Proiectul Blue Belt

Porturile maritime vor avea mai puțină birocrație în vamă

307
1
Porturile maritime vor avea mai puțină birocrație în vamă - port2-1373471032.jpg

Articole de la același autor

Comerțul exterior al Uniunii Europene depinde de cele 319 de porturi maritime. Prin ele sunt tranzitate 74% dintre mărfurile importate sau exportate de UE.

În schimb, porturile maritime au un rol mult mai mic în comerțul intracomunitar. Transportul rutier deține o pondere de 45,3% în piața internă a UE. Urmează transportul: pe mare cu o cotă de 36,8%; pe calea ferată - cu 11%; pe căile navigabile interioare - cu 3,7%; pe conducte - cu 3,1%; aerian - cu 0,1%.

Ponderea ridicată a transportului rutier este motivul congestionării rețelelor de transport și al creșterii poluării, fenomene ce tind să se agraveze la nivelul Uniunii Europene.

Este un fapt știut de toată lumea că transportul pe apă reprezintă o alternativă ieftină și prietenoasă față de mediu. Cu toate acestea, atunci când au de transportat mărfurile de la Rotterdam la Anvers sau de la Varna la Constanța, proprietarii mărfurilor preferă transportul rutier. Ce motive au?

Reprezentanții industriei europene susțin că sunt forțați să ape-leze la transportul rutier, în comerțul intracomunitar, din cauza birocrației vamale. Aceasta generează mari întârzieri ale mărfurilor în porturi și fac shipping-ul neatractiv. Navele sunt nevoite să aștepte de la câteva ore până la multe zile pentru vămuire.

Comisia Europeană consideră că procedurile vamale trebuie să fie aceleași pentru mărfurile intracomunitare, indiferent de tipul de transport. Dacă în prezent, truck-urile și vagoanele cu mărfuri UE nu mai sunt supuse controalelor vamale, formalitățile de îndeplinit fiind simple și rapide, la fel trebuie procedat și cu navele maritime.

Comisia Europeană a lansat inițiativa "Blue Belt" (Cordonul albastru), de modificare a Codului vamal comunitar. Practic, se propun două măsuri cheie pentru a reduce formalitățile vamale în porturi. Pe de o parte, pentru transportul maritim intra-UE, procedurile vor fi simplificate și flexibilizate. Pe de altă parte, navele care încarcă mărfuri din porturile UE, dar și din porturi ale unor țări terțe, vor trebuie să asigure separarea celor două tipuri de mărfuri la bord, fapt ce va permite reducerea birocrației vamale.

Companiile de navigație care asigură linii regulate în UE și transportă în principal mărfuri comunitare vor beneficia de proceduri vamale simplificate.

Însă, aproape 90% dintre nave transportă atât bunuri UE cât și non-UE. Pentru a fi tratate cu pro-ceduri vamale diferite, ele vor trebui separate la bord. În acest scop, se intenționează să se introducă o declarație electronică armonizată privind marfa. Prin completarea "eManifest", companiile de shipping vor transmite autorităților vamale informații despre statutul bunurilor (UE sau non-UE).

Asociația Europeană a Armatorilor consideră că, prin simplificarea procedurilor vamale, se obține o economie de 25 de euro pe container. Dar avantajul cel mai important îl reprezintă economia de timp și atragerea unui volum mai mare de mărfuri din transportul rutier în cel maritim.

Potrivit Uniunii Europene, un loc de muncă pe mare înseamnă alte nouă locuri de muncă pe uscat. Creșterea cu un milion de tone a cantității de mărfuri manipulate într-un port determină apariția a 300 de noi locuri de muncă.

La nivelul Uniunii Europene, numărul locurilor de muncă din sectorul portuar ar trebui să crească cu peste 15% până în 2030.

Porturile maritime românești au mari rezerve de creștere a traficului de mărfuri. Spre exemplu, capa-citatea de operare a portului Constanța este utilizată în proporție mai mică de 50%. 

Comentează știrea

dd
2 septembrie 2013
ss

Scade si spaga? Sau ramine la fel?

Articole pe aceeași temă

Marţi, 25 Iunie 2013
Stire din Economie : Astăzi e Ziua Navigatorului
Pagina a fost generata in 0.617 secunde