Când va avea Constanța autobuze electrice

1708
8

Articole de la același autor

Timp de cinci zile, pe străzile Constanței se plimbă un autobuz electric. Constănțenii au șansa de a face o tură prin oraș,

fără să composteze bilet și apoi să spună dacă le place. Mult mai silențios decât un autobuz normal, însă cu mai puține locuri pe scaune, cu un consum extrem de redus, dar de două ori mai scump la achiziționare, autobuzul electric rămâne, deocamdată, doar un vis pentru Regia Autonomă de Transport în Comun Constanța, care abia poate să supraviețuiască de la o lună la alta.

Astăzi, autobuzul modern va circula pe linia lui 2-43, cu plecări de la Cap de linie Cireșica, la orele 10,00, 13,00 și 16,00. Sâmbătă, va intra pe linia 5-40, cu plecări de la Cap linie - Sere, din Km 5, la orele 10,00, 13,00 și 16,00. Duminică, autobuzul electric va putea fi văzut pe linia lui 102, cu plecări din Cap de linie Depou, la orele 10,00, 12,00, 14,00 și 16,00, iar luni, pe 8 iunie, va fi pe linia lui 48, cu plecări de la Cap de linie Oierie, de la orele 10,00, 11,30, 13,00, 14,30 și 16,00. Autobuzul va opri în toate stațiile de pe traseul pe care circulă. Călătorii nu trebuie să composteze bilet.

"RATC va face probe timp de cinci zile cu acest autobuz. Este vorba despre un protocol, prin care acordăm gratuitate la transport pe toate liniile pe care circulă în această perioadă. Autobuzul are 66 de locuri în picioare și 20 pe scaune, inclusiv pentru persoane cu handicap. Consumul este foarte redus. Încărcarea bateriei durează șase ore, iar autonomia în traficul urban este de 120 - 130 de km, iar în exteriorul orașului, de 250 de km", a explicat Marius Brătulescu, șef Serviciu Exploatare în cadrul RATC Con-stanța.

Autobuzul este dotat cu baterie litiu-ion, de 1.800 de kg, și se poate fabrica în patru variante de caroserii, pe diferite mărimi. La achiziționare, un astfel de autovehicul costă între 350.000 și 400.000 de euro, dublu față de un autobuz pe motorină. Însă consumul este considerabil redus. Potrivit primelor calcule, autobuzul aflat în test consumă în jur de 50 de bani pe kilometru parcurs, față de autobuzele cu motoare Diesel, care consumă cel puțin 2 lei pe kilometru.

"După efectuarea călătoriei, constănțenii care doresc să-și exprime unele păreri despre autobuz se pot adresa celor doi însoțitori din partea RATC, care vor completa chestionarele, sau la adresa de e-mail [email protected]. Ulterior, vom compara eficiența cu numărul de kilometri parcurși și curentul necesar pentru încărcarea bateriei", precizează directorul general al RATC Constanța, Ovidiu Cristian Tănase.

Zile grele pentru RATC

Deocamdată, RATC nici nu poate să viseze să aibă un parc auto cu autobuze electrice. Nici marile orașe din țară sau chiar din Europa nu au, deocamdată, astfel de autovehicule.

"Cu siguranță, însă, în 10 - 15 ani, ele vor fi viabile peste tot. În 10 ani, probabil că vom avea și noi cel puțin o linie. Sunt nostalgici care tot sunt de părere că nu trebuia să scoatem troleibuzele și tramvaiele, pentru că erau ecologice. Iată că se va reveni la transportul ecologic", ne-a declarat, optimist, directorul adjunct al RATC, Dumitru Coiciu. Potrivit acestuia, impasul financiar cu care se confruntă regia de câțiva ani încoace va fi deja depășit până atunci.

"Primăria trebuie să ne ajute, acum, cât de repede. Urgența este uriașă. RATC și-a făcut treaba, acum este momentul ca primăria să își facă treaba. Subfinanțarea RATC este din cauza Primăriei Constanța. În primul rând, primăria nu înțelege că trebuie să dea mai mulți bani pentru bătrâni. În prezent, sunt alocați 50 de lei pe lună de persoană, pentru pensionarii care beneficiază de gratuitate la transportul în comun", a mai spus Dumitru Coiciu. 

Comentează știrea

constatean
5 iunie 2015
va ajuta primaria

Cel mai mare "ajutor" l-a primit RATC cand s-au dat licente de transport pentru conserve (maxi-taxi) si s-au suprapus traseele. Asta va ajuta...sa falimentati. Inteleg existenta (daca necesitatea/nu interesul o cere) unor alternative la transportul in comun, dar sa-ti "dai singur la picioare" si sa-ti sabotezi o regie e deja prea mult

Sindbad
5 iunie 2015
Greu de ucis...

Cu atatia mocangii si tigani, RATC-ul e falimentar, atarnand la usa primariei. Primaria, la randul ei, adica cei alesi, depinde de votul mocangiilor si al tiganilor, si s-a inchis cercul. Numai inlocuirea celor 130 MAZ-uri costa 52 milioane euro. Fara cele etajate si DAC-uri. Asta fara spaga aferenta, si cu banii jos! Daca ii pui in rate, costurile cresc. Acum de unde credeti ca va plati primaria? Bingo! Tot din buzunarul fraierului platitor de taxe si impozite. Capisci?

autor
5 iunie 2015
transportul in comun

dacă desființează maxim taci care nu au ce cauta in acest oras frumos de la malul mării negre atunci putem vorbi de un transport modern si elegant si rentabil , iar ratc-ul ar merge pe profit care acum se duce in buzunarul unora care au dat spagi in primărie pentru licente de transport in regim maxi taxi

MIHAI
5 iunie 2015
autobuz electric

Modelul prezentat este lipsit de ergonomie. Randurile de scaune din spate nu sunt chiar cu cap, iar la noi nu sunt atatea persoane cu handicap/mamici cu carucior care sa beneficoeze de spatiul special destinat. Pe de alta parte as dori sa intreb care e durata medie de viata a bateriilor si cam cat costa ele. Daca faci economie la motorina dar dupa 3-4 ani dai o caruta de bani pe inlocuirea bateriilor nu ai facut nici o afacere. I

gigi pericol
5 iunie 2015
transport electric

Sa explice "specialistii"astia in transporturi locale,de ce in timp ce alte primarii fac investitii si modernizeaza transportul electric-tramvaie si trolebuze(nepoluante),la Constanta acestea au disparut si acum se vine cu o chestie super futuristica si foarte costisitoare(daca pretul este cat 2 autobuze probabil ca e cat 4 trolebuze!!)

Silviu
5 iunie 2015
Coiciu loves Mazare

"Sunt nostalgici care tot sunt de părere că nu trebuia să scoatem troleibuzele și tramvaiele, pentru că erau ecologice" spuse sandramaua stalinista numita coiciu. Ai naibii "nostalgici" sunt primarii oraselor cu troleibuze (Geneva, Zurich, Luzern, Szeged, Arnhem, Budapesta, Bratislava, Salzburg, Linz, Bergen, Roma, Milano, etc) si tramvaie.

Mishu
5 iunie 2015
Uiti sa ne zici si alte lucruri COIciu...

Mai bine COIciu ne-ar zice care a fost pretul adevarat si cata spaga / comision s-a incasat cand au luat rablele alea din Belarus... Constanta este imprumutata la banci pe 100 de ani de acum incolo , gratie gastii de golani din care a facut parte si acest dinosaur comunist COIciu ! Auzi idiotul , mai vrea sa ajunga si primar , dupa ce le-a facut rani la kur mascariciului si betivului adormit in intersectie , de atata pupat si lins...!

sibnet
6 august 2015
oportunitate colaborare

Cautam colaboratori care sa desfasoare o activitate pe calculator, in regimul dorit: part-time sau full-time. Cerinte: calculator, conexiune internet , rabdare, cunostinte minime PC, seriozitate, perseverenta, atentie la detalii . Nu este necesara experienta. Instruire gratuita oferita sub forma unor lectii trimise prin mail. Acest proiect vizeaza piata americana a cartilor electronice. Pentru informatii trimiteti textul ,,info’’ la adresa: [email protected] Garantam seriozitate maxima si solicitam acelasi lucru.

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.4813 secunde