Din cauza crizei economice

Crește numărul navelor și echipajelor abandonate de armatori

1262
Crește numărul navelor și echipajelor abandonate de armatori - a81dfd623ba30e99dfbd6022899a66f0.jpg
În portul Istanbul, sute de nave așteaptă în radă sau la cheuri, pentru că nu au ce transporta. Un număr de 14 nave sunt abandonate. Echipajele lor nu mai au niciun mijloc
de subzistență.

De la Istanbul la Hong Kong
"Creșterea numărului de nave părăsite de proprietarii lor a determinat guvernul turc să ia măsuri excepționale. Dacă ar-matorii nu rezolvă situația navelor în decurs de 14 zile, respectiv nu achită datoriile, acestea sunt scoase la licitație prin intermediul justiției și în numai două luni sunt vândute. La Hong Kong, situația este mult mai gravă. Acolo e vorba de mii de nave aflate în așteptare, dintre care multe sunt abandonate. Pe coasta de vest a Africii se pare că lucrurile sunt chiar mai dramatice, dar de acolo nu se pot obține informații privind numărul navelor și echipajelor abandonate" - a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", Adrian Mihălcioiu, inspectorul pentru România al Federației Inter-naționale a Transportatorilor (ITF).

Drama shipping-ului
Tema navelor și echipajelor abandonate a fost prezentă pe agenda reuniunii inspectorilor ITF din întreaga lume, care a avut loc săptămâna trecută la Istanbul. Fenomenul înregistrează o creștere explozivă, ca urmare a crizei shipping-ului mondial. Datele statistice indică o scădere dramatică a comerțului inter-național. Astăzi, volumul de marfă nu acoperă nici 50% din ca-pacitatea de transport maritim a lumii.
Situația continuă să se de-terioreze cu fiecare navă nouă ieșită din șantierele navale. Armatorii au lansat, în anii 2006 – 2008, mii de comenzi. Mizau pe faptul că va dura creșterea economică până în 2011 – 2012. Criza a venit pe neașteptate și i-a prins cu multe contracte lansate în execuție. După ce vor ieși din docurile de construcție, navele vor îngroașa rândurile celor trase pe dreapta.

În prima linie
Criza constituie o provocare pentru inspectorii ITF din întreaga lume. Alături de sin-dicatele naționale, ei se află în prima linie a celor ce apără drepturile navigatorilor. La reuniunea din Istanbul s-a vorbit despre recesiune, despre glo-balizare, despre înmulțirea companiilor multinaționale. Toți acești factori la un loc au un impact deseori dureros asupra marinarilor. "Răspunsul inspec-torilor ITF la noile sfidări trebuie să fie profesionalismul, acti-vismul și solidaritatea. În cadrul reuniunii de la Istanbul s-a organizat, de altfel, un work-shop, în cadrul căruia a avut loc evaluarea tuturor inspectorilor ITF. În urma rezultatelor, patru dintre ei au fost înlocuiți, iar alți trei vor trebui să participe la un stagiu de training la Londra" – a declarat Mihălcioiu.

Rechinii din crewing
Dacă în prezent nu există echipaje românești abandonate, nu înseamnă că acest lucru nu ar putea să se întâmple. Odată cu adâncirea crizei, pro-babilitatea crește. Există numeroase agenții de crewing care trimit românii pe mare doar în baza unui fax primit de la un armator, fără să facă nicio verificare. În plus, s-au înmulțit firmele neautorizate care plasează forță de muncă pe piața internațională a shipping-ului, spune inspectorul ITF. Spre deosebire de cele care func-ționează cu licență, ele nu constituie garanția legală pentru cazurile în care echipajele nu își primesc salariile și nu sunt repatriate.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 2.7246 secunde