Criza din siderurgie a afectat grav porturile românești

236
Criza din siderurgie a afectat grav porturile românești - criza-1403720057.jpg

Articole de la același autor

După un debut fulminant, cu o creștere de 10% a fluxurilor de mărfuri în primele două luni ale anului 2014, porturile maritime românești au făcut pasul înapoi. 


La finalul primelor cinci luni, traficul de mărfuri a ajuns la 19.321.567, depășind cu doar 0,89% nivelul atins în aceeași perioadă din 2013. Reculul a fost provocat de scăderea dramatică a volumelor de materii prime siderurgice, ca efect al crizei prin care trece siderurgia din România și țările europene servite de portul Constanța. Cantitățile de minereu de fier derulate au scăzut cu 47,47%, iar cele de cărbune, cu 46,16%.


Structura mărfurilor operate a fost următoarea (în paranteză sunt datele pentru aceeași perioadă din 2013): 
a. în creștere față de anul precedent 
- cereale - 4.164.609 tone (3.110.429 tone);
- articole diverse - 2.808.045 tone (2.591.008 tone);
- petrol brut - 2.687.936 tone (1.720.132 tone);
- produse petroliere - 2.019.363 tone (1.304.739 tone);
- minereuri și deșeuri neferoase - 1.079.996 tone (922.609 tone);
- produse metalice - 708.620 tone (561.790 tone);
- semințe uleioase - 426.683 tone (219.747 tone);
- echipamente, mașini - 174.909 tone (146.816 tone);
- minerale brute sau prelucrate - 127.576 tone (96.974 tone);
- celuloză și deșeuri de hârtie - 21.372 tone (12.826 tone);
b. în scădere față de anul precedent
- minereuri de fier și fier vechi - 2.544.711 tone (4.844.731 tone);
- cărbune - 669.373 tone (1.243.277 tone);
- îngrășăminte - 597.369 tone (957.393 tone);
- produse chimice - 529.386 tone (533.495 tone);
- lemn, plută - 423.562 tone (435.961 tone);
- produse alimentare - 181.023 tone (215.279 tone);
- ciment - 112.731 tone (162.019 tone);
- cartofi, legume, fructe proaspete - 9.669 tone (10.660 tone);
- sticlă, sticlărie, produse ceramice - 2.580 tone (31.639 tone).


Traficul de containere a continuat tendința de creștere, dar nivelul atins este cu mult sub capacitatea de operare a portului. La finalul primelor cinci luni au fost înregistrate 2.807.230 tone mărfuri, respectiv 281.477 TEU, în creștere cu 8,37%, respectiv 6,26%.


În perioada de referință, în porturile maritime românești, au făcut escale 4.767 nave, cu 1,95% mai multe decât în 2013. Dintre acestea, 1.803 sunt nave maritime, iar 2.964 nave fluviale.


În aceeași perioadă, porturile rusești din bazinul Azov - Marea Neagră au derulat un trafic de mărfuri cu 13,3% mai mare. Novorossiysk - cel mai mare port al Federației Ruse - a manipulat 51,5 milioane tone de mărfuri, în creștere cu 10%. În celelalte porturi rusești, situația a fost următoarea: Tuapse - 8,6 milioane tone (+35,5%), Taman - 4,7 milioane tone (creștere de 1,6 ori), Rostov - 3,6 milioane to-ne (+2%), Yeisk - 1,2 milioane tone (+35,4%), Azov - 1,7 milioane tone (+30,6%), Kavkaz - 2,6 milioane tone (+15,2%) și Taganrog - 1,0 mi-lioane tone (+18,1).


Porturile rămase sub controlul Ucrainei au înregistrat creșteri de trafic, în ciuda situației politice și militare critice din zonă. Cantitățile de mărfuri derulate prin portul Odessa au totalizat 10,29 milioane tone și o creștere de 15,6%. În schimb, cantitățile de mărfuri containerizate au scăzut cu 10,8%. La rândul său, portul Ilichevsk a manipulat 5,931 tone de mărfuri, în creștere cu 1,4%.


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.6155 secunde