Salvatorii maritimi au bătut butoaiele sub fereastra prefectului

1682
15

Articole de la același autor

Iadul s-a mutat pe platoul din fața Prefecturii Constanța. O armată de bărbați furioși, înarmați până în dinți cu bannere și pancarte, suflă în fluiere, bat năprasnic în butoaie și fac să urle o sirenă de vapor. 


Din cauza vibrațiilor teribile, te aștepți ca din clipă în clipă să se spargă geamurile Prefecturii și să-i cadă tencuiala. Speriați de moarte, pescărușii au zburat departe, spre largul mării, iar soarele și-a vârât degele în urechi, să nu asurzească.


Cei 70 de oameni zgomotoși sunt marinarii și scafandrii Agenției Române de Salvare a Vieții Omenești (ARSVOM). Sunt furioși că Ministerul Transporturilor nu aplică prevederile Legii nr. 250 din 2016, referitoare la salariile personalului plătit din fonduri publice. 


Actul normativ stipulează: "Începând cu luna decembrie 2016, salariile de bază ale personalului ARSVOM se stabilesc la nivelul salariilor de bază de care beneficiază personalul Inspectoratului pentru Situații de Urgență." Aplicarea acestei prevederi le-ar asigura o ușoară creștere a lefurilor. 


În prezent, 90% dintre cei 127 de angajați ai ARSVOM (personal navigant, scafandri și personal tehnico-admi-nistrativ) sunt plătiți cu salariul minim pe economie, respectiv 1.450 de lei pe lună, relatează liderul Sindicatului Liber al Marinarilor, Lucian Boris Alexe. Excepție fac doar un comandant de navă și un șef mecanic care au salarii ceva mai mari, între 1.500 și 1.600 de lei. 


"Indiferent de studii, de funcție și de vechime, toți angajații sunt plătiți cu salariul minim pe economie. Cei cu studii superioare sau medii, calificați și cu specializări, sunt plătiți ca necalificații. Nu se face nicio diferență între noii angajați și cei ce lucrează de mai mulți ani în agenție. Cât privește sporurile, cel de vechime a fost introdus în salariul de bază, iar altele nu mai există", spune Alexe. 


"Ministrul Transporturilor i-a dat telefon directorului ARSVOM, cerându-i să oprească protestul, promițând că va rezolva problema. Ar fi trebuit să o rezolve de acum trei luni, de când a fost pro-mulgată legea, dar nu a făcut nimic. Nu mai credem în promisiuni. Atenționăm public că dacă nu se pun în aplicare prevederile Legii nr. 250, peste două săptămâni vom picheta ministerul", a avertizat Silviu Stanciu, președintele Federației Sindicale "Trans Conex".


El l-a criticat pe ministrul Transporturilor, Alexandru Răzvan Cuc, că, ori de câte ori vine în port, refuză dialogul cu Federația "Trans Conex", preferând să se întâl-nească doar cu "sindicatele prietene". "Avem numeroase probleme în portul Constanța care trebuie rezolvate. Trebuie pus capăt muncii la negru și insecurității muncii. Numai anul trecut au fost înregistrate 6 accidente mortale și 35 de accidente cu incapacitate de muncă", a declarat Stanciu. 


Ion Caraignat, președintele Confe-derației Sindicale Naționale "Cartel Alfa" - Filiala Constanța, a dat asigurări că toate sindicatele din cadrul organizației vor sprijini acțiunile de protest ale lucrătorilor din ARSVOM.


Salvatorii marini nu sunt la prima acțiune de protest. În decembrie 2016, o parte dintre ei au organizat o grevă de avertisment, din cauza salariilor mici. În urmă cu aproape opt ani, pe 25 august 2009, au protestat împotriva intenției ministerului transporturilor de atunci, Radu Berceanu, de a comasa ARSVOM cu Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța.


Probabil că unii dintre dumneavoastră, stimați cititori, vă întrebați: în definitiv ce fac lucrătorii ARSVOM pentru a merita salarii mai mari? 


Potrivit raportului corpului de control al primului ministru nr. 1598 din 11 februarie 2016, în perioada 1 ianuarie 2010 - 30 sep-tembrie 2015, ARSVOM a efectuat 209 activități (din care 43 au fost activități pe bază de contract, pentru obținerea de venituri proprii), iar cheltuielile totale ale instituției au fost de 43.876.407 lei, fiind finanțate în proporție de 96,66% de la bugetul de stat.


Salvatorii - la fel ca pompierii - ies din anonimat doar în caz de pericol sau de catastrofă. Dacă n-ar exista naufragii și vieți în primejdie, lumea ar uita de ei. În cazul omului de pe stradă, este firesc să-i ignore, dar autorităților nu le este permis să manifeste niciun moment o astfel de atitudine. În ultimele două decenii au existat tentative de desființare a ARSVOM, de a o transforma într-un apendice al altor organisme. Dacă statul român n-ar fi obligat (de convențiile internaționale la care a aderat și de recomandările Uniunii Europene) să asigure serviciul de intervenție pentru salvarea vieților omenești și în caz de poluare, probabil că așa s-ar fi întâmplat. Ba chiar mai rău; acesta ar fi fost lăsat pe seama firmelor private, a celor care pot și vor să scoată un ban din așa ceva.


Poate că unii dintre dumneavoastră veți spune: "Nu sunt singurii prost plătiți în România. Ce să mai spunem de profesori, de medici!? Dacă nu le convine salariul, n-au decât să-și caute alt loc de muncă, mai bine remunerat." 


Când profesorii ori medicii părăsesc sistemul, autoritățile au soluția: închid școlile și spitalele rămase fără personal și nimeni nu face scandal.


Dar ce se va întâmpla dacă se închide ARSVOM, din lipsă de salvatori? Iese un mare scandal! Importatorii, exportatorii, companiile de shipping ar considera că mărfurile și navele lor nu mai sunt în siguranță în porturile românești de la Marea Neagră și ar începe să le ocolească. Coeficientul de risc al porturilor Constanța, Midia și Mangalia ar crește, iar costurile cu asigurările ar exploda. Fără salvatori, România ar fi scoasă de pe harta maritimă a Europei.


Comentează știrea

15 comentarii. Pagina 1 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 
Razvan Hudescu
16 martie 2017
Scafandri ARSVOM

Excelent articol,documentat si obiectiv,mai rar presa de genul asta in Romanica! Multumiri !

sliu
17 martie 2017
balarii

articol de 2 lei . Ce au salvat astia de la Asvrom ? taie frunza la caini , fura motorina si stau ca trantorii.bre nea tita iar scrii articole de astea comunistoide ? iesi ma la pensie , la sa un tanar sa munceasca

Constanta
17 martie 2017
Pt balarii

Ai vorbit si tu...prostul satului...vb in necunostinta de cauza...eu zic sa-i desfiintam pe toti...ce nevoie avem de smurd,pompieri si salvatori pe mare...te punem pe tine sa le faci pe toate 😆

sliu
17 martie 2017
ptr Constanta

Probabil esti unul dintre putorile care zac pe acolo beat tot timpul .Ai salvat macar o barca de pescuit ? de adevaratele salvari se ocupa cei de la GSP .

Melinte Paul
17 martie 2017
Despre butoaie

Sambata si duminica la 16 pana la 21 vom fi prezenti in piata ovidiu/ striga fiecare ce vrea,/ sa aveti apa si mancare la voi/la plecare -hora unirii si poze!

unknown
17 martie 2017
ptr Balarii

stimate vb numai balarii si ai in loc de creier numai balegar, esti cumva pumpicurist ? nu vb in cauza de nestiinta si vezi-ti de treaba ta ca de mancatori de cacat e plina lumea

Capitan
17 martie 2017
Pentru prostul satului- Balari

Cel mai probabil esti un frustrat si pupincurist de doi bani care a lucrat pr la asa zisa companie offshore GSP acum aflata in moarte clinica si care a stat la supt p*** ca sa ajunga si el undeva prin cacatu ala de GSP. Articolul este cat se poate de corect clar si concis iar cel mai probabil tu esti o jigodie ordinara ca multe jigodii comentatoare,un frustrat si un pitiponc de GSP. Ati salvat voi cu GSP-ul fix o p***,de profesionisti ce sunteti ati urcat navele pe dig-uri si apoi stateati prin santier la reparat. Aprecieri pentru profesionalism si claritate jurnlistului.Iar pentru pupincuristi sa va duceti dracu.

sliu
17 martie 2017
balarii

ia uite !au mai baut o vodca betivanii de la Asvrom si s-au pus pe injuraturi ca altceva ce sa faca ?Incercati si voi sa lucrati pe la companii straine sa vedem daca pe CACApitanul golan il primeste macar sa spele puntea . asistatii sociali de acolo trebuie dati afara si totul reorganizat cu marinari adevarati nu matrozi de astia care nu au iesit in larg in viata lor .

Replica
17 martie 2017
Pentru Sliu

Mare bou esti,pai daca mata te-a facut prost si retardat ce dracu sa intelegi tu.Esti un prost care sub anonimat mananca cacat ca asa sa se afle si el in treaba ca doar nu duce tara de prosti din astia ca tine.Cel mai probabil esti un idiot care si-o suge singur cand creierul e pe avarie. Esti profesionistul pulii..

Unknown
17 martie 2017
ptr sliu

vierme al societatii , nu iti e clar ca respiri degeaba aerul pentru ca un om sanatos la cap nu ar manca cacat cum mananci tu si asta din invidie si prostie ! Iti recomand cu tarie sa iti faci un nod in jurul gatului si sa te arunci in cap si sper ca cei de la ARSVOM sa te lase acolo la "guvizi" !

15 comentarii. Pagina 1 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5985 secunde