Piața Mării Negre a prins viteză. În primele trei luni ale anului 2014, majoritatea porturilor raportează creșteri însemnate ale fluxurilor de mărfuri, comparativ cu aceeași perioadă din 2013.
Porturile maritime românești au înregistrat un salt de 7,37% al traficului de mărfuri. Performanța este inferioară intervalului ianuarie - februarie, când a fost consemnată o creștere de 10%. Cantitatea totală de mărfuri manipulată a fost de 12.068.687 tone, din care: 9.396.756 tone reprezintă traficul maritim (cu o creștere de 8,3%), iar 2.671.931 milioane tone, traficul fluvial (creștere de 1,49%).
Dintre porturile românești, Midia prezintă cea mai spectaculoasă evoluție. În primele trei luni ale anului, a derulat 1.777.841 milioane tone de mărfuri, cu 61,4% mai mult decât în perioada corespunzătoare din 2013. Cele mai mari creșteri au fost raportate la produsele petroliere (creștere de 2,2 ori) și petrol brut (+50,32%).
Portul Constanța, cu o pondere de 84,78% în traficul total, a operat 10.232.739 tone mărfuri, mai mult cu doar 1,49% față de perioada de referință. Se remarcă salturile înregis-trate la: cereale (+70,96%), produse petroliere (+49,96%), minereuri și deșeuri neferoase (+27,49%), produse metalice (+17%), semințe uleioase (de 157,9%), echipamente și mașini (+95,27%), petrol brut (de 2,86 ori), articole diverse (+3,72%).
În schimb, au fost consemnate scăderi dramatice la următoarele grupe de mărfuri: minereuri de fier și fier vechi (-39,51%), combusti-
bili solizi (-45,49%), îngrășăminte chimice (-51,23%), produse chimice (-19,36%).
Traficul de containere a rămas pe un trend crescător, dar cu mult sub capacitatea de operare a portului. La finalul primelor trei luni au fost înregistrate 1.542.954 tone mărfuri, respectiv 154.745 TEU, în creștere cu 3,7%, respectiv 1,7%.
După două luni pe minus, micuțul port Mangalia a făcut un salt spectaculos în martie 2014, astfel că, la finalul primelor trei luni ale anului, traficul de mărfuri a totalizat 58.107 tone și o creștere de 3,72%.
Porturile rusești din bazinul Azov - Marea Neagră au derulat în total 43,8 milioane tone de mărfuri, cu 8,6% mai mult decât în primele trei luni din 2013. Novorossiysk - cel mai mare port al Federației Ruse - a ma-nipulat 30,1 milioane tone de mărfuri, în creștere cu 5,2%. În celelalte porturi rusești, situația a fost următoarea: Tuapse - 5,1 milioane tone (+30,9%), Kavkaz - 1,1 milioane tone (-17,5%), Taman - 3 milioane tone (creștere de 1,8 ori), Rostov - 1,9 milioane tone (+7,9%), Yeisk - 0,6 milioane tone (+44,9%), Azov - 0,9 milioane tone (+38.5%), Temryuk - 0,3 milioane tone (de două ori mai mic),
Porturile rămase sub controlul Ucrainei au înregistrat creșteri de trafic, în ciuda situației politice și militare critice din zonă. Cantitățile de mărfuri derulate de portul Odessa au făcut un salt de 9,8%, ajungând la 6,4 milioane tone. La rândul său, portul Izmail a raportat un trafic total de 841.250 tone și o creștere de 42,9%.