România are nevoie de un Cod Maritim

871
4

Articole de la același autor

r Comunitatea maritimă sprijină proiectul profesorului universitar dr. Marin Voicu

România are nevoie de un Cod Maritim - aceasta este concluzia conferinței istorice găzduite ieri, 26 noiembrie 2015, de complexul Tenis Club Idu, din Mamaia. Participanții la reuniune - peste 50 de specialiști în domeniul dreptului maritim și reprezentanți ai comunității maritime - au discutat, timp de două ore, despre proiectul viitorului Cod Maritim român.

Rolul de moderator i-a revenit profesorului universitar dr. Marin Voicu, un magistrat cu o carieră impresionantă, cu o activitate didactică și științifică bogată, specialist redutabil în dreptul maritim, care s-a înhămat de peste un deceniu și jumătate la acest proiect și care a realizat o bogată bază documentară. Mare parte din aceasta a fost publicată în volumul "Proiectul Codului maritim român - CMR. Lucrări pregătitoare" (Supliment al Revistei de Drept Maritim 2015), apărut sub co-ordonarea sa în Editura Universul Juridic.

Necesitatea unui Cod Maritim a fost resimțită încă de acum 75 de ani, a spus dr. Marin Voicu, arătând că, în 1940, în expunerea de motive din Parlamentul României la noul Cod comercial, nepromulgat și nepus în aplicare, se arăta că "instituțiile juridice maritime, constituind o unitate organică distinctă, vor face obiectul unei legislații separate", respectiv al Codului maritim și fluvial. Evenimentele care au urmat au împiedicat punerea în aplicare a proiectului, pentru soluționarea litigiilor maritime apelându-se la Codul comer-cial.

Tema Codului maritim a fost reluată în 1999, dar abandonată de instituțiile statului. Ce se poate face acum? Conform Constituției, ministerele Justiției și Transporturilor trebuie să propună înființarea comisiei de redactare a pro-iectului de Cod Maritim, calendarul de lucru și de dezbatere a acestuia. Problema este că aceste instituții nu sunt interesate. Dr. Marin Voicu a dezvăluit că de zece ani caută, fără succes, la Ministerul Transporturilor să găsească pe cel ce se ocupă de domeniul maritim, un interlocutor cu care să discute pro-blema acestui cod. Motivul invocat de reprezentanții ministerului pentru a res-pinge un asemenea proiect este că n-ar mai fi necesar întrucât nu avem flotă.

Dr. Marin Voicu îi contrazice, arătând în lucrarea sus-amintită, că: "Sunt țări fără ieșire la mare sau ocean, care au coduri maritime moderne (Elveția. Ungaria), iar altele au adoptat, în ultimii ani, coduri maritime frecvent elogiate în reviste de drept maritim prestigioase, cum ar fi Rusia, Suedia, Turcia, Tunisia, China ș.a."

Referindu-se la necesitatea acestui cod, profesorul universitar dr. Brândușa Ștefănescu, membru al Comisiei de Arbitraj Internațional, a recurs la următoarele argumente: legislația noastră nu abordează problematica privind contractul de transport maritim al mărfurilor și nici pe cea a contractului de asigurare. Pe de altă parte, România

a preluat prevederile unor convenții internaționale, neratificate de ea, prin intermediul legislației europene. Este cazul contractului de îmbarcare. În opinia sa, viitorul Cod maritim ar trebui să se ocupe și de regulamentele portuare.

Dr. Adrian Bordea, judecător în cadrul Înaltei Curți de Casație și Justiție și fost președinte al Consiliului Superior al Magistraturii, a afirmat: "Acest cod este necesar pentru că transportul maritim de mărfuri și de persoane contribuie la dezvoltarea societății. Magistrații sunt nevoiți să judece litigiile comerciale

care apar în acest domeniu, iar pentru aceasta au nevoie de norme. Toate țările maritime au creat norme care să le ajute în dezvoltarea comerțului pe mare. Realizarea Codului Maritim este obliga-torie pentru România. Trebuie să ținem pasul cu viața!"

Fostul decan al Baroului constănțean, avocatul Ionel Hașotti, și-a exprimat opinia că viitorul Cod Maritim ar trebui să includă și problematica porturilor și a serviciilor conexe. Pe de altă parte, el consideră că mult mai potrivit ar fi un Cod al navigației, care să acopere nu doar problematica navigației pe mare, ci și a navigației pe apele interioare.

Dr. Marin Voicu a apreciat că nu este necesară o asemenea extindere întrucât navigația pe apele interioare este, deja, reglementată de Uniunea Europeană.

Aurel Mancaș (compania Inter Services) consideră că viitorul Cod Maritim trebuie să reglementeze, printre altele domeniul asigurărilor maritime. În prezent - a spus el - companiile de asigurări din România au asimilat în contracte norme diferite, iar terminologia folosită este de multe ori neclară sau neadecvată.

"Codul Maritim este necesar, având în vedere că între nave și operatorii portuari sunt numeroase litigii. Pe de altă parte, un astfel de cod va contribui la formarea conduitei agenților economici din porturi" - a declarat Viorel Panait, președintele Organizației Patronale "Operatorul Portuar".

Poziția marinarilor a fost exprimată de Aurel Stoica, secretarul general al Sindicatului Liber al Navigatorilor: "România a ratificat Convenția internațională MLC 2006 privind munca și viața pe mare. SLN dorește ca viitorul Cod Maritim să includă și partea socială a activității pe mare. Trebuie să cuprindă un capitol aparte privind echipajul și armarea navei cu echipaj."

La finalul conferinței, dr. Marin Voicu a avertizat că dificultățile în realizarea acestui proiect de acum încolo încep, cel mai greu fiind să se găsească interlocutorul instituțional pertinent.

Cei prezenți și-au exprimat susținerea față de proiect și dorința de a se implica în proiectarea codului.

Comentează știrea

farul genovez
27 noiembrie 2015
birocratia ancorata in conferinte

Mda,cind nu ai ce face te ocupi de ceva ce exista si reglementat la nivel global de catre institutiile internationale.Cel putin puteau sa astepte si acesti domni sa vina domnul Cupsa de peste mari si tari cu tolba plina de indicatii mondiale.Nu cred ca se poate face un cod fara niste corelari cu celelalte tari aliniate la IMO.Ma intreb ,cum sa face ca atunci cand aveam sute de nave se functiona fara cod si acum cand nu mai este nimic in loc sa se initieze masuri de refacere a flotei de catre armatorii ?autohtoni agitam apele birocratiei fara a putea desprinde vaporul de la mal.

Catana poiltistul sub acoperire...ANR
27 noiembrie 2015
V-ati trezit tarziu...

Si in fond ce vrea acest profesor...? Ar fi de ajuns daca s-ar respecta in totalitate reglementarile UE si IMO la care Ro este parte... Pai , tarile alea pe care le aminteste , (Ungaria,Elvetia) , tocmai din cauza ca nu au iesire la mare si-au facut legi speciale (coduri), pe cand Ro este parte la legislatia internationala referitor la tarile riverane marilor si tarilor cu fluvii navigabile interioare (ptr Dunare sunt o gramada de reglementari deja ale tarilor pe unde trece Dunarea)...

Legis civilus
28 noiembrie 2015
Cod maritim

Codul Maritim se aplica in cazul litigiilor care provin din domeniul maritim. Codul Maritim Romanesc vechi de aproape 70 de ani a fost valabil pana in perioada intrarii in vigoare a noilor coduri, data cand au fost abrogate aproape toate articolele, si asa ramanand fara un Cod Maritim. Acum se aplica fortat prevederile Codului Comercial care nu sunt prevederi specializate in domeniul maritim si pot fi interpretabile, iar de multe ori judecatorii dau in spete similare hotarari opuse tocmai din aceasta cauza si exemplele pot continua la nesfarsit. Romania are porturi maritime, ceea ce inseamna ca sunt si nave maritime de diferite pavilioane(nu este necesar sa avem neaparat pavilion romanesc) care opereaza, fac manevre, au echipaje, operatiuni maritime specifice care nu se regasesc in codul comercial. Romania are nevoie de reguli maritime in justitie, tot asa cum are nevoie si partea cila, penala sau comerciala. Sa imi fie iertata

Marian
28 noiembrie 2015
Cod maritim

Corect " Legis civilus". Vad ca te pricepi mai bine dacat au batut campii unii dintre cei dinaintea ta fata de adunarea de la Club Idu. Un cod maritim regleaza partea maritima, iar un cod fluvial partea fluviala. Deci am avea nevoie de un cod maritim si fluvial. Reglementarile UE, IMO, ILO etc trebuiesc implementate in legislatia nationala, altfel ele pot sau nu fi luate in considerare. Sunt aspecte juridice care depasesc nivelul general de cunoastere si de aceea sa ii lasam pe specialisti sa isi faca treaba, mai ales ca initiativa vine din piata si nu dintr-o decizie politica. Bravo initiatorilor si ma bucur sa vad ca oamenii si specialistii din domeniile specifice, agenti economici, asiguratori, sindicatul navigatorilor, juristi, avocati aplecati asupra acestei probleme, judecatori, etc. iau parte, sunt invitati la asemenea initiative de impact colosal in viata maritima a Romaniei. Bravo domnilor ! Felicitari ! Felicitari si presei ca este prezenta si informeaza.

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4206 secunde