Portuarii vor cere Parlamentului României să-și repare greșeala legislativă

577
Portuarii vor cere Parlamentului României să-și repare greșeala legislativă - portuarii-1488386189.jpg

Articole de la același autor

Legea de modificare a OG nr. 22/1999 privind administrarea porturilor a fost declarată neconstituțională. Fostul Parlament n-a respectat procedura de legiferare


Portuarii au așteptat cu sufletul la gură ziua de marți, 28 februarie 2017. Curtea Constituțională urma să ia în dezbatere obiecția de neconstituționalitate a Legii pentru modificarea și completarea OG nr. 22/1999 privind administrarea porturilor și a căilor navigabile. Acțiunea împotriva actului normativ fusese introdusă de Guvernul Cioloș și de Fondul Proprietatea. Întrucât instanța reprogramase de două ori dezbaterea asupra legii, suspansul ajunsese la cota maximă.


Decizia Curții Constituționale a căzut ca o lovitură de trăsnet peste industria portuară, provocând stupoarea agenților economici. 
Plenul Curții Constituționale, cu unanimitate de voturi, a admis obiecția de neconstituționalitate, constatând că dispozițiile legii sunt neconstituționale. Dar stați să vedeți! De vină nu sunt nicidecum prevederile actului normativ. Ele sunt în regulă, nu încalcă nici cu o virgulă legea fundamentală a României. Neconstituțională este doar procedura prin care a fost adoptată legea. 


Iată ce se spune în motivare: "Curtea a reținut că au fost nesocotite prevederile art. 76 alin.(1) din Constituție, legea criticată fiind adoptată ca lege ordinară, deși ar fi trebuit să aibă caracter organic, întrucât reglementează concesiunea, subconcesiunea și închirierea bunurilor proprietate publică, operațiuni juridice care, potrivit art. 136 alin. (4) din Constituție, trebuie realizate în condițiile legii organice și, totodată, introduce Consiliul de supraveghere în domeniul naval, afectând modul originar de înființare a Consiliului Concurenței, autoritate administrativă autonomă, care, potrivit art. 117 alin. (3) din Constituție, se înființează prin lege organică. 


Totodată, Curtea a constatat și încălcarea dispozițiilor art. 75 alin. (5) din Constituție, având în vedere că, pentru prevederile referitoare la Consiliul de supraveghere în domeniul naval, legea adoptată de Camera Deputaților ar fi trebuit să fie întoarsă la Senat, care era Cameră decizională cu privire la acestea, pentru a decide definitiv în procedură de urgență numai cu privire la aceste dispoziții.


De asemenea, Curtea a constatat că au fost încălcate prevederile art. 61 alin. (2) din Constituție, care consacră principiul bicameralismului parlamentar. Astfel, diferențele semnificative între forma respinsă de Senat și cea adoptată de Camera Deputaților denotă existența unei viziuni radical diferite a Camerei decizionale față de Camera de reflecție asupra anumitor elemente de substanță ale legii. 


Ca urmare a intervenției Camerei Deputaților asupra formei pe care Senatul a luat-o în discuție, a fost reamenajată viziunea legislativă asupra unor concepte, reguli și principii aplicabile domeniului navigației maritime și fluviale, printre acestea numărându-se înființarea Consiliului de supraveghere în domeniul naval, structură care nu figura în forma supusă Senatului spre dezbatere și aprobare, dar care a fost introdusă printr-un amenda-ment adoptat de Camera Deputaților."


Altfel spus, din grabă, din nebăgare de seamă, din superficialitate sau din altă cauză, fostul Parlament nu a respectat procedura constituțională de legiferare. Actul normativ în cauză trebuia adoptat ca lege organică, respectiv cu votul majorității membrilor celor două camere ale Parlamentului, și nu ca lege ordinară, respectiv doar cu votul majorității membrilor prezenți în sală. Pe de altă parte, parlamentarii au omis faptul că ambele camere trebuie să se pronunțe asupra tuturor amendamentelor aduse legii.


Singurul care are de profitat de pe urma erorii legislative este Fondul Proprietatea. În calitate de acționar la o serie din administrațiile infrastructurii de transport naval, este interesat să obțină dividende cât mai mari, cu prețul sacrificării lucrărilor de între-ținere, reparații și a investițiilor. Or legea, în forma în care a fost adoptată de fostul Parlament, a schimbat radical modul de re-partizare a profitului, punând pe primul plan dezvoltarea și modernizarea infrastructurii, deci interesul economiei naționale.


Cel ce trebuie să repare greșeala este actualul Parlament. În ceea ce privește conținutul legii, n-ar trebui să fie nicio problemă, având în vedere faptul că rolul ei este acela de a asigura cadrul pentru întreținerea și dezvoltarea infrastructurii transportului maritim și fluvial, pentru creșterea volumului investițiilor în porturi și pe căile de navigație fluvială, pentru atragerea unui trafic de mărfuri și de pasageri cât mai mare. Importanța acestei legi este uriașă, având în vedere competiția acerbă de pe piața Mării Negre și pericolul ca portul Constanța să piardă cote mari de trafic. 


Acum, totul depinde de partidele parlamentare, de conducerile celor două camere, de viteza cu care legea va reintra în mecanismul legiferării. 


Opinia mea este că operatorii portuari și fluviali ar trebui să se implice rapid într-o acțiune de lobby, să solicite sprijinul tuturor partidelor, atât din coalița guvernamentală, cât și din Opoziție, al parlamentarilor de toate culorile, pentru a urgenta rediscutarea și adoptarea legii.


Viorel Panait, președintele Constanța Port Business Association (Patronatul Por-tuar), a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", că va iniția o dezbatere cu parlamentarii de Constanța pe această temă. 


În cursul zilei de ieri, l-am contactat pe deputatul constănțean Mircea Banias (ALDE), vicepreședintele comisiei de transport și infrastructură al Camerei Deputaților, care a declarat următoarele: "Legea este de mare necesitate pentru economia națională, pentru transporturile navale. Sunt convins că întrunește susținerea tuturor partidelor parlamentare. În calitate de vicepreședinte al comisiei de transport și infrastructură, voi solicita dicutarea legii în procedură de urgență."


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Vineri, 17 Februarie 2017
Stire din Economie : Cine pune în pericol portul Constanța
Pagina a fost generata in 0.5518 secunde