Atentat la pavilionul românesc

Flota de nave portuare e împinsă spre faliment

712
3
Flota de nave portuare e împinsă spre faliment - flota-1406472502.jpg

Articole de la același autor

Piața pilotajului și remorcajului de manevră din porturile maritime este relativ mică, dar suficient de atractivă pentru o mulțime de interese și numeroase pasiuni. Nu-i de mirare că, de 25 de ani, este sub tensiune. Abia se încheie un conflict, un scandal, că începe altul.

Cu jalba în justiție

În prezent, mărul discordiei îl reprezintă Ordinul ministrului transporturilor nr. 39 din 23 ianuarie 2014. Actul normativ stabilește dimensiunea și structura echipajului minim de siguranță ce trebuie să se afle la bordul unei nave cu pavilion românesc, în orice moment, pe fiecare schimb. În cazul remorcherelor, numărul membrilor echipajului a fost majorat cu una sau două persoane, în funcție de caracteristicile navei.

La momentul punerii în dezbatere publică, am semnalat faptul că ordinul va genera costuri suplimentare majore pentru operatorii de pe piața serviciilor de siguranța navigației. Era clar că acestea vor ajunge să fie neprofitabile, că operatorii nu vor putea face față cheltuielilor impuse de respectivul act normativ. Și, după cum am anticipat la acel moment, furtuna s-a dezlănțuit: Ordinul nr. 39/2014 a fost atacat în justiție și, în prezent, este suspendat.

Contestatarii susțin că actul normativ are ca efect dublarea cheltuielilor cu personalul în cazul companiilor de remorcaj, fără a spori siguranța manevrelor. Dacă s-ar respecta prevederile lui, pentru fiecare remorcher aflat în exploatare ar trebui asigurate cinci echipaje pe an, indiferent că acesta are sau nu manevre de executat.

Vechiul ordin le permitea operatorilor să își dimensioneze forța de muncă în funcție de piață, de numărul de manevre, nicidecum după numărul de remorchere din dotare. Echipajele puteau trece de pe un remorcher pe altul în funcție de necesități. Chiar și în aceste condiții, cheltuielile cu forța de muncă se ridicau la cel puțin 50% din totalul veniturilor obținute. Or, dublarea lor ar însemna depășirea încasărilor și… falimentul.

Discriminare sub pavilionul românesc

Pentru cele circa 30 de remorchere active în porturile maritime românești trebuie asigurate 150 de echipaje, cu 150 de comandanți și 150 de șefi mecanici. Dar piața forței de muncă marinărești nu poate furniza această structură, întrucât Autoritatea Navală Română nu a emis atâtea brevete, susțin contestatarii. Chiar dacă ar vrea să respecte actul normativ incriminat, operatorilor din remorcaj le-ar fi imposibil, aspect cunoscut de autorități.

În cazul unei categorii de remorchere, echipajul stabilit prin ordin este mai mare decât numărul locurilor de pe navă, semnalează operatorii. Dacă s-ar urca pe navă atâți marinari cât se cere, viața lor ar fi în pericol. Aceasta demonstrează cât de absurd este respectivul act normativ, faptul că este în conflict cu principiile siguranței navigației la care se raportează.

Ordinul nr. 39/2014 este profund discriminatoriu, atenționează con-testatarii. Întrucât se aplică doar navelor cu pavilion românesc, sunt avantajate pavilioanele străine care generează costuri mai mici sub toate aspectele, inclusiv cele privind forța de muncă.

O companie de remorcaj ale cărei nave sunt înmatriculate sub un pavilion străin câștigă, din start, competiția cu operatorii navelor românești. Cea mai bună dovadă, spun contestatarii, este prezența în portul Constanța a unui operator olandez. Sucursala sa din România efectuează manevre de remorcaj pentru navele fluviale, cu remorchere și împingătoare cu pavilion olandez. Pe navele respective, echipajele de siguranță sunt mai mici, pentru că se aplică legislația olandeză, mai favorabilă. Oricând, respectiva companie poate să încheie un contract cu administrația portuară și să împartă piața remorcajului maritim cu firmele românești, iar în condițiile Ordinul nr. 39/2014, ar scăpa rapid de ele.

Pentru cine se fac "cărțile"?

Cât timp va trece până la soluționarea acestui caz, în justiție: un an, doi? Nimeni nu știe. Instanța va relua discuțiile abia în luna septembrie. Până atunci, Ordinul nr. 39/2014 nu mai poate face rău, fiind suspendat, amintesc contestatarii.

Dar ce se va întâmpla dacă nu vor avea câștig de cauză? Respectivii operatori au pregătită o soluție de rezervă: își vor înregistra navele sub un pavilion străin mai avan-tajos. Într-o astfel de eventualitate, statul român va avea de pierdut. În loc să plătească taxele piperate de la ANR, companiile de remorcaj românești vor face economii importante, plătind taxe minuscule sub cine știe ce pavilion de complezență.

Mai puțin afectat de Ordinul nr. 39/2014, pilotajul se așteaptă să primească lovitura de grație în luna septembrie. Operatorii au aflat că, pe țeava tunului, se află un ordin de ministru care îi va face țăndări. Respectivul act normativ îi va obliga să aibă un sediu și cel puțin o pilotină, cu echipaj pe fiecare schimb, în fiecare dintre cele trei porturi maritime, Constanța, Midia și Mangalia, indiferent dacă acestea au sau nu activitate.

Întrebarea pe care și-o pun contestatarii este: cui servesc aceste acte normative? Este clar că ele afectează interesele operatorilor români. Nu se poate susține că servesc creșterii siguranței navigației. Puținele accidente navale petrecute în porturile maritime românești nu au fost generate de numărul mic al membrilor de echipaj de pe remorchere și pilotine.

Respectivele acte normative sunt în discordanță și cu evoluția tehnicii, care a dus la diminuarea taliei echipajelor.

Flota maritimă comercială și cea de pescuit oceanic, sub pavilion românesc, au fost distruse de instituțiile statului, reamintesc contestatarii. Acum, tot instituțiile statului vor să distrugă și flota de nave portuare, aflate în proprietate privată. Pentru cine netezesc drumul?

Comentează știrea

!!!
28 iulie 2014
O dai de gard Titza...

Treaba asta cu echipajul marit cu 2 persoane este cea mai mica problema, caci puteau de mult sa inregistreze remorcherele sub pavilionul Moldovei sau al altei tari. Problema mare o reprezinta insa prostia si lacomia machidonilor din neamul Stravositei...!

BKS
28 iulie 2014
Siguranta navigatiei!!!!

Domnule Tita ,intrebatii pe contestatari daca marinarii de pe remorcherre au certificate IMO,cata spaga au dat ,sa nu mai vb.despre salariile marinarilor care ridica si 700 Ron,si cat presteaza un capitan de remorcher .Lucreaza non-stop ,unde este siguranta navigatiei.Tb sa lucreze 12 ore dupa care liber la bord.Credeti ca se intampla asta?NU.De ce nu faceti un material si cu parerea marinarilor din port???

EscorteDinRomania.ro
8 aprilie 2015
EscorteDinRomania.ro - Escorte Constanta, Escorte Cluj, Escorte Bucuresti, Escorte Iasi...

EscorteDinRomania.ro - Escorte Constanta, Escorte Cluj, Escorte Bucuresti, Escorte Iasi... www.EscorteDinRomania.ro -Escorte Constanta, Escorte Bucuresti, Escorte Brasov, Escorte Cluj, Escorte Iasi, Escorte Timisoara, Escorte Arad, Escorte Craiova, Escorte Targu Mures, Escorte Mures, Escorte Oradea, Escorte Satu Mare, Escorte Tulcea, Escorte Buzau, Escorte Pitesti... Lista detaliata pe judete pentru servicile de escorte din Romania si saloane de masaje erotice din Romania pe: www.EscorteDinRomania.ro escorte unice...

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4768 secunde