Din cauza Ministerului Muncii

500 de navigatori români și-au pierdut locul de muncă pe navele norvegiene

3031
2
500 de navigatori români și-au pierdut locul de muncă pe navele norvegiene - 500denavigatori-1449080355.jpg

Articole de la același autor

r Statul român refuză să-i ajute pe marinari

În anul 2011, navele armatorilor norvegieni asigurau 600 de locuri de muncă pe care se roteau anual circa 1.000 de navigatori români. La această oră, numărul lor s-a înjumătățit, aproximativ 500 de români pierzându-și locul de muncă.

Aceasta este una dintre concluziile întâlnirii de la Oslo, de la sfârșitul lunii noiembrie 2015, la care au luat parte reprezentanții Asociației Armatorilor din Norvegia, ai sindicatelor navigatorilor din Norvegia, Polonia și România. Reuniunea a fost organizată cu prilejul negocierii contractului colectiv de muncă pe anul 2016, relatează Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor.

În debutul ei, a fost prezentată o analiză a evoluției și perspectivelor shipping-ului internațional și a celui norvegian în particular, din care a reieșit că transportul maritim continuă să se afle în criză. Dacă segmentul navelor port-container este în regres, declinul din sectorul off-shore este de-a dreptul dramatic. Sindicatele norvegiene au în-registrat circa 1.000 de concedieri în rândul specialiștilor de top de pe platformele petroliere. La acestea se adaugă concedierile din rândul altor nați-onalități.

Organizatorii au prezentat o radiografie a echipajelor de pe navele armatorilor norvegieni, din care rezultă o pierdere masivă de locuri de muncă pentru navigatorii români. Cauza este cunoscută. Spre deosebire de celelalte state europene care au reînnoit acordurile încheiate cu Norvegia și care permit navigatorilor să aleagă țara de domiciliu fiscal cea mai favorabilă, statul român nu l-a prelungit, explică liderul SLN. Acordul a fost încheiat de România în 2007, pus în aplicare în urma intervenției SLN și a fost valabil până în 2011. El le permitea angajatorilor norvegieni să plătească toate taxele și impozitele aferente salariilor conform legislației din România, mult mai favorabilă pentru ei. De aceea erau interesați să recruteze echipaje românești.

Înainte de expirarea acordului, SLN a făcut presiuni la Ministerul Muncii pentru reînnoirea lui, dar acesta s-a eschivat sistematic în mod inexplicabil, deși statul român avea numai de câștigat, fără să fie pus la cheltuială. Toate ten-tativele ulterioare de reluare a discuțiilor au eșuat din cauza obtuzității instituțiilor statului.

În lipsa acordului, navigatorii români au devenit prea scumpi, întrucât în cazul lor trebuie aplicată fiscalitatea aferentă salariilor din Norvegia. Armatorii norvegieni preferă echipajele din țările cu legislația fiscală mai permisivă, care au încheiate acorduri cu Norvegia.

Ce se va întâmpla în viitor? Românii vor continua să fie înlocuiți pe navele norvegiene de echipajele mai ieftine, până vor pierde toate locurile de muncă.

Procesul poate fi inversat, dacă statul român intervine. Ministerul Muncii și Ministerul Transporturilor trebuie să reînnoiască acordul cu Norvegia, care manifestă, în continuare, deschidere, afirmă Adrian Mihălcioiu.

Negocierea contractului colectiv de muncă pe 2016 s-a soldat cu o creștere salarială de 2%, respectiv între 30 dolari și 140 dolari, după funcția la bordul navei. Nu este mult, dar nici puțin, având în vedere conjunctura din shipping, spune liderul SLN.

În al doilea rând, a fost obținută creșterea compensațiilor pentru accidente, îmbolnăviri, decese, invaliditate permanentă și concedii medicale până la nivelul din contractele ITF.

De asemenea, s-a obținut introduce-rea în contract a unei perioade de acomodare pentru tinerii ofițeri. Aceștia vor fi plătiți mai bine decât cadeții, dar ceva mai puțin decât ofițerii, până la preluarea funcției.

Totodată s-a introdus sistemul angajării pe 12 luni. Navigatorii vor avea un singur contract de angajare și mai multe contracte de îmbarcare în același an. Sistemul contribuie la permanentizarea echipajelor. Croații și polonezii îl aplică deja, iar românii l-au adoptat acum.

"O altă veste bună este că, la nivel internațional, se lucrează la un studiu privind piața forței de muncă marinărești. Primele estimări indică existența unui deficit de ofițeri, pe care sistemul de învățământ nu are încă puterea să-l acopere. Pentru România este un lucru încurajator. Învățământul superior de marină va avea, în continuare, desfacere pentru absolvenții săi. Ne bucură faptul că Autoritatea Navală Română și insti-tuțiile de învățământ caută soluții pentru creșterea calității pregătirii viitorilor ofițeri", a declarat liderul SLN.

Comentează știrea

marinar
3 decembrie 2015
sln

sindicatul ar trebui sa faca mult mai mult, sa insiste saptamanal la ministerul muncii, la prim ministru, oriunde poate avea succes pt asta.... e o intreaga echipa la SLN, chiar nu sunt in stare ? sau lucreaza ca bugetarii , o zi pe sapatamana ???

Mihai
7 decembrie 2015
locuri de munca

Toti asteptam sa faca cineva. Eu am plecat de la Barklav pentru ca s-au redus incet incet locurile de munca ale nebrevetatilor. Am fost pe la sindicat, am intrebat, culmea, erau la Bucuresti tocmai pentru aceasta treaba. Am reusit sa revin si am vorbit cu dl. Mihalcioiu. Mi-a explicat ca statul roman nu este interesat de problema noastra dar nici navigatorii nu au fost corecti fata de statul norvegian si implicit fata de armatorii norvegieni. Am inteles ca foarte multi navigatori care au lucrat pe pavilionul acela national cum s-o numi el, nu si-au facut nici macar un contract cu directia muncii pentru plata unei contributii sociale la nivel minim si drept consecinta acum vin imputatii din Norvegia cu sume mari iar armatorii au fost si ei pusi intr-o situatie da a renunta in a mai angaja romani acolo. Si atunci? Eu am avut un salariu declarat in Romania dar mi-am pierdut locul de munca din cauza unor ignoranti. Si chiar cunosc ofiteri care si radeau de mine ca sunt fraier dar i-amvenit acu sa plateasca cateva mii de euroi. Dar mie imi pare rau si pentru el si pentru mine.

Articole pe aceeași temă

Vineri, 27 Noiembrie 2015
Stire din Economie : România are nevoie de un Cod Maritim
Pagina a fost generata in 1.2214 secunde