Sindicatele docherilor se opun privatizării administrației portului Constanța

609
Un pachet de 5% din acțiunile Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța urmează să fie scos la vânzare prin Bursa de Valori București. Actul normativ, care va deschide pârtie acestei operațiuni are nevoie și de avizul comisiei de dialog social, din cadrul Ministerului Transporturilor. Este drept, rolul comisiei e consultativ și decizia ei poate fi ignorată, așa cum s-a întâmplat în cele mai multe cazuri. Până acum, instituțiile statului au tratat dialogul social ca pe o formalitate ce trebuie bifată, nu luată în serios.

Originalitate românească
Astăzi, comisia reia discuțiile pe această temă. Petre Costel, liderul Federației Naționale a Sindicatelor Portuare (FNSP), se prezintă cu un mandat clar: respingerea proiec-tului de vânzare a acțiunilor administrației portuare. Organizația sindicală are argumente solide să se opună, argumente bazate pe legislația națională și pe practica europeană.
În esență, spun liderii sindicali, statul român privatizează parțial CNAPMC. Operațiunea a început cu transferul a 20% din acțiunile companiei către Fondul Proprie-tatea, acțiuni care vor putea fi vândute pe piața de capital. Acum, prin noua măsură, se adâncește procesul de privatizare, făcând să crească la 25% numărul acțiunilor ce vor fi listate pe bursă.
În cazul pachetului de 20%, guvernul și-a motivat decizia prin politica reparatorie față de proprietarii deposedați abuziv de statul comunist. Acesta este un argument mai mult moral, fără legătură cu economia. În cazul celui de al doilea pachet, de 5%, motivația nu poate fi decât economică. Schimbarea structurii de proprietate a companiei nu poate avea decât aceeași rațiune în numele căreia s-au făcut toate privatizările din România.
Privatizarea CNAPMC este în contradicție cu statutul său de autoritate portuară, susține federația. În baza acestuia, administrația stabilește tarife, acordă autorizații, subconcesionează și închiriază domeniul public portuar, controlează și realizează politici de dezvoltare a portului.
Prin vânzarea acțiunilor, se privatizează o autoritate a statului, fapt fără precedent în lume. Dacă aceasta este noua politică a statului român, în privința autorităților sale, de ce nu sunt privatizate ministerele, guvernul, parlamentul, justiția și președinția? - întreabă liderii FNSP.

Qui prodest?
Sindicaliștii consideră că, prin pătrunderea capitalului privat în acționariatul administrației portuare, se deschide larg drumul abuzurilor, concurenței neloiale, muncii la negru. Mai mult, capitalul privat nu va mai urmări interesul general, al întregului port. Creșterea profitului și a dividendelor va trece în prim planul preocupărilor acționarilor. În activitatea de zi cu zi, noua orientare va duce la o politică de majorare a tarifelor și chiriilor pe de o parte, iar pe de altă parte la neglijarea atribuțiilor privind întreținerea și repararea infrastructurii portuare și la abandonarea programelor de dezvoltare.
Privatizarea pune administrația portuară într-o poziție delicată în ceea ce privește concurența. Ea a primit domeniul public portuar în concesiune, fără licitație, prin atribuire directă de către Ministerul Transporturilor. Când s-a făcut operațiunea, nu exista nicio contradicție cu Legea concurenței, pentru că era vorba de o autoritate și companie cu capital integral de stat, în același timp. Odată cu privatizarea, situația se schimbă. Noii acționari profită de un privilegiu ce nu le aparține legal și care le aduce profit. Acest fapt ar putea fi privit ca un ajutor de stat mascat, acordat unor privați. În mod normal, în noile condiții, ar trebui să se anuleze contractul de concesiune al domeniului public portuar și să se organizeze o licitație.
FNSP cere Ministerului Transportului și Guvernului României să țină cont de realitățile din Uniunea Europeană. În marile porturi comunitare, în care statul este proprietar, administrarea revine entităților publice. Niciunul dintre ele nu este parțial privatizat, așa cum se întâmplă în portul Constanța, al VI-lea ca mărime din Europa.
Sindicatele portuare consideră că această privatizare nu servește intereselor generale ale portului Constanța, ci unor grupuri de interese restrânse.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 2.2174 secunde