Este regulă în Constanța: nici nu apucă să se întărească bine asfaltul pe o stradă, că vreun deținător de utilități își aduce aminte că avea de făcut o reparație. Și iar apar muncitorii, pichamărul intră în acțiune și apare șanțul pe strada proaspăt asfaltată. Iar după zile bune de pus, din nou, la încercare nervii locatarilor și șoferilor care au drum prin zonă, lucrătorii dispar, lăsând în urmă un șanț acoperit parțial cu pământ, parțial cu pietre. Mai rar se recurge la reasfaltare și chiar și atunci, peticeala este atât de evidentă, iar groapa apare după prima ploaie.
Pentru a pune capăt acestui fenomen, care creează un real disconfort constănțenilor, administratorul domeniului public din municipiul Constanța este hotărât să ia atitudine. Drept pentru care, în prezent este în curs de elaborare un Regulament de intervenție în domeniul public, pe care vor fi obligați să-l respecte toți deținătorii de utilități, respectiv RAJA, RADET, Enel Electrica, dar și firmele subcontractate să realizeze lucrări de reparații.
Orice lucrare, finalizată în 48 de ore!
Principala prevedere a respectivului act va consta în obligarea celor care desfășoară lucrări în domeniul public să le finalizeze în maximum 48 de ore! "Există astfel de regulamente în Brașov, Oradea, Hunedoara și Cluj și intenția noastră este ca în cel mai scurt timp, cel mai probabil din luna aprilie a acestui an, să se aplice și în Constanța. Nu vrem să ne opunem dezvoltărilor sau investițiilor, dar trebuie făcut covor. Unde s-a pus covor asfaltic, imediat apar lucrări ulterioare, traversări cu piatră și cu toate somațiile sau amenzile date, nu se întâmplă nimic", a declarat pentru "Cuget Liber" Viorel Farcaș, directorul SC Confort Urban SRL.
"Principalul obiectiv al regulamentului este refacerea oricărei intervenții în domeniul public în maximum 48 de ore de la demararea ei, cu tot cu asfaltare. Astfel sperăm să nu mai fie disconfort pentru cetățeni", a adăugat reprezentantul societății. În prezent, deținătorii de utilități au la dispoziție 30 de zile pentru efectuarea reparațiile și refacerea tramei stradale, dar de cele mai multe ori, nu respectă nici termenul și nici nu refac asfaltul. Iar amenzile nu-i sperie; concret, ei plătesc 500 de lei pentru nerespectarea celor menționate mai sus. De altfel, anul trecut au fost aplicate amenzi de aproximativ două miliarde de lei vechi, dar fără a se modifica ceva, într-adevăr… Tocmai de aceea, se intenționează inclusiv mărirea considerabilă a amenzilor.
Se cere calitate
Odată cu implementarea acestui regulament, administratorul domeniului public dorește să asigure și o calitate a lucrărilor de refacere a tramei stradale. "Sperăm ca și lucrările executate să corespundă din punct de vedere al calității, normelor impuse. Trebuie să se respecte calitatea agregatelor folosite, respectiv nisip, piatră spartă etc, să se respecte tehnologia de punere în operă, respectiv compactarea, căci aici este o problemă, căci de multe ori firmele nu sunt dotate cu echipamente corespunzătoare, și să se respecte calitatea asfaltului. De asemenea, tot prin acest regulament vom impune ca firmele care contractează lucrări pe domeniul public să aibă un atestat, prin care să dovedească faptul că au oameni și baza tehnică să realizeze lucrarea. Exact cum firmele care lucrează în rețeaua ENEL sunt autorizate în prealabil. Nu se poate să vină cu două târnăcoape și o roabă, să cumpere asfalt și să lucreze străzile. Trebuie să dețină compactor, basculantă etc", a atras atenția Viorel Farcaș.
În prezent, regulamentul este în stadiul de realizare, urmând să fie consultați și reprezentanții instituțiilor deținătoare de utilități, apoi să fie supus votării în Consiliul Local Constanța, urmând să fie aplicat, cel mai probabil, din aprilie.