Silozurile lui Anghel Saligny își vor recăpăta strălucirea, pe banii UE

1921
Silozurile construite de Anghel Saligny sunt emblema portului Constanța, după cum Cazinoul este emblema orașului. Puțini știu că, în anul 2005, începuse acțiunea de distrugere a lor, de tăiere a instalațiilor pentru fi vândute la fier vechi.
Construite ca un ansamblu unitar și aflate, inițial, în proprietatea statului român, silozurile și-au schimbat de câteva ori stăpânul, ajungând, astăzi, să fie împărțite pe câteva societăți.
În 1991, a luat naștere Agroexport Siloz Port Constanța, societate cu capital de stat care a preluat grupul celor trei silozuri, cu o capacitate de depozitare de 33.000 tone fiecare (cu câte 250 celule cu capacitatea între 100 și 150 tone).
În 1994, capitalul privat era, deja majoritar în cadrul companiei. Printre acționari se numărau mai multe firme, în frunte cu băncile "Ion Țiriac" și Bankcoop, care dețineau 57% din voturi. Restul de 43% din acțiuni era deținut de FPS.
În februarie 2000, privatizarea silozurilor era încheiată. FPS vânduse acțiunile, păstrând-o doar pe cea de aur. Aceasta îi dădea dreptul de veto în cazuri bine precizate prin contractul de vânzare - cumpărare, respectiv dacă s-ar pune problema demolării silozurilor sau schimbării destinației lor.
La acea dată, structura acționariatului era următoarea: Britania SA - 29%, Agrex Shipping SRL - 19%, SIF Muntenia - 14%, PAS - 14%, Broadhurst SUA - 8%, Rodan SRL București - 6%, Aihhom Austria - 4%, Comaico SRL București - 0,3%, cuponarii - 3%, FPS - o acțiune. Contractul de vânzare-cumpărare prevedea un plan de investiții pe 4 ani, în valoare de 800.000 dolari, care
s-a rezumat la construcția unui bloc administrativ inutil.
Confruntarea cu economia de piață a fost prea dură pentru Agroexport Siloz Port și, în 2006, ea a încăput pe mâna celui mai nemilos creditor: Fiscul. Așa s-a ajuns ca activele sale din portul Constanța să fie executate silit.
În urma seriei de licitații, două silozuri (nr. 2 și 3) au ajuns la Niva Prodcom SRL, iar silozul nr. 1, la Silo Port SRL (fostă APC). Blocul administrativ al companiei și depozitul au fost adjudecate de A. Group Company SRL. În 2010 și estacadele (instalațiile de descărcare a cerealelor din silozuri pe nave) au ajuns la noii operatori.
Silozurile - aflate pe lista monumentelor istorice - și-au schimbat la timp proprietarul, pe când se mai aflau la Agroexport Siloz Port, începuse opera de distrugere, fără ca FPS să facă uz de acțiunea de aur, care îi dădea dreptul să intervină. În 2005, a fost tăiat și vândut la fier vechi uscătorul, iar în 2006 s-a trecut la tăierea instalațiilor din silozurile 2 și 3.
Noii proprietari au reușit să repună silozurile în funcțiune și chiar să le facă profitabile, în condițiile în care portul Constanța s-a umplut de silozuri de cereale noi, moderne. Mai mult, cu co-finanțare de la Uniunea Europeană, le vor moderniza și le vor reda strălucirea de odinioară.
Proiectul inițiat de Niva Prodcom SRL vizează "creșterea competitivității prin modernizarea capacității de procesare și depozitare a cerealelor din silozuri". Valoarea lui este de 2.300.000 euro, din care 50% reprezintă fonduri europene, 30% resurse proprii, iar 20% împrumut de la bănci, a declarat inginerul Dumitru Caraman, asociat și director general al companiei. Concret, în cadrul programului va fi înlocuit sistemul de aspirație cu altul nou, eficient, fapt ce va duce la eliminarea pulberilor din aer. Estacada va fi practic reconstruită, modernizată. Cu avizul Ministerului Culturii, exteriorul silozurilor va fi refăcut conform planurilor inițiale, realizate de inginerul Anghel Saligny. În interior, vor fi schimbate benzile transportoare de încărcare la nave, cu altele de capacitate mai mare. De la 10.000 tone, în 24 de ore, se va ajunge la o rată de încărcare de 14.000 tone. În plus, din fonduri proprii va fi instalat un uscător de 800 tone, în 24 ore.
Printr-un proces de modernizare asemănător, finanțat cu fonduri europene, va trece și silozul 1, aflat în proprietatea firmei Silo Port SRL.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3881 secunde