NOILE NORME RCA, PUBLICATE AZI. SCHIMBĂRI IMPORTANTE! Bonus de 50%-100%, malus - 110%-200%
1411
Articole recomandate
Tablou de 2 milioane de euro, furat din Anglia în timpul pandemiei, descoperit în România
19 Aprilie 2024
Iepurașul Pompier invită copiii să petreacă alături de salvatorii constănțeni. Distracţie şi surprize pentru cei mici
19 Aprilie 2024
Proiectul 4NORM-ality, implementat la Constanţa: "Se doreşte responsabilizarea deţinutului, pentru o mai uşoară reintegrare socială"
19 Aprilie 2024
16 vehicule, puse sub sechestru în urma unor percheziții
18 Aprilie 2024
Autoritatea de Supraveghere Financiară a publicat azi, spre consultare publică, normele de aplicare a Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto – RCA, în care sunt prevăzuți și coeficienții de bonus (50%-100%), respectiv de malus (110%-200%) aferenți tarifelor.
Pentru a se asigura punerea în aplicare a prevederilor Legii nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și de tramvaie, proiectul de normă elaborat de către ASF și supus consultării publice vizează în principal următoarele aspecte:
- definirea anumitor noțiuni de bază în textul normei;
- reglementarea anumitor aspecte tehnice care intră în aria de competență a ASF;
- reglementarea elementelor contractului RCA, inclusiv reînnoirea acestuia;
- formatul poliței de asigurare;
- reglementarea condițiilor și criteriilor de autorizare și practicare a asigurării RCA pe teritoriul României;
- criteriile de risc, indici de încărcare, coeficienți de majorare și/sau corecție ori alte instrumente utilizate în calculul tarifului de primă;
- asigurările RCA aplicabile asiguraților cu risc ridicat;
- modalitatea de avizare și înregistrare a personalului care efectuează constatarea daunelor;
- reglementarea modalității de constatare, evaluare, stabilire și plată a despăgubirilor;
- modalitatea de decontare directă;
- reglementarea criteriilor de aplicare a sistemului bonus-malus;
- facilități și penalități aplicabile asiguraților.
Proiectul de normă are în vedere reglementarea anumitor aspecte noi prevăzute în cuprinsul Legii nr. 132/2017 cum ar fi:
1. Introducerea noțiunii de tarif de referință, reprezentând tariful orientativ ce se calculează semestrial de către o societate cu expertiză recunoscută în domeniu, contractată de către ASF. Tariful urmează a fi publicat de către ASF.
2. Introducerea noțiunii de "asigurat cu risc ridicat", acesta reprezentând persoana care pe baza încadrării în clasele de risc pentru care cel puțin trei asigurători RCA ofertează un tarif de prima de "N" ori mai mare decât tariful de referința. Factorul "N" este stabilit de către Biroul Asigurătorilor Auto din România (BAAR), cu aprobarea ASF.
3. Asigurătorii RCA și intermediarii de asigurări au obligația să informeze asigurații/contractanții cu privire la încetarea contractului RCA și la posibilitatea de reînnoire a acestuia cu 30 zile înainte de încetare. Modalitatea de reînnoire a contractului RCA se stabilește prin reglementari ale ASF.
4. Menționarea în cuprinsul legii a principiului de acordare a despăgubirii pe baza acoperirii costurilor de readucere a vehiculului la starea dinaintea evenimentului asigurat.
5. Stabilirea despăgubirii pe baza costurilor de reparație ale vehiculelor, valoarea de reparație fiind reglementată prin lege ca fiind cea stabilită prin utilizarea sistemelor specializate de evaluare sau prin documente emise în condițiile legii în care unitatea reparatoare auto își poate utiliza propria valoare a orei de manoperă afișată.
Proiectul de normă are totodată în vedere punerea în acord cu anumite modificări ale legislației primare, care privesc:
1. Aplicarea sistemului bonus-malus, criteriile de aplicare fiind cele stabilite de către ASF și prevăzute în legislația secundară.
2. Modificarea condițiilor de certificare a personalului care efectuează constatarea daunelor.
3. Modificarea reglementărilor ce privesc modul de stabilire în amiabil a despăgubirilor cuvenite persoanelor prejudiciate ca urmare a vătămării integrității corporale ori a sănătății acestora. Acestea urmează a fi stabilite pe baza punctajului comunicat de Institutul Național de Medicină Legală "Mina Minovici" București și prevăzut într-un ordin comun emis de către Ministerul Sănătății și ASF.
4. Modificarea prevederilor privind suspendarea contractului RCA, măsură ce poate fi aplicată pe perioada suspendării dreptului de circulație al vehiculului conform prevederilor legale sau pe perioada imobilizării vehiculului, cu obligația depunerii plăcuțelor de înmatriculare/înregistrare la autoritatea care le-a eliberat. Procedura suspendării și a cazurilor de imobilizare se stabilește prin reglementări comune ale Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Transporturilor, ASF și Ministerului Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene.
Sursa: romaniatv.net
- definirea anumitor noțiuni de bază în textul normei;
- reglementarea anumitor aspecte tehnice care intră în aria de competență a ASF;
- reglementarea elementelor contractului RCA, inclusiv reînnoirea acestuia;
- formatul poliței de asigurare;
- reglementarea condițiilor și criteriilor de autorizare și practicare a asigurării RCA pe teritoriul României;
- criteriile de risc, indici de încărcare, coeficienți de majorare și/sau corecție ori alte instrumente utilizate în calculul tarifului de primă;
- asigurările RCA aplicabile asiguraților cu risc ridicat;
- modalitatea de avizare și înregistrare a personalului care efectuează constatarea daunelor;
- reglementarea modalității de constatare, evaluare, stabilire și plată a despăgubirilor;
- modalitatea de decontare directă;
- reglementarea criteriilor de aplicare a sistemului bonus-malus;
- facilități și penalități aplicabile asiguraților.
Proiectul de normă are în vedere reglementarea anumitor aspecte noi prevăzute în cuprinsul Legii nr. 132/2017 cum ar fi:
1. Introducerea noțiunii de tarif de referință, reprezentând tariful orientativ ce se calculează semestrial de către o societate cu expertiză recunoscută în domeniu, contractată de către ASF. Tariful urmează a fi publicat de către ASF.
2. Introducerea noțiunii de "asigurat cu risc ridicat", acesta reprezentând persoana care pe baza încadrării în clasele de risc pentru care cel puțin trei asigurători RCA ofertează un tarif de prima de "N" ori mai mare decât tariful de referința. Factorul "N" este stabilit de către Biroul Asigurătorilor Auto din România (BAAR), cu aprobarea ASF.
3. Asigurătorii RCA și intermediarii de asigurări au obligația să informeze asigurații/contractanții cu privire la încetarea contractului RCA și la posibilitatea de reînnoire a acestuia cu 30 zile înainte de încetare. Modalitatea de reînnoire a contractului RCA se stabilește prin reglementari ale ASF.
4. Menționarea în cuprinsul legii a principiului de acordare a despăgubirii pe baza acoperirii costurilor de readucere a vehiculului la starea dinaintea evenimentului asigurat.
5. Stabilirea despăgubirii pe baza costurilor de reparație ale vehiculelor, valoarea de reparație fiind reglementată prin lege ca fiind cea stabilită prin utilizarea sistemelor specializate de evaluare sau prin documente emise în condițiile legii în care unitatea reparatoare auto își poate utiliza propria valoare a orei de manoperă afișată.
Proiectul de normă are totodată în vedere punerea în acord cu anumite modificări ale legislației primare, care privesc:
1. Aplicarea sistemului bonus-malus, criteriile de aplicare fiind cele stabilite de către ASF și prevăzute în legislația secundară.
2. Modificarea condițiilor de certificare a personalului care efectuează constatarea daunelor.
3. Modificarea reglementărilor ce privesc modul de stabilire în amiabil a despăgubirilor cuvenite persoanelor prejudiciate ca urmare a vătămării integrității corporale ori a sănătății acestora. Acestea urmează a fi stabilite pe baza punctajului comunicat de Institutul Național de Medicină Legală "Mina Minovici" București și prevăzut într-un ordin comun emis de către Ministerul Sănătății și ASF.
4. Modificarea prevederilor privind suspendarea contractului RCA, măsură ce poate fi aplicată pe perioada suspendării dreptului de circulație al vehiculului conform prevederilor legale sau pe perioada imobilizării vehiculului, cu obligația depunerii plăcuțelor de înmatriculare/înregistrare la autoritatea care le-a eliberat. Procedura suspendării și a cazurilor de imobilizare se stabilește prin reglementări comune ale Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Transporturilor, ASF și Ministerului Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene.
Sursa: romaniatv.net
Comentează știrea
Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Articole pe aceeași temă
Marţi, 20 Iunie 2017
Joi, 15 Iunie 2017
Miercuri, 14 Iunie 2017
Joi, 25 Mai 2017
Miercuri, 17 Mai 2017
Miercuri, 10 Mai 2017
Marţi, 25 Aprilie 2017
Marţi, 14 Martie 2017
Luni, 12 Iunie 2017
Miercuri, 31 Mai 2017