Șantierele navale din România achită până și apa de mare
573
Articole de la același autor
Fiscul vinde o flotilă de nave tehnice și fluviale
05 Septembrie 2014
Compania Socep va fi condusă după modelul multinaționalelor
04 August 2014
Constantin Niță, ministrul Economiei: "Portul Constanța va fi un al doilea Rotterdam!"
19 Septembrie 2014
Cum pot obține fermierii credite pentru activitatea curentă
06 August 2014
Producția de lapte și brânzeturi crește în ritmuri impresionante
09 Septembrie 2014
Cât ne costă apa cea de toate zilele? A răspunde la această întrebare este aproape imposibil. Dar un lucru este clar: prețul plătit este cu mult mai mare decât cel de pe factura de întreținere.
Potrivit legii, apele de suprafață sau subterane pot fi folosite liber (fără plată) pentru băut, adăpat, udat, spălat, îmbăiat și alte trebuințe gospodărești, cu condiția ca, pentru aceasta, să nu se folosească instalații sau ca instalațiile să aibă o capacitate de până la 0,2 litri pe secundă și să fie destinate exclusiv satisfacerii necesităților gospodăriei proprii.
În schimb, apa utilizată în alte scopuri decât cele gospodărești, fie că sunt folosite sau nu instalații, este pe bani. Consumatorii finali, respectiv populația, achită apa folosită de fermieri la irigații și la adăparea animalelor, apa utilizată în procesul tehnologic la fabricarea produselor, apa consumată de prestatorii de servicii, de administrațiile publice centrale și locale, apa folosită de salariați la serviciu.
Dacă populația ar ști cât plătește în realitate pentru apă - nu doar direct, ci și indirect - cu siguranță că ar înnebuni. În cazul acesta, ignoranța este sănătoasă.
În schimb, agenții economici nu își permit să ignore niciun cost dacă vor să nu fie scoși de pe piață. Șantierele navale din România sunt nemulțumite de modul în care se aplică Legea Apelor în cazul lor. Constructorii navali sunt obligați să plătească nu doar pentru apa dulce (potabilă sau industrială), ci și pentru apa de mare, folosită în docurile uscate și plutitoare. Orice andocare sau lansare la apă a unei nave le găurește bugetul de venituri și cheltuieli, le umflă prețul de producție și le slăbește poziția pe piața internațională.
Sistemul de taxare a apei îi nemulțumește și pe energeticienii de la Porțile de Fier. Faptul că Dunărea pune în mișcare turbinele hidrocentralei, prin cădere liberă, le umflă costurile de producție. Din cauza legislației interne contradictorii și confuze, Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile a fost nevoită să apeleze la Justiție pentru a nu i se factura apa utilizată la ecluzări, la intrarea și ieșirea navelor din canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Midia Năvodari. Dacă nu ar fi câștigat procesul, canalele navigabile ar fi fost ocolite de nave, din cauza costurilor de tranzitare prohibitive. În final, ar fi fost scoase de pe harta rutelor de navigație, iar CNACN ar fi dat faliment. În prezent, nu plătește niciun leu pentru apa folosită la navigație, în schimb se achită apa din canale consumată în alte scopuri (pentru irigații sau pentru ali-mentarea instalațiilor de apă potabilă).
Comentează știrea
Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Articole pe aceeași temă
Joi, 18 Septembrie 2014
Miercuri, 17 Septembrie 2014
Joi, 11 Septembrie 2014
Miercuri, 10 Septembrie 2014
Miercuri, 03 Septembrie 2014
Miercuri, 03 Septembrie 2014
Marţi, 02 Septembrie 2014
Marţi, 23 Septembrie 2014
Luni, 15 Septembrie 2014