Tractoarele românești vândute la fier vechi sunt recondiționate în Egipt

54647

Articole de la același autor

Un trailer încărcat cu patru tractoare românești, tare obosite, intră pe platforma companiei "Rotrac", din portul Constanța. Sunt descărcate lângă alte 15 - 20 de tractoare, aflate în aceeași stare fizică. Pe geamurile lor sunt inscripții cu vopsea, în arabă.
În urmă cu 22 de ani, portul Constanța era plin de tractoare românești noi-nouțe. Înainte de 1990, țara noastră producea un tractor la 9 minute și exporta producția în 50 de țări. Livrările pe piețele străine s-au rărit până la mijlocul anilor ´90.
Începând din anul 2000, au reapărut tractoarele noi în portul Constanța, dar din import. Declinul industriei autohtone a transformat România dintr-un mare exportator de tractoare și utilaje agricole într-un importator net.
Lichidarea Uzinei Tractorul Brașov a afectat portul Constanța, economia națională în general. Povestea fabricii este interesantă și plină de învățăminte. Înființată în 1925, ca fabrică de avioane, ea a supraviețuit ocupației sovietice. După 1946, rușii au confiscat cea mai mare parte din utilaje în contul despăgubirilor de război. Din 1948, fabrica a devenit Uzina Tractorul Brașov și, cu înce-pere din 1960, au apărut pe piață primele tractoare de concepție integral românească, alături de cele cu motoare Fiat. În 1990, uzina avea 23.000 de angajați.
După 1990, Uzina Tractorul Brașov a intrat, ca și companiile de navigație maritimă "Navrom", "Romline" și "Petromin", în administrarea Fondu-lui Proprietăți de Stat. Și în cazul ei, procesul de privatizare mereu amânat a avut același rezultat: falimentul. Dacă ocupantul sovietic nu reușise să ne lase fără flotă și industrie, FPS (actualul AVAS) a avut mai mult succes.
De câțiva ani, prin portul Constanța se exportă masiv doar tractoare românești, ungurești și sârbești scoase din uz. Potrivit directorului general Cristian Ancuța, numai din dana companiei de operare portu-ară "Rotrac" au fost încărcate peste 6.000 de tractoare în ultimii trei ani și jumătate: în 2009 - 3.118 tractoare, în 2010 - 1.900 tractoare, în 2011 - 900 tractoare, în primele 6 luni din 2012 - 600 tractoare. Alte mii de asemenea tractoare au fost exportate prin celelalte terminale de mărfuri generale din portul Constanța.
Exportatorii sunt întreprinzători egipteni, relatează Cristian Ancuța. "Sunt oameni tineri, cunoscători ai limbii române și buni specialiști. Se pricep foarte bine la utilaje, la motoare. Știu ce este bun și ce nu într-un tractor, știu tipul și anul de fabricație al diferitelor componente. Participă la licitațiile din România, Ungaria, Serbia și cumpără tractoarele date la casare, la fier vechi. Apoi, le recondiționează într-o fabrică din Egipt și le revând ca tractoare funcționale" - relatează Cristian Ancuța.
De exportul de tractoare vechi este legat un eveniment naval. În timpul furtunii din 5 martie 2010, de pe coverta cargoului "Aurelia M", sub pavilion Moldova, au căzut în apă, în dreptul digului de sud al portului Constanța, la circa jumătate de milă, 72 de tractoare second-hand. Erau transportate în Egipt, pentru a fi folosite ca piese de schimb. Au fost recuperate din mare până pe data de 22 aprilie.
În ultimii trei ani, producția de tractoare din România a început să dea semne de relansare. Au fost deschise mai multe unități de producție noi: Fabrica de tractoare Hoyo, din Râșnov (cu capital chinezesc), IRUM Reghin, MAT Craiova și Fabrica de tractoare Băicoi (cu capital românesc). În 2011, au început pregătirile pentru deschiderea unei alte unități de producție, cu capital chinezesc, în Zona Liberă Galați. Dar până vom vedea noile tractoarele românești în portul Constanța, alături de automobilele Renault, va curge multă apă pe Dâmbovița.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.0677 secunde