Ghid de supraviețuire pe șoselele Constanței. Ce NU trebuie să faci când îți apare un pericol în trafic

1481
1

Articole de la același autor

Marea majoritate a conducătorilor auto din Constanța nu știu cum să reacționeze atunci când le apare un pericol în față, fie el un obstacol sau o altă mașină. Specialiștii spun că există mai multe feluri de a reacționa la vederea unui obstacol, moduri bazate pe experiența de șofer și reflexe. Iată care sunt principalele greșeli ale conducătorilor auto.

În general, șoferii reacționează în funcție de doi parametri, și anume reflexul, care este o parte coordonată inconștient, și experiența în conducere, care poate fi formată și dezvoltată prin practică.

"Conducătorii auto care reacționează din reflex reușesc, de regulă, evitarea obstacolului datorită rapidității cu care iau decizia, pe când cei care se bazează pe experiență au reacții relativ întârziate, însă, de cele mai multe ori, inspirate. De menționat este și faptul că dexteritatea conducătorilor auto în a evita un impact este calificată ca îndemânare în conducere, care nu este reglementată în lege, dar care este impusă implicit de toate normele rutiere", precizează George Munteanu, șeful Biroului Accidente din cadrul Serviciului Rutier Constanța.

Șoferii trag de volan în sensul opus pericolului

Polițiștii spun că, din experiența accidentelor de până acum, șoferii tind să vireze în sensul opus celui din care vine pericolul. De exemplu, dacă o mașină îți iese în cale din partea stângă, vei fi îndemnat să virezi dreapta.

"Majoritatea conducătorilor auto reacționează din reflex, virează în sensul opus celui din care vine starea de pericol. Spre exemplu, atunci când într-o intersecție un șofer vine din partea dreaptă, cel surprins, care circulă pe drumul cu prioritate, cel mai probabil va vira spre stânga, punând astfel în pericol traficul de pe sensul opus de mers. O astfel de manevră nu poate fi niciodată reproșabilă celui pus într-o stare de pericol, ci celui care a generat o astfel de situație", spune polițistul.

Fie menții viteza, fie frânezi

Oamenii legii spun că, în cazul unui pericol apărut în față, majoritatea conducătorilor auto fie vor frâna, menținând direcția, fie vor evita obstacolul cu aceeași viteză, fără a reduce. Din nefericire însă, nu există prevederi legale sau un tipar după care șoferii se pot ghida în astfel de situații, ci depinde de la caz la caz.

"Reacțiile conducătorilor auto sunt împărțite între cei care mențin viteza și execută brusc manevra de evitare și cei care frânează, menținând direcția inițială, însă niciunul dintre cele două comportamente nu sunt apreciate legal. În acest caz, în mod generic, Codul Rutier prevede că participanții la trafic trebuie să aibă un comportament care să nu afecteze fluența și siguranța circulației și să nu pună în pericol viața sau integritatea corporală a persoanelor, ceea ce reprezintă, în fapt, conduita preventivă", afirmă șeful Biroului Accidente.

Din cauza unei gropi în asfalt, poți ajunge la închisoare

Dacă pericolul apărut în față este o groapă sau o lucrare nesemnalizată, puteți să dați în judecată administratorul de drum, care avea obligația să semnalizeze obstacolele apărute în carosabil.

"Administratorul drumului public sau executantul unor lucrări efectuate în carosabil este obligat să semnalizeze corespunzător, cât mai repede posibil, orice obstacol aflat pe partea carosabilă, care stânjenește sau pune în pericol siguranța circulației și să ia toate măsurile de înlăturare a acestuia. Administratorul drumului public, antreprenorul sau executantul lucrărilor răspunde, după caz, administrativ, contravențional, civil sau penal, în condițiile legii. De asemenea, fapta săvârșită cu intenție de a crea obstacole pe partea carosabilă se pedepsește cu închisoarea de la șase luni la doi ani sau cu amendă. Sursele care produc obstacole pe drumurile publice sunt fie lucrările de reabilitare a carosabilului nesemnalizate corespunzător, fie din fenomene naturale (cădere de copaci, stâlpi de iluminat), fie din pierderea sau părăsirea unor obiecte mari din autovehicul pe carosabil (de către transportatori, de către cei care au remediat defecțiuni tehnice)", concluzionează inspectorul de poliție.

Comentează știrea

gicu
19 august 2013
wtf

ala din poza e mircea badea?

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5353 secunde