Ucraina relansează competiția adâncimilor cu portul Constanța

809
1
Ucraina relansează competiția adâncimilor cu portul Constanța - port1-1324215208.jpg

Etalonul Mării Negre îl reprezintă portul Constanța. Rusia, Ucraina, Georgia și Bulgaria își dezvoltă infrastructura și suprastructura portuară luându-l ca model. În mod declarat, Moscova și Kievul au ca țintă, pentru propriile porturi, depășirea portului Constanța.

Competiția se duce mai ales în domeniul adâncimilor, element decisiv în câștigarea pieții Mării Negre, în atragerea principalelor fluxuri de mărfuri. În condițiile creșterii dimensiunii navelor, România, Rusia și Ucraina au ambiția ca porturile lor să fie platforme de distribuție a containerelor, minereurilor, cărbunelui ori produselor metalice spre celelalte porturi din zonă. Pentru aceasta este nevoie de șenale navigabile și dane care să poată primi nave cu pescaje de 16 - 20 metri. Doar limitările costisitoare impuse navelor mai lungi de 300 metri, la tranzitarea strâmtorilor Bosfor și Dardanele, mai temperează acest adevărat război al adâncimilor.
Ucraina va construi un port modern, de mare adâncime la Marea Neagră, a anunțat Ministerul Infrastructurii. El va fi creat pe baza portului Yuzhny și va fi cel mai adânc din regiune. La sfârșitul săptămânii trecute, ministerul a aprobat proiectul care include creșterea adâncimilor pe canale și în port la 21 metri.
"Obiectivul nostru este să trecem de la faza transbordării măr-furilor generale off-shore la cea a manipulării lor în terminalele portuare și de a atrage volumul maxim posibil de mărfuri din întregul bazin al Mării Negre" - a declarat ministrul adjunct Kon-stantin Efimenko.
Odată cu creșterea adâncimilor la 21 metri, portul Yuzhny va putea primi nave cu capacitatea de 200.000 tdw și pescajul de 19,5 metri, concurând astfel cu portul Constanța, rivalul său principal de la Marea Neagră, care asigură adâncimi de până la 19 metri, afirmă oficialii ucraineni.
Yuzhny este situat pe coasta de nord-vest a Mării Negre, în es-tuarul Adzhalyksk și este conectat la mare printr-un canal de 3 km lungime, adânc de 14 metri.
Portul Constanța a deținut multă vreme supremația în regiune, grație adâncimilor de 17,6 metri, din danele de mine-reu, de 19 metri, din cele de petrol, și 16,6 metri, din terminalul de containere "DP World", dar și datorită terminalelor moderne construite în ultimul deceniu.
Este decis să nu cedeze poziția câștigată cu atâtea eforturi. Astfel, în timp ce Ucraina își făcea cunoscute intențiile, Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța anunța că a inițiat un proiect de creștere a adâncimilor șenalelor și bazinelor. Investiția se ridică la 49,5 milioane de euro și va fi finanțată din fonduri europene.
Cele prezentate mai sus reprezintă și un răspuns la criticile celor ce susțin că n-ar mai fi nevoie de lucrări de dragaj în portul Constanța, întrucât sunt prea costisitoare și că altele ar fi prioritățile.
Problema adâncimilor, a aducerii lor la cotele proiectate, asigurarea unor adâncimi mai mari în spațiul generos de la Constanța Sud și întreținerea adâncimilor reprezintă o prioritate permanentă. Fiecare jumătate de metru câștigată în adâncime și păstrată înseamnă milioane de tone de mărfuri în plus, pe an, în portul Constanța, mărfuri care dau de lucru operatorilor portuari, transportatorilor rutieri, feroviari și fluviali, prestatorilor de servicii din Constanța și din întreaga Românie.



Comentează știrea

vasile
19 decembrie 2011
necesitate dragaj n portul constanta

nu e necesar dragaj in portul constanta in momentul de fata.Arecapacitate de operare de peste 140 milioane tone,realizeaza maxim 60.terminalele specializate pentru minereu,petrol si containere lucreaza la circa 50 la suta din capacitate.sunt alte prioritati in zona de sud.

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.7732 secunde