Marinarul viitorului "acostează" la computerul de birou

938
Marinarul viitorului
Ultimele două decenii au adus schimbări majore în shipping. În centrul acestor transformări se află chiar meseria de marinar. Navigatorul de astăzi seamănă tot mai puțin cu cel din secolul XX, ale cărui performanțe se bazau în mare măsură pe abilitățile practice dobândite, pe experiență.

Revoluție pe puntea de comandă
Profesorul univ. dr. inginer Haralambie Beizadea, din cadrul Academiei Navale "Mircea cel Bătrân", a făcut, pentru cotidianul "Cuget Liber", o analiză a transformărilor din domeniul navigației. Flota mondială - spune el - are o cu totul altă structură decât acum 20 de ani. Containerizarea mărfurilor a determinat scoaterea la pensie a generații întregi de cargouri. Locul lor a fost luat de o un parc uriaș de nave portcontainer, de dimensiuni tot mai mari.
Criza energetică și de materii prime a sfârșitului de mileniu stă la baza apariției unei flote tinere de tancuri de gaze petroliere și naturale lichefiate, de produse chimice ori de produse alimentare lichide. Aceeași criză a făcut ca mările și oceanele lumii să fie împânzite cu instalații off-shore (platforme petroliere, conducte de petrol și de gaze, centrale eoliene), dar și cu nave care le asigură serviciile specializate.
Computerul, Internetul, satelitul și automatizările au revoluționat activitățile de pe puntea de comandă și din compartimentul de mașini, spune Beizadea. Hărțile electronice au luat locul celor tipărite pe hârtie, alfabetul Morse și stația radiotelegrafistului au cedat locul comunicațiilor prin satelit, iar supravegherea și exploatarea echipamentelor navei sunt realizate de la pupitrul de comandă.
Cadrul normativ al navigației a suferit și el transformări radicale. Pentru a răspunde provocărilor generate de creșterea volumului transporturilor maritime și a par-cului de nave, dar și amenințărilor terorismului și pirateriei, au apărut reglementări noi privind siguranța navigației, poluarea, securitatea la bordul navelor, certificarea navigatorilor.

Șocul viitorului
Impactul socio-uman al acestor schimbări este impresionant. Dimensiunea echipajelor s-a redus, de la 40 - 50 de persoane la 14 - 20, relatează profesorul universitar. În continuare, armatorii fac presiuni asupra autorităților navale naționale să admită echipaje de siguranță mai mici, ținând cont de noile performanțe tehnologice ale navelor.
Au dispărut câteva specializări marinărești, precum cea de radiotelegrafist. Mai important este faptul că se produc transformări de profunzime, chiar în structura competențelor cerute de profesia de navigator. A crescut ponderea cunoștințelor și deprinderilor legate de tehnologiile noi, informatice, de exploatarea sistemelor automatizate. Pe această bază, s-a schimbat și sistemul de management la bordul navei. Acesta se apropie tot mai mult de cel de tip industrial, bazându-se pe proceduri, pe înregistrarea, transmiterea și analiza datelor, pe planificare și comunicare continuă, astfel încât să se reducă riscurile. Activitatea "de birou" ocupă o parte tot mai mare din ziua de muncă a marinarului.
Schimbarea în conținutul meseriei s-au produs într-un timp prea scurt. Generațiile mai vechi de navigatori n-au reușit să se adapteze la timp, spune Beizadea. 60% dintre comandanți și șefi mecanici aflați la vârste înaintate nu reușesc să se descurce cu tehnologiile informatice moderne, cu managementul asistat de calculator. Sunt nevoiți să apeleze la serviciile ofițerilor tineri, care au asemenea competențe.

Nava fără echipaj
Schimbările nu se vor opri aici - avertizează profesorul universitar. "În porturi, ponderea activităților industriale este în creștere. Pentru susținerea lor este nevoie de tot mai multe servicii pe apă. Pe de altă parte, continuă transferul de activități de pe uscat pe mare. Astăzi, tot mai multe nave sunt folosite pentru depozitarea petrolului, gazelor și chiar cerealelor pentru o anumită perioadă de timp. În foarte scurt timp, vom asista la apariția primelor rafinării petroliere plutitoare și a navelor - stații de lichefiere a gazelor. Suprafețe tot mai mari de apă vor fi ocupate de centralele eoliene, iar extragerea petrolului și gazelor din zăcă-mintele submarine se va extinde la adâncimi tot mai mari. Turismul maritim își va continua creșterea, pentru că luxul de la bordul pacheboturilor devine tot mai ieftin, mai accesibil unor categorii largi de oameni.
Toate aceste schimbări, ce vor fi însoțite și de altele în plan tehnologic, acționează în două direcții: crește ponderea celor ce lucrează pe mare fără a fi marinari, iar navigatorii vor avea nevoie de un grad de specializare mult mai înaltă, încă de pe băncile facultății.
Universitățile trebuie să se adapteze la viitor, să răspundă acestor provocări. E necesară o analiză a structurii competențelor, dar și luarea în calcul a noilor specializări cerute de serviciile și producția pe mare" - a declarat Haralambie Beizadea.
Nu vor trece prea mulți ani până când transportul maritim al mărfurilor va fi efectuat de nave fără echipaje. Oamenii se vor afla la bord doar în timpul manevrelor de ieșire și intrare în porturi, pentru mai multă siguranță. Comandanții vor conduce vapoarele prin satelit, dintr-un birou, de pe uscat, transmițând ordinul aparatelor și roboților.
Omul va plăti scump pentru acest confort tehnologic. Nu va mai simți bucuria aventurii, nici emoțiile luptei cu vântul și valurile. O pierdere uriașă pentru spirit!

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 2.0369 secunde