Consiliul Concurenței va ancheta licitațiile de pe piața achizițiilor publice. Cu ce folos?

699
Consiliul Concurenței va ancheta licitațiile de pe piața achizițiilor publice. Cu ce folos? - 045a55c409fd464e10585c925532138b.jpg

Articole de la același autor

Faptul că legea obligă instituțiile statului să aplice metoda licitațiilor a creat iluzia liberei concurențe pe piața achizițiilor publice. În realitate, de prea multe ori, competiția este obstrucționată prin mecanismul caietelor de sarcini.
Nu mai este de multă vreme o noutate cum pot fi trucate licitațiile cu ajutorul acestor instrumente. Cerințele și criteriile incluse de organizatorii licitațiilor în caietele de sarcini sunt astfel concepute încât să bareze accesul firmelor nedorite la contractele de achiziții publice. În schimb, li se face pârtie celor ce trebuie să iasă câștigătoare. Caietele de sarcini sunt nu doar instrumente ale blocării concurenței, ci și ale corupției.
O simplă lectură a criteriilor de selecție impuse de organizatorii licitațiilor arată dacă acestea sunt trucate sau nu. De-a lungul anilor, agenții economici au învățat să citească printre rândurile caietelor de sarcini și să miroasă care licitații sunt cu dedicație. Drept urmare, preferă să nu ia parte la scenetele, în care rolul lor este de fraieri, de paravan pentru abuzurile instituțiilor statului.
Îmi amintesc de un astfel de caiet de sarcini prezentat în urmă cu câțiva ani pe site-ul unui minister. Respectiva instituție intenționa să organizeze un eveniment pentru care avea nevoie de servicii de sonorizare. Criteriile de selecție a participanților la licitație erau extrem de amănunțite și de exacte. Se cerea ca stația de amplificare și boxele folosite de prestatorul de servicii de sonorizare să fie produse numai de o anumită firmă și să aibă anumiți parametri. Nu cred că era omisă din descriere vreuna din caracteristicile care sunt prezente, de regulă, în cărțile tehnice ale unor astfel de instalații electronice. Respectiva instituție nu omis nici măcar amănuntele privind cablurile instalației, care trebuiau să aibă anumite lungimi și parametri electrici.
Afișarea în văzul lumii a unor astfel de criterii de selecție era o dovadă de tupeu incredibil din partea conducerii respectivului minister. Era limpede ca "bună ziua" că-i vorba de o licitație cu dedicație. Cu toate acestea, organizatorii nu aveau nicio jenă și nici nu s-au temut de justiția pământeană.
Clientela politică și firmele străine abonate sunt stimulate cu contracte de achiziții publice grase, grație științei de a întocmi "caiete de sarcini deștepte" pentru "băieții deștepți". Acest lucru este posibil pentru că nimeni, nicio instituție de control a statului nu cercetează cum sunt întocmite caietele de sarcini.
Există mai multe instituții ale statului care controlează licitațiile din domeniul achizițiilor publice, dar niciuna nu verifică modul în care sunt proiectate caietele de sarcini, faptul că ele au devenit instrumente ale îngrădirii competiției și ale jefuirii banului public.
Autoritatea Națională pentru Reglementarea și Monitorizarea Achizițiilor Publice - ANRMAP și Ministerul Finanțelor Publice își limitează controlul la aspectele formale ale licitațiilor, la respectarea procedurilor. La rândul său, Consiliul Concurenței a investigat, până acum, doar aranjamentele dintre firme, nu și pe cele dintre autoritatea organizatoare a licitației și anumiți participanți.
"Situația se va schimba pe viitor. Consiliul Concurenței va înființa un departament pentru licitații" - a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", Ioan Bădică, inspector de concurență coordonator.
Este un pas înainte, dar insuficient. Este greu de crezut că această măsură va da rezultate, câtă vreme Legea concurenței nu prevede sancțiuni pentru autoritățile și instituțiile publice care îngrădesc libertatea competiției pe piața achizițiilor publice. În cazul lor, Consiliul Concurenței nu are altă putere decât să informeze guvernul și să facă recomandări.
Guvernul și parlamentul pot pune capăt jafului prin amendarea legilor achizițiilor publice și concurenței, prin instituirea controlului asupra conținutului caietelor de sarcini și introducerea unor sancțiuni dure pentru cei ce denaturează licitațiile cu asemenea instrumente. Cu siguranță nu o vor face niciodată.
Partidele politice, indiferent că sunt la guvernare sau în opoziție, sunt interesate ca sistemul să nu se schimbe. Ce rost ar mai avea să lupte pentru putere, dacă aceasta nu le asigură avantaje economice? Algoritmul politic și licitațiile cu câștigători prestabiliți reprezintă pilonii înavuțirii ilegale. Există vreun partid politic atât de altruist încât să-i distrugă?

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 2.4377 secunde