Aproape patru milioane de metri cubi de nisip, 11 diguri de suprafață, șase diguri în apă și peste un milion de tone de piatră vor fi folosite pentru stabilizarea falezelor de pe litoralul românesc și mărirea plajelor.
Lucrările pentru stoparea eroziunii costiere au început încă de anul trecut, însă abia acum încep să fie vizibile. La mai bine de un an de la demararea acțiunilor de lărgire a suprafeței plajelor, firma care realizează lucrările, Van Oord, poate să facă primul bilanț.
"Primele diguri submerse au fost terminate. În zona Tomis Nord, se lucrează la digul emers, cel submers a fost terminat și estimăm că vom începe înnisipările în luna decembrie 2014. În zona Tomis Centru, situația este asemănătoare și vom face înnisipările în ianuarie 2015, iar în zona Tomis Sud, se lucrează la diguri. În primăvara anului viitor, absolut toate lucrările vor fi gata, astfel încât la începutul sezonului estival să nu ne mai vadă nimeni pe plajă", a declarat managerul de construcție din cadrul companiei Van Oord, Marius Stamat.
Diguri în apă și pe apă și nisip adus la mal
Practic, pentru a obține o stopare a eroziunii costiere, vor fi construite diguri atât în apă, cât și la suprafața apei, și va fi adus nisip în zona plajelor. Lucrarea, al cărei beneficiar este Administrația Bazinală de Apă Dobrogea Litoral, a fost licitată în anul 2011, atribuită în 2013 și demarată în vara lui 2013, urmând să fie finalizată în primăvara lui 2015. Contractul a fost câștigat de o asociere, formată din Van Oord, cu 67 la sută din lucrări, și Societatea de Construcții în Transport București, cu 33 la sută. Van Oord realizează patru loturi, trei în Constanța (Tomis Nord, Tomis Centru și Tomis Sud) și Eforie Nord, iar cealaltă societate face Mamaia Sud. În total, investiția se ridică la aproape 170 de milioane de euro, cea mai mare parte fiind fonduri nerambursabile de la Uniunea Europeană.
Tehnologie modernă
Potrivit lui Marius Stamat, de-a lungul execuției, vor fi mobilizate numeroase utilaje, printre care o navă cu plasare laterală a pietrei, mai multe gabare, un excavator plutitor și va fi adusă o dragă autorefulantă impresionantă, pentru a realiza înnisiparea. Piatra este adusă din cariere din Dobrogea, Sibioara și Nicolae Bălcescu, din județul Constanța, și Cerna, din județul Tulcea. Nisipul este, la rândul lui, scos din Marea Neagră, dintr-o zonă situată la 12 km în larg.
La finalizarea lucrărilor, plajele din Constanța și Eforie Nord vor avea cel puțin 60 de metri lățime. "Perioada de notificare a defecțiunilor lucrării este de 12 luni, iar durata de viață a structurii este de 50 de ani!", a mai adăugat reprezentantul Van Oord.