Portul Constanța își revine din pumnii crizei

580
Portul Constanța își revine din pumnii crizei - 42a20520a3a8a1cac1bba073c5278ebf.jpg
Industria portuară este în convalescență. După o criză prelungită, traficul de mărfuri este în creștere. Nu sunt salturi spectaculoase, dar tendința este pozitivă. "În luna aprilie 2010, cantitatea medie de mărfuri manipulate a fost de 107.604 tone/zi, față de 97.162 tone, în aprilie 2009" - a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", Ioan Bălan, directorul general al Companiei Naționale Adminis-trația Porturilor Maritime Constanța.

Reîntoarcerea fiului risipitor
Creșterea traficului se datorează în special revenirii lui ArcelorMittal Galați în portul Constanța. După cum se cunoaște, în 2009, combinatul siderurgic provocase o adevărată dramă în industria portuară româ-nească, luând decizia de a nu se mai aproviziona cu materii prime prin portul Constanța și pe Canalul Dunăre - Marea Neagră, alegând o rută de transport mult mai scumpă, prin portul bulgăresc Burgas și pe Canalul Bâstroe.
Pe de altă parte, mai multe grupe de mărfuri (minereurile neferoase, îngrășămintele și produsele chimice, echipamentele și mașinile, cherestea și mărfurile generale) înregistrează creșteri semnificative, pe fondul relansării economiei, afirmă Bălan. Traficul de mărfuri containerizate, chiar dacă este inferior celui de anul trecut, este în ascensiune. În schimb, cantitățile de cereale sunt în scădere. "Avem convingerea că vom depăși în mod substanțial traficul de mărfuri din 2009. Cantitățile de produse chimice sunt tot mai mari, apar tot mai multe mașini, instalații și echipamente, cererea de ciment și geamuri este tot mai mare, iar laminatele și țevile se exportă tot mai mult " - susține directorul general.
Sunt și alte semnale că economia portuară este în creștere. Compa-niile feroviare transportă din ce în ce mai multe containere, iar tranzitul de mărfuri spre și dinspre Serbia, Unga-ria și Austria își recapătă vigoarea.

Investiții de cursă lungă
Creșterea volumului investițiilor este dătătoare de încredere pentru toată suflarea portuară. Construcția podului rutier la km 0+540 al Canalului Dunăre - Marea Neagră și finalizarea digului de larg așteaptă soluționarea contestațiilor depuse în urma licitațiilor de atribuire a lucrărilor. Investiția privind dezvoltarea rețelei feroviare din zona fluvio - maritimă a portului Constanța este "pe țeavă", urmând să se țină licitațiile.
Zonele virgine de pe molurile III și IV ale portului Constanța sunt dorite de investitori. Cunoscuta bancă americană Merrill Lynch, una dintre cele mai mari instituții financiare ale lumii, intenționează să construiască un terminal de containere pe molul III.
În 2009, pe 20 octombrie, o delegație din care au făcut parte vicepreședintele băncii, Michal Vancik, care răspunde de sectorul de investiții, directorul Julian Trott și Guillame Petitgas, a făcut o vizită exploratorie în portul Constanța. Intențiile bancherilor americani vizează construcția unui terminal de containere. Banca ar urma să ia în concesiune molul, pe un interval de timp de 40 de ani, cu o perioadă de grație de 10 ani, și să finanțeze construcția infrastructurii și suprastructurii terminalului. Administrarea obiectivului ar urma să fie realizată de un operator portuar specializat.
Japonia este interesată, la rândul ei, de construcția unui terminal de containere pe molul III sau IV. O delegație niponă și-a anunțat vizita în portul Constanța.
Alături de containere și cereale (sector de piață în care s-a investit foarte mult în ultimii ani și se inves-tește în continuare), în porturile maritime românești începe să se dezvol-te un puternic sector de gaze, afirmă Ioan Bălan. La Midia, Octogon Gas & Logistics SRL construiește cel mai modern terminal de gaze petroliere lichefiate, de la Marea Neagră. De asemenea, în portul Mangalia, urmează să fie construit un terminal de gaze naturale lichefiate.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 1.46 secunde