunt în faza de filtru și alte 40 sunt deja dosare în diverse stadii de soluționare. De asemenea, 27 de dosare au fost finalizate și alte trei hotărâri sunt în redactare, cu 10 mai multe decât acum o lună. Cât privește cererile clasate, acestea au urcat la 120, din cauza faptului că unii consumatori, după depunerea cererii de soluționare amiabilă, nu mai transmit către CSALB și celelalte documente necesare soluționării, în termenul de 90 de zile. 


Băncile și IFN-urile încep să aibă încredere în procedura de în soluționarea amiabilă, dar încă există o anumită reticență din partea lor. Cu toată această deschidere din partea lor, 80% dintre cereri sunt clasate ca urmare a refuzului comercianților de soluționare prin procedurile SAL. Motivele invocate sunt acelea că există deja un proces de soluționare a cererii depuse de client la bancă, conform procedurilor interne ale băncii respective, că există sentințe definitive pronunțate de instanțele de judecată, pe aceleași solicitări pe care consumatorul le-a prezentat CSALB și în acest caz primează principiul autorității de lucru judecat, că creanța nu mai aparține băncii (creditul respectiv a fost vândut altei entități), că banca are deja un litigiu în instanță cu respectivul client și că banca a făcut mai multe oferte, dar toate au fost refuzate de consumator (anterior sesizării de către consumator a CSALB).


Dificultățile provin de la ambele părți cărora li se adresează procedurile de soluționare alternativă a litigiilor: 
Trebuie menționat că începând cu anul 2015 litigiile dintre consumatori și bănci pot fi rezolvate printr-o nouă modalitate și anume prin apelarea la procedura de conciliere realizată prin intermediul Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor din Domeniul Bancar (CSALB). Înființarea CSALB a fost rezultatul transpunerii în legislația națională a Directivei europene 2013/11/UE privind soluționarea alternativă a litigiilor în materie de consum prin Ordonanța nr. 38/2015, centrul SAL fiind o entitate juridică autonomă, neguvernamentală, apolitică, fără scop lucrativ și de interes public. Principala atribuție a CSALB constă în organizarea, administrarea și monitorizarea soluționării alternative a litigiilor dintre consumatori, astfel cum aceștia sunt definiți prin art. 2 pct. 2 din Ordonanța Guvernului nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor și comercianții a căror activitate este reglementată, autorizată și supravegheată/monitorizată de Banca Națională a României, respectiv sucursalele comercianților ce desfășoară activități pe teritoriul României în domeniul bancar.




Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Miercuri, 07 Decembrie 2016
Stire din Social : Anunț important de la APIA
Pagina a fost generata in 1.2227 secunde