Israel Shipyards vrea să cumpere Șantierul Naval Mangalia

1565
3
Israel Shipyards vrea să cumpere Șantierul Naval Mangalia - israelshipyards-1371139169.jpg

Articole de la același autor

Doar o lună a trecut de când ministrul Economiei, Varujan Vosganian, a anunțat că Șantierul Naval Mangalia va fi privatizat și iată că au și sosit investitorii. Însuși Shlomo Shmeltzer, președintele lui Shlomo Group, din Israel, s-a deplasat la București pentru a anunța că va depune o scrisoare de intenție.

Trebuie spus că acesta este un holding de prim rang în economia Israelului. Deține participații în domeniile: auto, energie, șantiere navale, logistică, imobiliare, asigurări și comunicații, în componența sa fiind Israel Shipyards Ltd, din Haifa.

Povestea acestui șantier naval este deosebit de interesantă. S-a născut în 1959, ca firmă de stat și a început să producă nave militare. În anii ´60 a proiectat și construit prima ambarcațiune pentru misiuni de atac, SAAR 4, pentru flota de război a Israelului. În războiul din 1973, ambarcațiunile SAAR 4 au fost utilizate cu succes în apărarea de coastă.

În anii ´70, Israel Shipyards a trecut la construcția de nave comerciale și docuri plutitoare, iar în perioada anilor ’80, a început proiectarea navei de patrulare rapide Shaldag, În anii ’90, au fost dezvoltate noile generații SAAR 4 și SAAR 5, unele dintre ele fiind capabile să transporte elicoptere.

În aprilie 1995, Israel Shipyards a fost privatizat. Șan-tierul a lansat o largă ofertă de proiecte și a intrat pe piață cu Shaldag, care a fost modernizat și pre-zentat în trei modele. În 2007, Israel Shipyards a devenit proprietarul și opera-torul singurului port privat din Israel. Astăzi, printre clienții săi se află flote mili-tare și comerciale de pe patru continente.

De ce este atras Israel Shipyards să participe la privatizarea Șantierului Naval Mangalia? Moti-vele pot fi ușor bănuite. Industria navală internațională, în special cea din Europa, este în declin. Multe șantiere navale și-au restrâns activitatea și abia de mai supraviețuiesc. Prețul lor este foarte scăzut. Acum este momentul unei investiții profitabile. Peste doi - trei ani situația se va schimba.

Șantierul Naval Mangalia s-a născut în 1956, ca unitate de construcții și reparații navale. Până în anul 2000, a funcționat în subordinea Ministerului Apărării. La scurt timp după trecerea la Ministerul Industriei, a intrat într-un declin continuu, care s-a acutizat după preluarea companiei de către AVAS. Ajuns în pragul falimentului, șantierul a fost pasat, în final, la Ministerul Economiei.

De-a lungul timpului, au existat câteva tentative de privatizare eșuate.

Plin de datorii, cu o dotări neperformante și organizare proastă, șantierul a funcționat ani la rând în pierdere. În octombrie 2008, a fost lansată asocierea în participațiune cu firma germană Lürssen Lar Investment GmbH, parte a Grupului Lürssen. Datele de bilanț financiar demonstrează că parteneriatul româno-german nu i-a priit prea mult Șantierului Naval Mangalia.

Din 2004 până în 2010, Șantierul Naval Mangalia a încheiat bilanțul cu pierderi între 1,14 milioane lei și 5,18 milioane lei pe an. În anul 2011, compania a înregistrat un profit modest, de 434 mii de lei.

La sfârșitul anului 2011, unitatea avea un capital social de 5.276.010 lei, active în valoare de 5.777.287 lei, datorii de 17.750.169 lei și creanțe de 1.536.909 lei. Totalul capitalurilor era negativ și însuma 9.811.173 lei.

Pentru Israel Shipyards, poziția Șantierului Naval Mangalia poate fi chiar mai atractivă decât prețul scăzut. Zona Mării Negre este o piață promițătoare pentru construcțiile și reparațiile navale. Toată lumea se așteaptă ca exploatarea uriașelor resurse de gaze și petrol din acest bazin să dea impuls comerțului, shipping-ului, industriei navale.

Pe de altă parte, pentru Israel Shipyards va fi profitabil să dețină o filială într-un stat european, pentru a-și dezvolta proiectele navale.

Comentează știrea

Solo
14 iunie 2013
Sa dea Dumnezeu !

Ar fi bine sa mai reduca numarul somerilor din Mangalia,oameni care de altfel au o buna pregatire in domenii ce intereseaza santierul naval si care au fost usuiti de jigodiile de la Daewoo.In plus,sunt tineri foarte motivati sa munceasca ,de preferat acolo si chiar specialisti care sa vina de la Daewoo,tot acolo.Deci,nu ar fi lipsa de resurse umane calificate si motivate.

Vox Dei
14 iunie 2013
ry

Sunt de acord cu tine , si eu doresc acelsi lucru dar nu sunt sigur ca evreii vor fi mai OK decat coreeni .

Răspuns la: Sa dea Dumnezeu !
Adăugat de : Solo, 14 iunie 2013
Ar fi bine sa mai reduca numarul somerilor din Mangalia,oameni care de altfel au o buna pregatire in domenii ce intereseaza santierul naval si care...
Relu
14 iunie 2013
Pt.Vox Dei

Evreii stiu ce inseamna umilinta,au avut o istorie care I-a invatat sa pretuiasca omul si sufletul lui. Sigur ca vor avea pretentii dar vor fi unele clare,legate strict de munca si nu -si vor bate joc de oamenii corecti. Nimeni nu te tine in brate,toti vor profit dar economia e a oamenilor,pentru oameni si crede-ma,evreii nu sunt asa de badarani ca cei din Corea si nici nu agreaza sulfele,pupincuristii,adica genul care de-a lungul istoriei le-a facut atata rau. Sa vina !!!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.2552 secunde