Conducerea Administrației Porturilor Maritime Constanța, pusă "la zid" de ancheta comisiei parlamentare
444
Articole de la același autor
De-a râsu plânsu' / Echipajul unei nave, trezit din somn cu elicopterul marinei militare
07 August 2015
Ce înseamnă să fii un bun vânzător
14 Septembrie 2015
r Ministerul Transporturilor este considerat părtaș la neregulile din industria portuară
Comisia pentru transporturi și infrastructură a Camerei Deputaților a finalizat "Raportul privind ancheta asupra activității Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța."
Ancheta s-a bazat pe studierea a numeroase documente și informații privind activitatea CNAPMC și relațiile sale cu operatorii portuari. De asemenea, au fost analizate rapoartele Corpului de Control al Ministerului Transporturilor și Curții de Conturi a României, de la verificările efectuate la CNAPMC în ultimii cinci ani, precum și documente ale Direcției pentru Impozite și Taxe Constanța și de la furnizorii de utilități. În plus, în zilele de 28 și 29 mai 2015, membrii comisiei parlamentare au efectuat audieri la sediul CNAPMC, la care au fost audiați membrii conducerii companiei.
În continuare redăm câteva dintre concluziile comisiei:
- activitatea de contractare a dome-niului public portuar este discriminatorie, în sensul în care, fără temei juridic, se încheie contracte atât pe perioade de 5 ani, cât și pe perioade de 40 de ani, fapt ce generează atât pierderi companiei, cât și o deficitară administrare a patrimoniului;
- s-a constatat că au fost încălcate prevederile OUG nr. 34 din 2006 privind contractele de achiziție publică, contractele de concesiune lucrări publice și contractele de concesiune servicii (fapte constatate de Curtea de Conturi și Corpul de Control al Ministerului Transporturilor);
- lipsa unui contract-cadru de subconcesiune a domeniului public portuar a generat discrepanțe majore în încheierea contractelor de închiriere și subconcesiune. Vina aparține atât CNAPMC, cât și Ministerului Transporturilor;
- CNAPMC avea obligația legală să încheie contracte de subconcesiune în termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a Legii 108 din 2010, dar în acest moment nu există astfel de contracte între ea și operatorii portuari;
- lucrările de mentenanță (întreținere) sau de îmbunătățire a infrastructurii domeniului public portuar sunt aproape inexistente, neasigurându-se facilitățile contractuale pentru operatorii portuari;
- tarifele practicate de CNAPMC pentru livrările de apă potabilă sunt mai mari decât cel practicat de RAJA (cu 25,99% în 2012);
- se constată o scădere drastică a lucrărilor de asigurare a adâncimilor pe șenalele de acces și în dreptul danelor de operare, astfel încât, în 2014, draga-jul practic a dispărut;
- "scăderea cheltuielilor de întreținere și reparare a infrastructurii portuare, obligația de bază a CNAPMC, rațiunea de înființare a acestei entități econo-mice, se datorează nu lipsei de venituri, ci unui management defectuos";
- "incapacitatea echipei manageriale de a dezvolta relații corecte cu operatorii economici, ceea ce a dus la apariția unei stări conflictuale, confirmată și de numărul mare de litigii în instanță";
- deși toate rapoartele Corpului de Control confirmă unele dintre aceste aspecte, Ministerul Transporturilor nu a luat nicio măsură;
- portul Constanța este un obiectiv de interes strategic național, fiind baza navală militară românească și a NATO. "Considerăm că actuala echipă managerială, prin atitudinea sa conflictuală, ignoră acest aspect, fapt ce creează o vulnerabilitate în sistemul de securitate!"
Raportul se încheie cu următoarea recomandare: "Ca atare se impune o analiză corectă a ministrului Transporturilor cu privire la menținerea sau demiterea actualei echipe manageriale a CNAPMC."
Comisia a adoptat raportul în unanimitate, cu 21 de voturi. Acum este așteptată reacția Ministerului Transporturilor, care este vizat direct de criticile din raport.
Comisia pentru transporturi și infrastructură a Camerei Deputaților a finalizat "Raportul privind ancheta asupra activității Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța."
Ancheta s-a bazat pe studierea a numeroase documente și informații privind activitatea CNAPMC și relațiile sale cu operatorii portuari. De asemenea, au fost analizate rapoartele Corpului de Control al Ministerului Transporturilor și Curții de Conturi a României, de la verificările efectuate la CNAPMC în ultimii cinci ani, precum și documente ale Direcției pentru Impozite și Taxe Constanța și de la furnizorii de utilități. În plus, în zilele de 28 și 29 mai 2015, membrii comisiei parlamentare au efectuat audieri la sediul CNAPMC, la care au fost audiați membrii conducerii companiei.
În continuare redăm câteva dintre concluziile comisiei:
- activitatea de contractare a dome-niului public portuar este discriminatorie, în sensul în care, fără temei juridic, se încheie contracte atât pe perioade de 5 ani, cât și pe perioade de 40 de ani, fapt ce generează atât pierderi companiei, cât și o deficitară administrare a patrimoniului;
- s-a constatat că au fost încălcate prevederile OUG nr. 34 din 2006 privind contractele de achiziție publică, contractele de concesiune lucrări publice și contractele de concesiune servicii (fapte constatate de Curtea de Conturi și Corpul de Control al Ministerului Transporturilor);
- lipsa unui contract-cadru de subconcesiune a domeniului public portuar a generat discrepanțe majore în încheierea contractelor de închiriere și subconcesiune. Vina aparține atât CNAPMC, cât și Ministerului Transporturilor;
- CNAPMC avea obligația legală să încheie contracte de subconcesiune în termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a Legii 108 din 2010, dar în acest moment nu există astfel de contracte între ea și operatorii portuari;
- lucrările de mentenanță (întreținere) sau de îmbunătățire a infrastructurii domeniului public portuar sunt aproape inexistente, neasigurându-se facilitățile contractuale pentru operatorii portuari;
- tarifele practicate de CNAPMC pentru livrările de apă potabilă sunt mai mari decât cel practicat de RAJA (cu 25,99% în 2012);
- se constată o scădere drastică a lucrărilor de asigurare a adâncimilor pe șenalele de acces și în dreptul danelor de operare, astfel încât, în 2014, draga-jul practic a dispărut;
- "scăderea cheltuielilor de întreținere și reparare a infrastructurii portuare, obligația de bază a CNAPMC, rațiunea de înființare a acestei entități econo-mice, se datorează nu lipsei de venituri, ci unui management defectuos";
- "incapacitatea echipei manageriale de a dezvolta relații corecte cu operatorii economici, ceea ce a dus la apariția unei stări conflictuale, confirmată și de numărul mare de litigii în instanță";
- deși toate rapoartele Corpului de Control confirmă unele dintre aceste aspecte, Ministerul Transporturilor nu a luat nicio măsură;
- portul Constanța este un obiectiv de interes strategic național, fiind baza navală militară românească și a NATO. "Considerăm că actuala echipă managerială, prin atitudinea sa conflictuală, ignoră acest aspect, fapt ce creează o vulnerabilitate în sistemul de securitate!"
Raportul se încheie cu următoarea recomandare: "Ca atare se impune o analiză corectă a ministrului Transporturilor cu privire la menținerea sau demiterea actualei echipe manageriale a CNAPMC."
Comisia a adoptat raportul în unanimitate, cu 21 de voturi. Acum este așteptată reacția Ministerului Transporturilor, care este vizat direct de criticile din raport.
Comentează știrea
Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Articole pe aceeași temă
Vineri, 04 Septembrie 2015
Vineri, 11 Septembrie 2015
Sâmbătă, 22 August 2015
Marţi, 18 August 2015
Marţi, 15 Septembrie 2015
Vineri, 11 Septembrie 2015
Joi, 10 Septembrie 2015
Marţi, 08 Septembrie 2015
Luni, 07 Septembrie 2015
Miercuri, 19 August 2015