Scandal în transporturile maritime din România (VI)

Portul Constanța a investit de pomană în traficul de minereu

530
De la începutul anului 2009 și până pe data de 20 iulie, la bugetul consolidat al județului Constanța au intrat cu 43% mai puține taxe vamale, decât în aceeași perioadă a anului 2008. Pierderea de venituri nu se datorează doar crizei economice mondiale, care a afectat comerțul exterior al României. Ea este și consecința noii politici de aprovizionare practicată de ArcelorMittal Galați.
Combinatul siderurgic nu mai importă materia primă prin portul Constanța și pe Canalul Dunăre - Marea Neagră, ci prin portul bulgăresc Burgas și pe Canalul Bâstroe. De aceea sunt mai puține încasări la Vama Constanța.
Potrivit datelor furnizate de Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța, în primele 6 luni ale anului 2009, prin portul Constanța au fost operate 674.858 de tone de minereu de fier, cu 79,75% mai puțin decât în aceeași perioadă a anului precedent. În cazul cărbunilor și derivaților, cantitatea operată a fost de 788.066 tone, cu 72,06% mai puțin decât în 2008.
Scăderea dramatică de trafic se datorează în mare măsură jocului practicat de ArcelorMittal Galați, care a ales o cale de transport mai scumpă cu 71% pentru materia primă de care are nevoie, susțin specialiștii în transporturi.
Schimbarea rutei de aprovizionare a combinatului siderurgic din Galați aduce grave prejudicii portului Constanța. Statul român a făcut investiții extrem de costisitoare în port, care sunt destinate să servească în special interesele combinatului.
Molul Comvex, ocupat în cea mai mare parte de terminalul de minereu, a fost construit prin recuperarea uscatului din mare, relatează Ioan Bălan, directorul general al CNAPMC. A fost o lucrare de mare complexitate, în valoare de sute de milioane de dolari la acea vreme.
Terminalul de barje, cu o factură de aproximativ 21 milioane euro, a fost construit în special pentru a servi transportul de materii prime și produse finite ale lui ArcelorMittal Galați.
Pentru a asigura energia electrică necesară în special în terminalul de minereu, este în curs de realizare un obiectiv de 5 milioane euro. Este vorba de trecerea postului de transformare 3, de la 20 KV la 110 KV.
Toate aceste investiții, în totalitate sau în parte, au devenit inutile, pentru că minereul de fier și cărbunele au migrat spre Burgas și Bâstroe.
Statul Român n-ar trebui să mai facă, de acum înainte, nicio investiție legată de interesele lui ArcelorMittal. Este extrem de riscant să cheltuiască banii pentru a sprijini afacerile acestei companii cu comportament imprevizibil și arogant, care ba își închide cocseria, fără a ține cont de solicitările guvernanților români, ba își schimbă rutele de transport, lăsând portuari cu ochii în soare.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 3.2316 secunde