Prof. Elena Hanu, președintele Consiliului Național de Etică:

"Vrem să readucem dascălul în cancelarie!"

968
5

Articole de la același autor

Pe fondul numeroaselor discuții ce au urmat scandalului din capitală, având în centrul atenției banii solicitați în învățământul GRATUIT de stat, dar și sumele pe care le strâng părinții pentru a susține diverse evenimente, am stat de vorbă cu prof. Elena Hanu, președintele Consiliului Național de Etică pentru Învățământul Preuniversitar, pentru a afla cine îl mai apără pe dascălul adevărat. 


- Cu ce vine în sprijinul cadrelor didactice Codul de etică? 
- Înainte de a răspunde, trebuie să amintesc că, până în luna aprilie 2013, acest Cod de etică s-a aflat în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Educației, iar acum așteptăm cu interes adoptarea lui, cel mai probabil în vara aceasta. Prin acest instrument, ne propunem să sprijinim cadrul didactic și să îl aducem la locul lui în cancelarie. Să întoarcem profesorul la catedră. În ultimii 15 ani, dascălul român nu s-a mai regăsit din punct de vedere profesional. Sunt activități care de cele mai multe ori nu concordă cu statutul său. Profesorul trebuie să facă foarte multe lucruri, neavând competențe. Fie că vorbim de comisiile din școală, cursuri de stingerea incendiilor sau te miri ce alte perfecționări. Motiv pentru care cred că paleta pe care un cadru didactic trebuie s-o acopere în această unitate de timp, numită normă didactică, depășește cu mult capacitatea și posibilitatea oricărui om de a se axa strict pe ce are de făcut: elevul. Din păcate, au dispărut lucrurile care erau evidente, practice și care apropiau copilul de clasă, de profesor, birocrația acoperind la vremea respectivă doar 15% din timpul alocat. Nu contestă nimeni faptul că e nevoie de rapoarte și documente pe care să le transmiți conducerii școlii sau inspectoratului. M-am întrebat, însă, la ce folosesc acele documente. Toate aceste bombardamente care vin de la diverse instituții nu-și au rostul la fiecare specialitate. 


- În condițiile în care cadrele didactice solicită salarii mai mari și mai mult respect, veți reuși să readuceți încredere acestei bresle?
- În opinia mea, profesorul nu este întotdeauna apărat și se creează o imagine defavorabilă, care nu concordă cu realitatea. Școala este o instituție de educație, instrucție și cultură, iar oamenii din școli nu sunt așa cum îi vedem ilustrați. Prea ușor denigrăm și punem la zid un om fără a asculta argumentele și a analiza în profunzime ce s-a întâmplat și ne este mai la îndemână să punem etichete. 
Codul de Etică va funcționa acolo unde se constată că se fac presiuni asupra profesorilor pentru a face compromisuri pe care de cele mai multe ori nu le dorește. Iar acestea vin din partea colaboratorilor școlii, părinți, elevi, de a-și îmbunătăți unele note, medii, fără prea mult efort. Toți acești factori care fac presiuni asupra profesorilor practic ar trebui să fie anulați prin acest Cod de Etică. Prin impunerea unei conduite și a unor norme privind statutul și atitudinea celui de la catedră. Asumarea sub semnătură a acestor norme îi dă dreptul dascălului ca atunci când se simte ușor presat, forțat, chiar ușor amenințat să ni se adreseze. Noi nu dăm verdicte, ci analizăm și facem recomandări. Nu avem puterea de a sancționa, singura instituție care își poate asuma acest lucru fiind școala, care are personalitate juridică și cu care profesorul are un contract. 


- Nu vă asimilați oarecum cu sindicatul?
- În niciun caz. Sindicatul are rolul de a reprezenta cadrul didactic în negocierea contractului individual de muncă sau a contractului colectiv. Noi, de fapt, putem fi asimilați Colegiului Medicilor din domeniul sănătății. E un fel de malpraxis moral în educație. Vom încerca să căpătăm personalitate juridică, iar pe baza unor proiecte chiar să ne finanțăm. Atunci presa sau doamna avocată ori cine știe cine nu va mai întinde hârtii, ci se va adresa direct Comisiei de Etică și vom analiza toate elementele, de la venirea cadrului didactic în învățământ. Nu ca acum, când oricine reclamă un profesor care a dat nota 4. 
La ora actuală, în fiecare inspectorat școlar, există Comisie Județeană de Etică, formată din nouă membri aparținând ariei largi care vine în contact cu școala: organizații non-guvernamentale, juriști, profesori, asociația județeană a părinților. După adoptarea Codului de Etică, Comisia Județeană va prelua diversele sesizări, le va analiza, constatând cât de întemeiată este reclamația, iar prin intermediul unui raport vom face recomandări școlii. Dacă în presă apar cazuri grave, va trebui să ne autosesizăm. Atunci când ne depășesc competențele apelăm la celelalte instituții, precum Procuratură. 
De reținut faptul că acest Cod de Etică nu vizează numai cadrul didactic, ci orice persoană care lucrează în sistemul de învățământ, cum ar fi managerii unităților școlare, inspectori sau personalul auxiliar. 
În final, mai vreau să fac o precizare. În Strategia Națională Anticorupție, Codul de Etică din Învățământul Preuniversitar este prevăzut în Raportul Mecanismului de Cooperare și Verificare (MCV), deci trebuie să existăm. Eram singurul domeniu care nu avea un Cod de Etică. 


Comentează știrea

noni
10 februarie 2014
vreau sa cred, dar iar e minciuna

Doamna, sper din tot sufletul sa fie acest demers in sprijinul profesorilor. Am citit totusi cu atentie si se pare ca veti fi un fel de politie a profesorilor, care va face investigatii la sange de la intrarea in sistem pana la cazul in sine, pentru "binele lor" bineinteles, motiv pentru care si punctati categoric o delimitare de sindicat, care la randul lui, teoretic face acelasi lucru, pe langa negocierea contractului de munca. Deci vor exista doua structuri, cu acelasi scop, binele profesorului....si se mai vorbea de cat de birocratic si stufos e sistemul...tot in acest reportaj. Astept sa vad primul cadru didactic aparat de un parinte care cere compromisuri ! Nu cred pana nu vad. Drumul spre iad e pavat cu cele mai bune intentii, sa nu uitam. Cand vrei sa controlezi pe cineva ii spui ca masurile luate, sunt spre binele lui. Ca la agentii de vanzari cu masini, le pui GPS pe masini nu pentru a vedea pe unde umbla si cat stau ci pentru siguranta lor, sa nu li se fure masina, sa nu fie jefuiti, etc, desi ulterior reprosurile vin de la numarul de km facuti si nr de opriri, nu de la ce era sa li se intample in trafic. In concluzie, NU M-A CONVINS, acest demers si acest cod.

profesor
10 februarie 2014
despre cod

Eu am inteles altceva. In baza codului de etica, orice sesizare venita va fi analizata de o comisie judeteana care va elabora niste concluzii. Cred ca e foarte bine asa, pentru a nu mai arunca direct cu noroi in profesori, poate unii sunt nevinovati. Aceste comisii ar trebui sa fie un filtru, prin care sa departajeze profesorii nevinovati de cei cu probleme. Si mi se pare interesant ca acest cod se aplica TUTUROR celor ce fac parte din sistemul educational. Pana acum singurii vinovati erau profesorii. Nu vad ce legatura are cu sindicatul aceste comisii, chiar nu exista puncte comune. Singura problema e formarea comisiilor judetene, sa fie corecte si cu oameni onesti in componenta, care sa judece drept si sa apere cand e cazul profesorul si sa ii propuna pe cei vinovati pentru sanctionare, dupa o analiza corecta si dreapta. Oricum, se impunea totusi apararea profesorilor in general. Prea eram toti pusi la zid din cauza unor cazuri izolate.

Profesor
10 februarie 2014
Interesant..

In baza acestui cod, eu ca profesor, pot face o sesizare la comisia judeteana ca directorul ma forteaza, oarecum, sa pun o nota mare unui copil cu sustinere, eventual transferat. Pana acum, daca ii puneam o nota proasta care reflecta nivelul de cunostiinte eram reclamat de parinte, certat de director etc. De la acest nivel trebuie sa inceapa activitatea comisiilor de etica. Sa vedem cine are curaj sa sesizeze si cum va rezolva comisia judeteana... condusa de o persoana pusa de inspectorat, care la randul sau numeste directorii.... Va stiu o persoana verticala si dreapta, dar chiar credeti ca veti reusi sa ne aparati atunci cand e cazul? Mai ales ca decizia de a sanctiona sau nu o ia inspectoratul in baza verdictului dat de comisia judeteana.... Sau daca vine o sesizare pe numele unui inspector, ce va face comisia ? Complicat... Sper sa va pastrati statutul, sa fiti asa cum v-am cunoscut.

petrica
10 februarie 2014
poate!

poate dascali din BISERICI

admirator
10 februarie 2014
eu ramin, totusi, un admirator

al filmului "Domnului profesor, cu dragoste!" Si acolo nu era nici o comisie etc. Dar elevii aveau drepturi pe care noi ne fortam sa le impunem azi... Cum s-o explica? Totusi, dati-mi voie sa va arat si alte probleme ale invatamintului, care distrug sistemul. Alaturi de salariile de mizerie. (Dupa ce ai investit atita in studii.) In filmul amintit, un inginer chimist este disponibilizat de la firma unde lucra. Tipul cauta de lucru si gaseste doar un anunt la o scoala de cartier. Rau famata. Se duce la scoala si primeste postul imediat. (Normal, nu era concurenta.) Isi face datoria cum crede mai bine, se apropie de elevi. La sfarsitul anului scolar, elevii il felicita pentru activitatea depusa. (Doar o felicitare, nu cadouri...) Incantat, domnul prof. isi da seama ca si-a gasit vocatia. Si rupe scrisoarea de acceptare ca inginer la un mare combinat chimic, raminind profesor. (In ciuda salariului mic.) Acum, la noi nu se poate asta. Un inginer, matematician etc. disponibilizat din economie, nu poate sa se angajeze in invatamant. Nu are studii de pedagogie si nici definitivatul... O fi bine? Scolile care au nevoie de cadre nu pot sa publice in ziare posturile libere. (?!!!) Trebuie sa te duci la inspectorat si sa te interesezi acolo. Angajarea nu este decisa de directoul scolii ci de inspectorat, unde trebuie sa prezinti o gramada de acte. Inginerii...etc, precum si cei cu studii universitare... care au facut pedagogie, psihologie nu se pot angaja daca au vechimea intrerupta sau nu au practicat in invatamint. Doar dupa 2-3 saptamini de cursuri?!!! Dar se pot angaja tot felul de absolventi de liceu, cu sau fara Bac.?!!! Evident, postul pe care vei fi angajat va fi doar de suplinitor. (fara vechime calculata la salariu, cu un salariu sub cel cu definitivat etc.) Si in fiecare an vei cersi un nou post. Unde va fi disponibil, caci postul tau poate fi dat oricui nou venit cu definitivat etc. Prin urmare, sistemul nostru este total anacronic si anchilozat. Nu este deschis nevoilor economiei reale. Se formeaza o casta a ratatilor care stau toata viata in invatamint, pentru ca nu-s in stare de altceva. In alte tari, te ingrozesti numai la gandul sa stai toata viata intr-o singura meserie... la noi e ceva firesc si de dorit?!!! Mai ganditi-va stimati profi ca sistemul vostru inchis nu poate produce valori. De aici si ploconirea in fata directorului si bataia de joc a legiuitorului, care impune orice profului. Elevul nu are decat sa va rida in nas! Voi ati ales sa fiti sclavi pe viata. Suportati consecintele alegerii! Daca nu va convine, aveti sindicate. Dezbateti problemele, hotariti actiuni, schimbati situatia. Vorbiti cu sindicatele din tara si cu cele de acelasi profil din UE pentru a va sprijini financiar si declansati o greva pe termen nelimitat, pina veti obtine cele solicitate. Dar fiti atenti ce solicitati! (Nu sunt de acord cu propunerea doamnei profesor. Aceasta comisie trebuie organizata la nivel de sindicat. Nu in plus fata de structurile existente. Si trebuie sa colaboreze cu Politia, sa stabileasca adevarul, caci e vorba de cazuri penale. Fie abuzuri ale profilor, fie ale elevilor si parintilor. Sau calomnie.)

Articole pe aceeași temă

Vineri, 10 Ianuarie 2014
Stire din Cultură-Educație : Cum au ajuns dascălii din nou victime
Marţi, 03 Decembrie 2013
Stire din Cetățenești : Colțul constănțeanului supărat
Pagina a fost generata in 0.3853 secunde