Cine e de vină că marinarii și cadeții europeni își pierd locurile de muncă din flota UE?

6120
29

Articole de la același autor

Pe data de 13 martie 2017, la Bruxelles, a avut loc reuniunea comisiei de dialog social din cadrul transporturilor maritime europene. Au participat reprezentanții sindicatelor navigatorilor, ai organizațiilor armatorilor și ai Comisiei Europene. Țara noastră a fost reprezentată de Adrian Mihălcioiu,  liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor și șef al Inspectoratului ITF România.




Pe agenda reuniunii s-au aflat temele fierbinți ale shipping-ului comunitar: strategia europeană privind locurile de muncă, pregătirea forței de muncă, asigurarea locurilor de practică pentru cadeți, reducerea birocrației de la bordul navelor, libera circulație a navigatorilor în spațiul european, implementarea Convenției internaționale MLC 2006, incriminarea navigatorilor, hărțuirea și agresarea marinarilor la bordul navelor.


"Prin dezbateri, încercăm să găsim soluții la aceste probleme, dat fiind faptul că între pozițiile partenerilor de dialog există diferențe notabile. Astfel, Comisia Europeană mani-festă inerție și nu dă ghes să reglementeze în acest domeniu, armatorii au interese legate de asigurarea profitabilității într-un climat economic nefavorabil de câțiva ani pentru shipping, iar sindicatele doresc protejarea locurilor de muncă ale navigatorilor europeni", relatează liderul SLN.


Din discuții a reieșit că statele europene, de bine de rău, au pus în practică prevederile Convenției MLC 2006, dar mecanismele de control privind aplicarea ei nu prea func-ționează. "Pentru exemplificare, a fost pre-zentat cazul unei nave care a plecat dintr-un port grecesc, având un echipaj european la bord. Aceasta era sub standardele tehnice internaționale și n-ar fi trebuit să fie lăsată să părăsească portul. Pe drum, vasul a întâlnit o furtună năprasnică și a intrat în black-out. Timp de 24 de ore a rămas în derivă, la cheremul vântului violent și al valurilor uriașe. Doar printr-o minune, nava și echipajul au scăpat teferi din această încercare teribilă. Cazul ridică mari semne de întrebare privind modul de aplicare a MLC 2006 în unele țări. Nu vreau să fac apologia Autorității Navale Române, dar cu siguranță că aceasta n-ar fi permis ca o asemenea navă să plece în voiaj", afirmă Adrian Mihălcioiu.


Sindicatele și armatorii au încercat să răspundă la întrebarea: de ce nu sunt mai multe locuri de muncă pentru europeni pe navele europene? Una dintre explicații este gradul ridicat de instabilitate la locul de muncă al acestora. 


"Armatorii europeni au declarat că nu vor investi în formarea navigatorilor comunitari atâta timp cât aceștia sunt gata să plece oricând la altă companie, pentru un salariu mai mare. Nu este vorba de plecarea de la un tip de navă la altul, spre exemplu de la cargouri la petroliere sau LPG-uri, care este firească și chiar necesară pentru creșterea pregătirii, a experienței profesionale. Criticabilă este migrația în cadrul aceluiași tip de nave, de la o companie la alta care oferă, pe moment, un salariu mai mare", spune liderul de sindicat.


Dezbaterile au evidențiat faptul că fluctuația navigatorilor între companii are nu doar o cauză economică, ce ține de diferențele de salarizare (de multe ori nesemnificative), ci și una psihologică, de mentalitate. 


"Lipsa devotamentului față de compania la care muncește și care l-a ajutat să se formeze este explicația ușurinței cu care acesta o părăsește pentru o sută sau două de dolari în plus la salariu - spune Adrian Mihălcioiu. Desigur, unii dintre navigatori ajung să regrete faptul că au schimbat locul de muncă, dar nu se pot întoarce, pentru că, între timp, acesta a fost ocupat. Lipsa de devotament și instabilitatea la locul de muncă se manifestă încă din timpul cadeției. De aceea, tot mai multe companii nu mai vor să asigure locuri de practică pentru cadeți. Armatorii spun: de ce să cheltuiască și să-i formeze pentru alții?"


Devotamentul foarte scăzut pentru companie este o mentalitate generală în rândul navigatorilor europeni. Statisticile prezentate de armatori arată că numai 20% dintre marinarii comunitari rămân la aceeași companie. În schimb, stabilitatea navigatorilor asiatici este de 60%. Schimbând des locul de muncă, europenii riscă foarte mult pe termen mediu și lung. Treptat, locurile lor de muncă sunt ocupate de navigatorii asiatici. Chiar dacă sunt mai slab pregătiți, aceștia sunt stabili, armatorii își pot face treaba cu ei. 


Cum poate fi schimbată mentalitatea europenilor? Prin informare și educație, spun sindicatele. "SLN va organiza cât mai multe dezbateri cu navigatorii români, pe această temă. După cum se știe, România are un rezervor important de forță de muncă, dar destul de îmbătrânit. Pe de altă parte, numărul absovenților de învățământ superior marinăresc este ridicat, dar numărul cadeților plecați pe mare este relativ mic. Navigatorii români și cadeții pot trezi interesul armatorilor dacă pe lângă buna pregătire demonstrează devotament față de angajatori, stabilitate la locul de muncă. Criza locurilor de practică pentru cadeți se datorează nu doar crizei din shipping-ul internațional, ci și instabilității ridicate a acestora. Desigur, oamenii sunt liberi să își aleagă și să își schimbe locul de muncă, dar trebuie să fie conștienți de riscuri și de consecințele deciziilor lor pe termen scurt, mediu și lung", afirmă liderul SLN.


În ediția viitoare, vom vorbi despre măsurile propuse de sindicatele navigatorilor europeni.


Comentează știrea

29 comentarii. Pagina 3 din 3. Click pe pagina dorită : 1 2 3 
Comandant
20 martie 2017
Ce facem in Africa?

Domnule comandant, si eu sunt comandant de cursa lunga si navig de foarte multi ani. Nu sunt membru SLN dar sunt membru ITF NAUTILUS daca va spune ceva. Platesc destul de mult cotizatie dar eu consider ca este bine asa, navig pe contracte negociate de ei. Puteam sa ma inscriu la SLN cu bani mai putini dar prestanta mea nu imi da voie sa fac astfel de speculatii. Am avut placerea sa vorbesc cu multi oameni care reprezinta organizatia, chiar si cu Secretarul General. Imi vin anumite publicatii "The Telegraph" si le citesc Nu conteaza locul unde te afli cu nava. E adevarat ca daca esti intr-un port civilizat altfel sunt timpii de reactie dar de regula se discuta cu armatorii care nu se afla in Africa. Rezolvarea unor cazuri este foarte complicata si necesita chiar actiuni in justritie. Si apoi mai cred ca nici un agent de crewing nu poate fixa salariul navigatorilor. Acestea sunt cerintele armatorilor, unii mai seriosi, altii mai putin. Cum credeti ca va puteti apara cand aveti contracte duble de exemplu? Se practica tot mai des la companii neserioase ca sa semnezi un contract la plecare si altul sa il semnezi la bord. Pleci cu niste conditii minunate dar te trezesti pe o nava vai mama ei cu alte conditii si alt contract. Cum te aperi? Va spun eu. Numai prin ITF iar acel sindicat din Romania este parte a ITF. Eu am auzit numai vorbe exceptionale despre dl. de la sindicatul navigatorilor / ITF din Romania. Nu il cunosc personal dar daca oamenii din Nautilus il cunosc si vorbesc asa de frumos nu am cum sa nu ii cred. In rest, multa stima si respect pentru toti. Am considerat sa pun aceste cuvinte pentru ca se spun foarte multe prostii aici si unele sunt chiar rauvoitoare.

Răspuns la: care poti raspunde?
Adăugat de : ce facem in Africa?, 20 martie 2017
Daca aveti vreo problema salariala sau de alta natura intr-o tara africana sau care nu are reprezentanta ITF ce faceti baieti?Atunci ajungeti la...
cunoscator
20 martie 2017
sln

Bai capete patrate, cu salariile astea mari ITF negociate de mihalcioiu si ai lui nu mai vedeti voi locuri de munca. Mihalcioiu este platit de filipaci sa negocieze salarii mari si sa nu va mai ia nimeni ca ei sa va inlocuiasca. Greu mai gasim joburi pentru voi. Aveti grija si schimbati-l pe mihalcioiu de acolo ca e de rau. Noi o sa traim din ce am pus deoparte dar voi si asa plini de datorii... mai temperati-l dracu pe ala ca ne-a innebunit de tot cu ITF si MLC-ul lui cu tot.

Cadet de Romania
20 martie 2017
Cadetie

Domnii de la sln sa scoata din lege perioada de cadetie nu sa spuna ca vrem si noi salarii mai bune. Pe vremuri am auzit ca nu se facea deloc practica si au fost foarte buni navigatorii romani. Sa dam examen scris, oral, sa dam si o proba practica la o nava si cu asta basta ! Ce atata practica.

pentru cunoscator
20 martie 2017
sictir

Ia uite-l ma si pe asta. Bai neobrazatule, ai pus deoparte din spagi luate tot de la marinarul amarat si dator, in plm

bravo
20 martie 2017
cadet

Bine ca nu ai zis sa te faci comandant si sef direct dupa banca scolii. Aoleu muica ca mare mai e gradina lui Dumnezeu.

Răspuns la: Cadetie
Adăugat de : Cadet de Romania, 20 martie 2017
Domnii de la sln sa scoata din lege perioada de cadetie nu sa spuna ca vrem si noi salarii mai bune. Pe vremuri am auzit ca nu se facea deloc...
slnist
20 martie 2017
flicitari

Va felicit domnilor de la SLN. Cine citeste articoul si ceea ce se discuta in comentarii ( totul este foarte interesant) isi da seama singur ce are de facut. Pana la urma domnul ziarist si-a atins scopul. Lumea citeste si asta inseamna ca este interes. Asa ca inca odata felicitari la toti.

Nicu
20 martie 2017
Contracte proaste

Cea mai mare problema a navigatorilor este faptul ca li se permite la multe agentii de crewing sa ofere niste contracte chiar si sub standardul Itf Desi suntem in Ue ,nu avem nici un beneficiu,avem acelasi salariu sau chiar mai mic decat al filipinezilor,ptr ca li se permite! Firmele serioase intra greu pe piata noastra sau sunt aproape inexistente. Atat timp cat,dai vina pe marinar ca nu sta in companii esti total pe un drum gresit. Pai,logic,daca conditiile sunt bune la nave ,cine e prost sa plece ptr cateva sute de dolari in plus? Marinarul pleaca ,din cauza conditiilor mizerabile care sunt la peste 80% din agentiile din Romania! Si va spun,dupa 20 de ani de n cand navig!

Cosmin
20 martie 2017
Devotare?

Hai sa mai cautam si alte abureli sa aburim si pe altii ca ka noi nu tin poante,e astea. Europa e o institutie care e bolnava de ipocrizie.

unul din aia multi
25 aprilie 2017
Oare cand se va schimba liderul sindicaului navigatorilor

Tot vazandu-l pe domnul Mihalcioiu atat de des prin ziare, comentand despre diverse lucruri de multe ori in necunostinta de cauza ma intreb oare cat o sa mai fie liderul acestui sindicat pt ca de cand este dansul 'la butoane' nu am vazut nimic concret. Ne-a scos ochii si a profitat pe seama unor colegi care au ramas abandonati pe nave si cam atat... Oare este dansul singurul capabil sa conduca acest sindicat? Sau este doar persoana potrivita pe un loc 'caldut'? Sunt foarte curios care este pregatirea dumnealui si ce il recomanda sa se erijeze in reprezentantul navigatorilor romani. Eu personal nu m-as lasa vreodata pe mana sa...

29 comentarii. Pagina 3 din 3. Click pe pagina dorită : 1 2 3 

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5902 secunde