Cei 25.000 de navigatori români sunt ignorați de autorități

1844
14

Articole de la același autor

În fiecare an, pe 25 iunie, se celebrează Ziua Internațională a Navigatorilor. Organizația Națiunilor Unite a declarat această zi festivă pentru ca omenirea să-i sărbătorească pe eroii anonimi din transportul maritim, o industrie ce stă la baza comerțului global. Circa 90% din alimentele, combustibilii, mărfurile generale, materiile prime și celelalte produse ale lumii sunt transportate pe mări și oceane. Fără serviciile, sacrificiile și curajul navigatorilor, omenirea n-ar trăi deloc confortabil, ar fi săracă și înapoiată.
În România, evenimentul a fost marcat printr-o conferință de presă organizată de Sindicatul Liber al Navigatorilor la Seaman´s Club (Clubul marinarilor) din Constanța. 


"Pe mările și oceanele lumii, muncesc circa 1,5 milioane de navigatori, dintre care 750.000 sunt ofițeri și tot atâți nebrevetați. În urmă cu 10 ani erau 1.200.000 de nebrevetați și circa 700.000 de ofițeri. Numărul navigatorilor s-a redus, pe seama nebrevetaților. Până în anul 2025 se prevede o creștere cu 24% a personalului navigant. În prezent, există un deficit de 17.000 de ofițeri pe piața mondială, iar dacă se păstrează tendințele actuale, deficitul ar putea crește până la 140.000, în 2025. 


Pentru România, care are două instituții de învățământ superior marinăresc, creșterea cererii de ofițeri este îmbucurătoare. Bine ar fi dacă ministerele Transporturilor, Educației și Muncii ar înființa și o școală pentru nebreveați. Această categorie de navigatori români este îmbătrânită și are nevoie de întinerire.


În țara noastră au fost emise circa 35.000 de brevete și certificate de capacitate. Se estimează că numărul navigatorilor activi se ridică la 25.000. Dintre aceștia, 6.000 sunt nebrevetați" - a afirmat Adrian Mihălcioiu, președintele SLN și șef al Inspectoratului ITF - România. 


Alături de el, la eveniment au participat vicepreședintele Costică Stici și secretarul general Aurel Stoica. 
Prezența în România, la aniversarea a 40 de ani de existență a CERONAV, a secretarului general al Organizației Maritime Internaționale, este încă o dovadă a importanței țării noastre ca furnizor de forță de muncă de calitate al flotei mondiale, a subliniat Mihălcioiu. 


Liderul SLN a ținut să amintească de nepăsarea cu care autoritățile române tratează această categorie socio-profesională. "Convenția maritimă internațională privind munca și viața pe mare MLC 2006 a fost ratificată în ultimul moment, dar nu a intrat în vigoare nici până în prezent. Se așteaptă luna noiembrie, dar până atunci nimeni nu mișcă un deget pentru a o transpune în legislația națională, fapt ce ne îngrijorează. 


Noile reguli ale Convenției Internaționale STCW amendate la Manila ar fi trebuit puse în practică din 2010 până în 2012. Ele au fost introduse abia în noiembrie 2014 și au produs o anomalie pe piața românească. Împreună cu ANR și agențiile de crewing, încercăm să rezolvăm problema eliberarii certificatelor de capacitate pentru nebrevetați, conform prevederilor STCW.


Ordinul ministrului transporturilor privind efectuarea în fiecare an a vizitei medicale, de către navigatorii în vârstă de peste 45 de ani e în discordanță cu legislația internațională, abuziv și discriminatoriu. Convențiile internaționale stabilesc că toți navigatorii trebuie să o efectueze o dată la doi ani. În prezent, există un proiect de modificare a respectivului ordin de ministru și sperăm că va fi semnat săptămâna viitoare. 


Am discutat cu ANR și le mulțumesc celor ce susțin proiectul de a avea un carnet de marinar separat de vizită medicală. Trebuie să intrăm în rândul navigatorilor lumii, care au un carnet de marinar și altul pentru vizita medicală."


Mihălcioiu a anunțat că, în noiembrie 2016, odată cu aplicarea Convenției MLC 2016, va fi declanșată campania împotriva navelor sub standard din bazinul Mării Negre, care fac dumping social. "Marea Neagră este încă o mare a rușinii și trebuie să facem curățenie. Avem semnale bune din Rusia, care a început să fie mai strictă în ceea ce privește condițiile de muncă și viață la bordul navelor care vin în porturile sale. Salutăm această nouă abordare! Toate celelalte state din zonă trebuie să ni se alăture și să schimbăm starea de lucruri. În Bulgaria, există, în sfârșit, un inspector ITF. Deja se fac inspecții la bordul navelor, se recuperează sume mari de bani pentru echipaje și se semnează contracte de muncă" - a arătat liderul SLN.


Mihălcioiu a mai vorbit despre necesitatea unei legislații specifice pentru marinari, a instituirii unui Cod al personalului navigant, modern, simplu și actual, care să satisfacă cerințele MLC 2006. "Dacă nu o vom face, suntem în pericol să fim scoși de pe piață, pentru că navigatorii trebuie să fie asigurați social și medical în condițiile prevăzute de convenția internațională și nu după cum vor unii și alții din ministerele noastre."


Proiectul "Cadetul român", prin care se urmărește asigurarea locurilor de practică pe mare, nu a fost abandonat. SLN este gata să aloce resurse, dar nu-i suficiet. Alături de sindicat, trebuie să participe cu finanțare toți cei ce trăiesc de pe urma navigatorilor: ANR, CERONAV, Academia Navală "Mircea cel Bătrân", Universitatea Maritimă din Constanța, companiile de crewing. Cu fondurile obținute, fundația ar putea achita transportul la nave și subzistența, până la momentul îmbarcării, fapt ce ar contribui la creșterea interesului armatorilor pentru cadeții români.


La finalul conferinței, Adrian Mihălcioiu a declarat: "Navigatorii români trebuie felicitați pentru munca pe care o fac pe mările și oceanele lumii, departe de casă. Comitetul executiv al SLN le urează: La mulți ani!".


Comentează știrea

14 comentarii. Pagina 1 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 
Ali Baba
25 iunie 2016
25000 de navigatori

Cei 25000 de mii de navigatori sunt bataia de joc ale autoritatilor din tara asta si datorita tie,domn Adrian Mihalcioiu.In loc sa lupti ptr ei impotriva acestor dinozauri ai razboiului rece care se lafaie pe bani publici in institutii precum ANR sau MT, te sprituiesti si te cafelesti cu ei.Domn Mihalcioiu, de ce ne baga amicii tai spagagii de ANR ,pe gat cursul "Reconfirmare brevet"? Oare este curs obligatoriu STCW (nici macar in lb. engleza nu este tradus)?Oare il fac si restul marinarilor din lumea aceasta?Stii cum se numeste acest jaf in ochii celor de la DNA????ABUZ IN SERVICIU.Insusirea de foloase necuvenite se pedepsete cu inchisoarea. Tu ce ai facut ca sa elimini acest abuz???NIMIC.Oare navigatorul german,olandez,francez etc este umilit de autoritati asa cum sunt umiliti marinarii cand merg la ANR?ANR-ul -o institutie de spagari cu mentalitate de ev mediu.Numai la noi si-n lumea a 3 a se cere "sea service".Eu n-am auzit,marinarilor nemti sau francezi sa le ceara tampenii asa cum ne cer cei de la ANR.Daca tu cu amicii tai de la ANR si MT sunteti fani India,Bangladesh sau Nigeria este treaba voastra ,dar noi suntem din 2007 in UE si vrem aceleasi standarde ca-n tarile dezvolate din UE. Domn Mihalcioiu, singura speranta a celor 25000 de navigatori se numeste DNA.Doar procurorii si mascatii mai pot indrepta lucrurile in cocina numita ANR. Daca prin absurd Kovesi ,ar înființa un sindicat acolo m-as inscrie nu in sindicatul tau. PS.Spriturile si cafelele baute cu borfasii de prin ministere si agențiile guvernamentale face rau,ai vazut ce a patit amicul de lupta sindicala Iulian Surugiu de la SNPA.

Anton Lupan
25 iunie 2016
Speranza

In 2013 am platit pentrucursul de SSD 396 RON. Colegii mei polonezi au platit 10 Eur, iar celor din Croatia li s-a eliberat gratuit cartonasul SSD. As dori sa cunosc de ce aceasta mare diferenta tinand cont ca in companii romanii sunt mai putin remunerati in comparatie cu celelalte 2 natii. Mentionez ca periada de instruire la Ceronav Constanta a fost de 2 zile in care s-au vizionat filem si s-a discutat / Scris, dar nu a constat in nimic altceva ca re sa necesite o logistica gen simulator, sau poligon pentru a justifica suma mai sus amintita 396 Ron. Nu mai spun ca si programarea a fost o problema.... Asa ca Domnule Mihalcioiu, nu te mai afisa ca te doare de navigatori caci voi sindicatul, cat si institutiile care lucreaza cu bazele de date sau instruiesc navigatori ne vedeti o masa de oameni pentru stors banii, secunoaste bine statusul si nivelel de remunerare aferente functiilor celor ce lucam pe mare si suntem categoria sociala de care trebuie sa seocupe anumite institutii abilitate , dar nu la modul dezinteresat, ci proportional cu venitul.....

Navigatorul
25 iunie 2016
SISTEM NESIMTIT

AN R-ul si Ministerul Transporturilor nu stiu ce sa mai faca ca sa stoarca bani de la cei care pleaca pe mare.ANR-ul inventeaza examene pentru obtinerea brevetului de ofiter,acelasi examen se sustine si cand dai examenul de licenta .De ce trebuie sa mai dam examen la ANR?Sustinem examene la universitati cu profil maritim de unde obtinem diploma de licenta si titlul de inginer mecanic,inginer electric la masina.Ar trebui ca toti cei care urmeaza cursurile unei universitati maritime si au trecut cu brio examenul de licenta, sa obtina brevetele de la ANR doar in baza cursurilor in materie de siguranta maritima de la Ceronav si in baza diplomei de licenta.In codul STCW 78 cu amendamentele ulterioare inclusiv Manila 2010 nu scrie ca trebuie sa sustii examen teoretic de specialitate cu ANR-ul

Mihai Anton
25 iunie 2016
catre comentatori

Inteleg ca niciunul dintre voi nu este membru de sindicat. Atunci cu ce drept cereti de la SLN si Mihalcioiu marea cu sarea. Ba guvizilor, nu Mih[lcioiu e sindicatul, ci toti membrii organizatiei. Sindicatul este asa cum suntem toti. Daca suntem activi, daca actionam, dac[ sprijinim liderii in demersurile lor, mergem inainte. Daca nu, stam la cheu. Eu ;i alte sute de romani muncim in flota norvegiana. Avem locuri de munca datorit[ SLN, care s-a implicat dupa parabusirea flotei, Voi ce ati facut pentru sindicat? Nesindicalistii au ales sa nu fie solidari cu ceilalti colegi navigatori, Atunci cu ce drept vreti sa faca sindicatul ceva pentru voi?

Ismail
26 iunie 2016
@ Mihai Anton

Care lideri???Nu vezi ca toti seamana intre ei,Cozma, Luca de la Petrom sau mai nou,cel saltat acum cateva zile de procurori,liderul militienilor.Uite cum sta treaba, eu unul m-am saturat de discursuri gen Jimmy Hoffa,"solidaritate","unitate si lupta sindicala" etc.Vreau sa vad ceva concret ,nu cafegii si iubitori de merdenele pe la mesele de protocol. Singura reforma care s-a facut pana acum, a fost liberalizarea vizitei medicale, spargerea monopolului Policlinicii CFR.Aceasta liberalizare , care de fapt este o normalizare, nu s-a facut datorita lui Mihalcioiu sau a SLN-ului, ci datorita lui fostului ministru,Dan Sova.Ca a facut acest lucru datorita unor interese financiare ,mai pe romaneste : spaga,este alta poveste,dar a fost un lucru ffff.bun ptr navigatori.Am scapat de umilintele l-a care eram supusi la Policlinica CFR.(bataia de joc cand policlinica functiona in incinta portului) Suntem in 2016 , si pana acum ce a facut domn Mihalcioiu si SLN-ul ptr reformarea sistemului si eliminarea birocratiei???De ex. tu stiai ca polonezii sau rusii au valabilitatea carnetului de marinar " unlimited"???? Ptr reforma si eliminarea birocratiei n-ai nevoie de bani, ci de bun simt si creier.Daca domnul Mihalcioiu vroia sa faca ceva concret ptr navigatori pana acum ,o putea face.Rupea usa ministerului, a DNA-ului,mergea si cerea ajutorul celor de la IMO,EMSA sau ITF ptr reformarea acestui sistem blestemat care ne-a ruinat. Dar sincer nu-i mai bine sa spargi alune, sa joci candy crash pe telefon(vezi amicul din poza) si sa amagesti lumea cu lupta sindicala si proiecte utopice? PS.Ptr domnul Mihai Anton, eu unul n-am cerut si nici n-am beneficiat de nimic de pe urma SLN-ului , sau de pe urma guvernelor acestei tari.Locul de munca l-am gasit direct pe net.Singurul ajutor a fost "Google search', n-am stat la mana intinsa.Sunt satul de umilintele de la ANR, Policlinica CFR etc

nemo
27 iunie 2016
SLN?

Mai capete de smoala, daca negati principii si valori universale valabile in toata lumea este treaba voastra dar solidaritatea si apartenenta la o organizatie a fost, este si va fi esentiala pentru a putea aplica "pe google" la un loc de munca. Cine credeti voi ca a facut ca toate aceste companii bune sa fie bune? Aveti habar macar ca navele pe care navigati "fara probleme" au contracte colective de munca semnate cu ITF sau organizatii afiliate ITF? Credeti voi ca ITF -ul asta se finanteaza din aer? Cumva ati auzit de MLC 2006? Stiti ca ITF eset cel ce a initiat aceasta conventie? Stiti ca ITF nu ar exista daca nu ar fi organizatii care sa plateasca taxe de afiliere la ITF? Stiti ca toate drepturile de care va bucurati, conditii de munca si viata, salarii, toate vin in urma a multor actiuni initiate si sprijinite financiar de ITF ? Stiati ca SLN plateste in fiecare an afilierea la ITF ? Nu stiu care este nivelul dar sunt bani multi. Asa ca mai fratilor navigatori, aveti capete de smoala cei ce vorbiti aici aiurea. Cum sindicatul printr-o mana de oameni sa faca curatenie la ANR, CERONAV, Ministerul Transporturilor, scoli ? Sunteti cel putin pierduti. Din pacate acest spirit este intr-un numar destul de marisor la romani. De aceea suntem unde suntem ca natie. Acum sa fim si ca breasla? SLN, un sindicalist va roaga sa nu abandonati aceste deziderate si nici lupta sindicala. Atat! Succes si multumim pentru urari. Sa auzim de bine

vasile p
27 iunie 2016
aberatii

Am citit aici un articol foarte interesant. Eu unul navig la o companie care are semnat contract sln. Platesc o cotizatie in fiecare luna si ma consider multumit. Compania este ok, conditiile de munca excelente, echipaj de regula preponderent romanesc dar si cu alte nationalitati, de fiecare data m-am inteles bine cu toti si la nava, cand mai avem si noi un timp de barfa, imi dau seama ca lumea de la bord este in general pozitiva fata de ceea ce face sindicatul dar si compania. Vin acasa si constat ca sunt niste lucruri impuse prin lege care trebuie sa le fac ca sa pot continua munca de navigator. Unele le-am facut cunoscute sindicatului pentru ca nu eram de acord. Sunt lucruri generale care privesc toti navigatorii. Mi s-a explicat ca atunci cand un numar important de navigatori nu sunt inregistrati ca membrii, atunci in general cuvantul lor nu se face auzit. SLN vorbeste in numele a 5000 de navigatori din 25.000. Firesc este ca restul de 20.000 sa vorbeasca si ei dar daca sunt navigatori de felul lui Ali Baba, Ismail sau Anton Lupan, atunci este iarasi firesc ca nimic nu se va schimba. Oameni ca voi vor totul inainte si dupa aia sa se mai gandeasca. Eu spun doar atat: MLC 2006 ratificata de Romania. Probabil ca nu SLN-ul a facut posibil asta, nu ei au presat ci asa doar Ministerul s-a gandit la binele navigatorilor romani. Acu trebuie implementata. Daca Ministerul Transporturilor si Muncii s-au gandit sa ne faca un bine, trebuia implementata conventia. O sa imi spuneti ca nu mai e Sova ... Ha ha ha. Asta e prea de tot . Respect pentru Mihalcioiu. Respect pentru SLN .

Nea Pastica
27 iunie 2016
Ipocriti

Nesimtirea in tara asta a ajuns la rang de cinste, hotul este cinstit de oameni si dobitocii isi dau cu parerea unde nu trebuie. Cam asta e viziunea tuturor fata de nemerniciile unor oameni care nu au nici in clin nici in maneca cu marinaria. In primul rand SLN nu este o intitutie care lucreaza cu bazele de date ale navigatorilor. Sindicatul nu angajeaza navigatori si nici nu initiaza cursuri de poregatire perioadica, nu elaboreaza tarife si nici nu este intrebat de nivelul tarifelor sau programelor de pregatire. ANR si CERONAV sun cei ce decid- cu monopolul de rigoare- ce cursuri si tarifele sa mai fgaca navigatorii care pe urma sunt aprobate de Minister si totul devine legal. STCW impune una sau mai multe forme de implementare si lasa la latitudinea autoritatii fiecarei tari care forma sa o parcurga. Dupa cate stiu sindicatul nu este autoritate si nu este raspunzator de pregatirea profesionala a navigatorilor. Da, platim mult la cursuri, pierdem foarte mult timp, unii dau si spagi, ANR si CERONAV ne pune sa facem cursuri si sa dam examene cand in alte tari unele certificate se elibereaza din oficiu, dar nu vad ce treaba are sindicatul cu toate astea. Nu prea este treaba lor si daca s-ar baga ar fi ca o musca in curul calului. Se mai baga ei asa unde nu le fierbe oala dar cred ca o fac sa isi faca popularitate. Da, chestiunile mentionate in articol sunt de lupta sindicala, nu taxele sau cursurile de la Ceronav sau coruptia din ANR. De asta se ocupa alte autoritati, sa fi seriosi. Eu stiu o chestiune clara unde sindicatul s-a batut si a reusit sa o faca si de care beneficiza toti navigatorii, cunoscatorii stiu, ca tine de buzunar, dar nu fac eu acum publicitate la chestia asta ca nu se cade. Sa dam Cezarului ce este al Cezarului totusi. "Vant bun din pupa"

Cadet de Romania
27 iunie 2016
Cadetie

Propun sa faceti un articol si despre spagile care se cer pentru cadetie de unele agentii de crewing. Stiati de acest lucru ? Este inuman sa ne fortam familiile sa plateasca mii de euro. De unde? Daca am avea acesti bani nu am mai vrea sa plecam pe mare. La scoala nu spune nimeni nimic cand ne inscriem despre aceasta problema. Ne face capul calendar cu zecile de mii de euro cand o sa fim comandanti si sefi mecanici. Descoperim ulterior ca nici 10% din studentii care termina facultatea de marina nu ajung sa plece ca ofiteri. Asta inseamna escrocherie. Suntem de fapt 10 pe un loc, platim 10 facultatea 5 ani si reusim dupa facultate doar unu sa plece pe mare desi toti avem diplome de absolvire. Asta e de DNA. Sunt milioane de euro in joc in fiecare an.

Opinie
27 iunie 2016
Cadet de Bangladesh

Cred ca in Burkina Fasu e mai bine. Acolo iti ia banii si nu te duci nici la scoala. Nici nu inveti. Iti da doar diploma. Nu e mai bine? Oricum sansele sunt mai mari sa pleci pe mare cu diploma de BF decat de romanica.

14 comentarii. Pagina 1 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 

Articole pe aceeași temă

Miercuri, 15 Iunie 2016
Stire din Economie : Evenimente pe apele lumii
Pagina a fost generata in 0.6065 secunde