De ce vrea Ponta să vândă administrația portului Constanța (I)

1606
10
De ce vrea Ponta să vândă administrația portului Constanța (I) - decevreapontasavanda-1394553477.jpg

Articole de la același autor

De unde și până unde i-a venit primului ministru Victor Ponta ideea cu vânzarea unei treimi din acțiunile administrației portului Constanța? Nimeni nu știe. În programul de guvernare transmis Parlamentului spre aprobare nu se pomenește de așa ceva. Nu se vorbește nici măcar despre transferul portului la municipalitatea Constanței.


Vorba aruncată de premier în spațiul public, pe 10 martie 2014, la conferința de presă a Ministerului Dezvoltării Regionale, a prins aripi și a ajuns la urechile comunității portuare. De parcă nu era îndeajuns de afectată de pretențiile municipalității, sărmana a trebuit să suporte un nou șoc. 


Când și-au mai revenit, agenții economici și sindicatele au încercat să își facă singuri curaj: "Fugi domnule, de aici! Nu credem că Ponta a vorbit seros. Doar nu și-a pus în gând să distrugă portul Constanța, poarta maritimă a țării. Ce naiba, doar e premierul Ro-mâniei!"


Dar de ce n-am crede în cuvântul lui Ponta? Când o spune ditamai prim-ministrul, trebuie să-i dai crezare că vrea să vândă 33% din acțiunile Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța, chiar dacă acest lucru nu e prevăzut în programul de guvernare. Discuțiile de aici ar trebui să înceapă. 


Întrebarea e: ce consecințe va avea această decizie, dacă va fi pusă în aplicare? Va fi bine sau nu pentru portul Constanța, pentru România? Premierul Ponta susține că așa e bine. Pe ce se bazează? O fi având vreun studiu de fezabilitate secret? 


Eu vă propun propria noastră analiză. Orice discuție trebuie să pornească de la rolul CNAPMC în industria portuară. Creșterea și dezvoltarea porturilor maritime românești în ultimii 24 de ani, perioadă în care marile platforme industriale ale României au ajuns la fier vechi, se datorează, în mare măsură, modului în care aceasta a știut să le administreze. 


CNAPMC a reușit să armonizeze interesele proprii cu cele ale agenților economici, ale comunității portuare în ansamblu și cu interesul național, a păstrat echilibrul între nevoile de moment și cerințele pe termen mediu și lung ale industriei portuare. 


În ultimele două decenii, CNAPMC a realizat mari investiții în infra-structura și suprastructura por-tuară, din surse proprii, din fonduri de la bugetul statului, de la băncile și organismele internaționale.  Le amintesc pe cele mai importante dintre ele: terminalul de containere de pe molul II Sud, terminalul de pasageri, terminalul de barje și remorchere, sistemul de management al deșeurilor, informatizarea portului, extinderea și modernizarea rețelei electrice și de aprovizionare cu apă, lucrările de creștere a adân-cimilor pe șenalele navigabile și în danele de lucru. La acestea se adaugă alte investiții majore, finanțate din bani europeni, aflate în execuție: extinderea cu încă 1.050 metri a digului de larg al portul Constanța, podul rutier hobanat peste Canalul Dunăre - Marea Neagră, complexul feroviar din sectorul fluvio-maritim al portului Constanța, noul master-plan. 


Aceste investiții i-au încurajat pe operatorii privați să investească, la rândul lor, în noi terminale portuare, în modernizarea celor vechi, să își întinerească parcul de echipamente și instalații portuare.


Prin efortul comun al Guvernului României, CNAPMC, operatorilor portuari și finanțatorilor internațio-nali, Constanța a devenit un port modern, sigur, ecologic, infor-matizat, cu adâncimi de invidiat, cu rate mari de operare, o platformă de distribuție a mărfurilor pentru Europa Centrală și de Est și pentru zona Mării Negre. Avansul luat de portul Constanța este atât de mare, încât decalajul de dezvoltare dintre el și rețeaua rutieră și feroviară a Românei a devenit o frână pentru industria portuară.


În  timp ce multe alte companii și regii ale statului (chiar din transporturi) sunt pline de datorii sau în pragul falimentului, CNAPMC a rămas o oază de sănătate finan-ciară și de profitabilitate.


Administrația portuară a avut dintotdeauna rezultate pozitive, profitul său brut având următoarea evoluție: 2005 - 18,942 milioane lei; 2006 - 32,441 milioane lei; 2007 - 13,533 milioane lei; 2008 - 12,050 milioane lei; 2009 - 12,368 milioane lei; 2010 - 24,654 milioane lei; 2011 - 51,8 milioane lei; 2012 - 46,894 milioane lei; 2013 (date estimative) - 40,087 milioane lei.


Trebuie amintit faptul că pro-prietarul domeniului public din por-turile maritime Constanța, Mangalia, Midia și Tomis este statul, repre-zentat de Ministerul Transporturilor. În 2003, el l-a concesionat admi-nistrației portuare, fără licitație, pe o perioadă de 49 de ani, în schimbul unei redevențe anuale modice, de doar 3,5 milioane lei. Deci, indiferent cum va evolua structura acționa-riatului CNAPMC, ministerul rămâne proprietarul unic al celor 4.000 de hectare de uscat și luciu de apă. 


În baza contractului de concesiune și a Legii 108/2010, CNAPMC trebuie să realizeze o serie de activități de interes public național. În calitatea sa de administrație portuară și de zonă liberă trebuie să aplice politicile portuare elaborate de Ministerul Transporturilor, să întoc-mească și să pună în practică planurile de dezvoltare a porturilor ma-ritime. În plus, îndeplinește funcția de autoritate portuară. (Va urma)


Comentează știrea

CNAPMC
12 martie 2014
Zi-ne si de Saligny...

Totusi, mai incet cu analiza ca sa nu se supere mascariciul drogat primar !!! Bine ca te-ai trezit la spartul targului , cand toata lumea stia ca ati facut "pact" cu scalambaiatul gigolo sa nu mai spuneti adevarul despre marsaviile acestui golan impreuna cu gasca sa si cu betivul adormit in intersectii cu incontinenta urinara... Sa vedem cum vei scrie articolele in continuare pentru a umple spatiul ziarului , ptr ca in partea intai n-ai spus nimic... Bine ca nu ai inceput cu perioada Anghel Saligny ! Mai bine dati-i lui Cosmin voie sa mai scrie si tu ramai la inteligentele articole despre "nivelul radiatiilor la Cernavoda" sau pretul petrolului , ori la interviurile cu "eminentul sindicalist" mihalcioiu... Poate lumea isi aminteste ca PDL prin impostorul ala idiot Popa (chiar, pe unde o mai face figuratie) , voia sa vanda portul (chipurile sa-l privatizeze)...

constantean
12 martie 2014
Ganditi, nu puneti botu' la propaganda.

33% din actiuni daca merg la Consiliul Local nu inseamna ca ia Mazare portul, asa cum suna propaganda basista, nici nu inseamna ca poate decide si administra singur portul, cu 33% nu ai majoritate in Consiliul de Administratie. In alta ordine de idei, de ce sa nu aiba administratia locala un cuvant de spus in ceea ce priveste Portul Constanta??? Portul merge in viteza a I-a, santierul naval inregistreaza performante mai mici ca cele din Tulcea, Mangalia si Galati si este mult mai mare. APC are un profit extrem de mic, cu ce poate influenta negativ administratia locala daca ar detine 13% actiuni in plus? Oricum conducerea este numita si influentata politic, Mazare poate avea influente si fara cei 13% in plus, doar PSD-ul este la guvernare, are Min. Transporturilor care detine majoritatea actinilor in prezent, despre ce vorbim...ca vin strainii si cumpara actiuni pe bursa in limita a 33%? si ce este rau in asta? este mai bine si mai transparent, in plus creste credibilitatea portului in ochii investitorilor. Este mai bine sa "facem treaba"cu companiile romanesti conectate la politic. sa luam comisionul la contracte cu statul??? de fapt de asta le este frica sponsorilor partidelor basiste, ca-si vor pierde ciolanul, n-o sa mai castige familia lui Basescu milioane de euro, da...si?

admirator
12 martie 2014
este o shmecherie!

Nu va dati seama? Acum statul are majoritatea absoluta si primaria 20% din actiuni. Primarele si gasca sa nu pot face nimic. Atunci, vine Pitulescu si da inca 10% primariei, pastreaza 33% la guvern si da de pomana 33% cui vrea sa cumperre. (Cine o fi prostul?) In felul asta, deciziile se iau in majoritate de voturi. Deci Guvernul si Primaria pot sa voteze ce vor, pe banii prostilor care vor cumpara actiuni. Sau dimpotriva, pentru mita suficienta, particularii pot sa treaca prin CA orice decizie vor. Si sa vinda portul la bucata, fara ca cineva sa fie invinovatit. E mangleala de inlata clasa! Daca Guvernul vrea sa privatizeze portul, sa scoata la vanzare minim 51% din actiuni! Altfel, e sulfaneala pe fata cu acesti 33% la fiecare (Guvern, Primarie, privati...)

AFACEREA TA
12 martie 2014
GHIDUL PENTRU AFACEREA TA

Iata cum Afacerea ta cu Ciuperci devine profitabila in doar 170 de zile si iti aduce la o micro-ferma de 100 mp amenajata pe 3 nivele, 80-100 kg ciuperci/mp/an, la 7-8 lei/kg obtii un profit de 23.000euro pe an. Pentru mai multe detalii vizitati:www.cultivareaciupercilor.ro

AFACEREA TA
12 martie 2014
GHIDUL PENTRU AFACEREA TA

Iata cum Afacerea ta cu Ciuperci devine profitabila in doar 170 de zile si iti aduce la o micro-ferma de 100 mp amenajata pe 3 nivele, 80-100 kg ciuperci/mp/an, la 7-8 lei/kg obtii un profit de 23.000euro pe an. Pentru mai multe detalii vizitati:www.cultivareaciupercilor.ro

AFACEREA TA
12 martie 2014
GHIDUL PENTRU AFACEREA TA

Cum poti castiga 3000 de euro lunar crescand prepelite intr-un spatiu de numai 20mp? Iata cum Afacerea ta cu Prepelite devine profitabila in doar 60 de zile si iti aduce 1100 lei,la fiecare 125 lei investiti in productie. Detalii pe:www.crestereaprepelitelor.ro

Miruna
12 martie 2014
primaria cta si ecarisajul

1, sa va fie rusine ca orasul asta e plin de maidanezi si gropi de gunoi ,2,politia locala nu se implica cu mai nimic in solutionarea problemelor ,scandalurilor nocturne,3,majoritatea angajatilor primariei freaca menta in birouri,..sunt doar cateva din nemerniciile aruncate asupra bietilor constanteni de cand a venit ciiuma mazareasca

constantean
12 martie 2014
ai incurcat borcanele

Aici se vorbeste despre port, dar tu gasesti mereu ocazia sa mai arunci cu noroi pe Constanta. Unde vezi tu gropi de gunoi? Si ciuma mazareasca nu a venit cu forta ci a fost votata de catre bietii constanteni si daca nu vrei sa se repete, atunci iesiti dracu la vot si nu mai comentati pe forumuri, iesiti la vot si votati-l pe Onaca care face caca.

Răspuns la: primaria cta si ecarisajul
Adăugat de : Miruna, 12 martie 2014
1, sa va fie rusine ca orasul asta e plin de maidanezi si gropi de gunoi ,2,politia locala nu se implica cu mai nimic in solutionarea problemelor...
Miruna
12 martie 2014
dar ghenele de gunoi ce sunt altceva

daca acele ghene ''amenajate''sunt o droaie de gunoaie imprastiate pt ca au porti si usi deschise mereu ,si munti de noroi cand ploua langa ghene dapai gropile din cladirile si terenurile virane,alea sunt gropi de gunoi la propriu....si bai pesedistule eu nu arunc ''noroi'' peste cta ci peste primaria si administratia locala ,e o diferenta hoit p;esedist ce esti

Răspuns la: ai incurcat borcanele
Adăugat de : constantean, 12 martie 2014
Aici se vorbeste despre port, dar tu gasesti mereu ocazia sa mai arunci cu noroi pe Constanta. Unde vezi tu gropi de gunoi? Si ciuma mazareasca nu a...
DODO
12 martie 2014
Euxin Pontos

Cite oportunitati se deschid clientelei politice! La jecmaneala, neamule! Luati si Constanta (ca si asa nu mai este a constanteanului).

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 3.1016 secunde