Prin grija Ministerului Economiei și Finanțelor

Taxa de poluare a prins administrațiile financiare neinstruite și dezorganizate

535
Zeci de proprietari de autovehicule s-au prezentat ieri, la prima oră, la administrațiile financiare din municipiul Constanța. Unii intenționau să achite taxa de poluare, intrată în vigoare de la 1 iulie, pentru a-și putea înmatricula mașinile achiziționate. Alții, doreau să li se restituie taxa de primă înmatriculare.
În ciuda insistențelor solicitanților, ghișeele au rămas închise. Oamenii erau nemulțumiți. Pierduseră timpul și bătuseră drumul de pomană. Unii se învoiseră de la serviciu, pentru a-și rezolva problema.

La Finanțe, ca la Pompieri
Administrațiile financiare n-au fost pregătite să pună în aplicare, de la prima oră, Ordonanța de Urgență nr. 50, din 21 aprilie 2008, prin care a fost instituită taxa de poluare. Vina nu le aparține lor, ci Ministerului Economiei și Finanțelor, care a tratat problema pompieristic. Deși despre taxa de poluare se discută de aproape un an de zile, ministerul a transmis cu întârziere, în teritoriu, normele metodologice de aplicare a respectivei ordonanțe de urgență, norme care nici măcar nu fuseseră publicate în "Monitorul Oficial". Funcționarii administrațiilor publice le-au primit abia ieri, când au venit la muncă. Cum era firesc, s-au apucat să le studieze, în timp ce contribuabilii așteptau dincolo de ghișeu. Pentru oamenii Fiscului, aplicarea taxei de poluare înseamnă o activitate nouă, cu care nu sunt familiarizați și pe care abia acum o deslușesc. Normal ar fi fost ca ministerul să pregătească din timp intrarea în vigoare a taxei, să asigure un răgaz pentru instruire și organizare.
La ora 9,30, Horia Moise, șeful serviciului asistență contribuabili persoane fizice și juridice, din municipiul Constanța, citea sub presiunea timpului și a solicitanților nemulțumiți respectivele normele. De aceea, nu a putut să ofere mai multe lămuriri pentru folosul publicului larg. "Pentru restituirea taxei de primă înmatriculare și pentru plata taxei de poluare, contribuabilii trebuie să se adreseze administrațiilor financiare de care aparțin. În municipiul Constanța, persoanele juridice trebuie să se prezinte la sediul de pe bdul. Mamaia nr. 196, iar persoanele fizice, la sediul de pe str. Intrarea Tulcei nr. 4. Acolo vor primi cererile tip și informații cu privire la documentele ce trebuie anexate" – a declarat Moise.

Un supliment de birocrație
Instituția care deține informații mai multe în acest domeniu este Trezoreria Constanța. Până acum, ea s-a ocupat de colectarea taxei de primă înmatriculare și tot la ea se va achita și taxa de poluare.
Laurențiu Mateizer, trezorierul șef al județului Constanța, ne explică noul circuit birocratic instituit de OUG nr. 50/2008. În cazul taxei de primă înmatriculare, lucrurile erau foarte simple și se rezolva totul cu puține hârtii, la Trezorerie. Acum, odată cu taxa de poluare, viața se complică: se cer mai multe hârtii și declarații, chiar și expertize tehnice; intră în joc mai multe instituții; solicitanții au mai mult de alergat și trebuie să scoată mai mulți bani din buzunar pentru îndeplinirea formalităților.
Cel ce urmează să achite taxa de poluare trebuie să facă prima vizită la administrația financiară, pentru a depune o cerere tip și copia cărții de identitatea a autoturismului. Dacă aceasta din urmă cuprinde toate datele necesare - capacitate cilindrică, normă de poluare, vechimea autovehiculului și emisia de dioxid de carbon (grame CO2/Km) - se calculează cuantumul taxei și se emite decizia de plată. Cu aceasta, solicitantul se prezintă la trezorerie și achită birul. În cazul în care emisia de dioxid de carbon nu este specificată, proprietarul trebuie să se prezinte la Registrul Auto Român pentru expertiză și pentru înscrierea rezultatului în cartea tehnică. Evident această operațiune costă. Cât? Nu se cunoaște încă. Tariful urmează să fie stabilit de consiliul de administrație al RAR și făcut public pe site-ul instituției, în termen de 15 zile de la publicarea normelor de aplicare a OUG nr. 50/2008.
În cazul contribuabililor care solicită restituirea diferenței dintre taxa de primă înmatriculare și taxa de poluare, trebuie parcurși pașii pentru determinarea nivelului celei din urmă. Proprietarii de mașini mai vechi vor fi nevoiți să meargă la RAR, pentru efectuarea expertizei tehnice. La final, cei ce vor avea de primit o diferență s-ar putea să nu încaseze niciun ban. Dacă au datorii la stat, organul fiscal va efectua automat compensarea.
Dacă multe dintre aspectele legate de aplicarea taxei de poluare sunt neclare, atât pentru cei ce trebuie să aplice legea, cât și pentru cei ce trebuie să scoată banii din buzunar, în schimb este limpede pentru toată lumea că Guvernul României a creat încă un mecanism birocratic și costisitor. De parcă nu era viața românului suficient de complicată și de grea…

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 1.807 secunde