Manualele de religie, bau-baul dintre coperți

1030
Proiectul Ligii Pro Europa, intitulat "Promovarea interesului superior al copilului în educația religioasă. Monitorizarea educației religioase în școlile publice din România", a fost motivat de faptul că educația religioasă din școlile publice, așa cum se prezintă astăzi, este afectată de tendințe și practici care merg în sens invers drepturilor copilului, lezând demnitatea, protecția împotriva abuzurilor, nediscriminarea, libertatea de conștiință, inclusiv respectul pentru opțiunile acestora.

Orele de religie, ore de îndoctrinare
Aceste practici pot genera segregare și sentimente de respingere față de copiii care provin din familii neortodoxe sau nereligioase. Așa cum se prezintă astăzi, educația religioasă este confesională prin conținut, dogmatică prin doctrină și implică practicarea în școală a ritualurilor religioase. Practic, orele de religie sunt utilizate pentru catehizare și, nu de puține ori, pentru îndoctrinare.
Argumentul principal și predilect vehiculat care a condus la introducerea studiului religiei în școli - așa cum reiese din studiile întreprinse de Liga Pro Europa, din chestionarele, dezbaterile și interviurile realizate în cadrul proiectului - este acela al reparației istorice după 50 de ani de ateism de stat, când cultele religioase
s-au aflat în situația de a nu putea practica liber și de a pierde masiv enoriași, iar valorile predicate de religie - toleranța, bunătatea, devotamentul, iubirea aproapelui, solidaritatea - au cunoscut un regres îngrijorător în societatea românească.
În cadrul proiectului au fost analizate un număr de 32 de manuale și un caiet de lucru pentru elevi, cadre didactice și părinți, dintre care pentru ciclul primar 17, pentru ciclul gimnazial 5, iar pentru liceu 11. Concluzia, una alarmistă: manualele de religie aprobate de MECT sunt în proporție covârșitoare manuale confesionale, de învățătură bisericească, și doar într-o proporție redusă manuale de cultură religioasă generală.

Moartea celor dragi se datorează păcatelor copiilor
- Manualul de Religie. Cultul ortodox. Clasa I, Editura Sf. Mina Iași, autori Camelia Muha, Maria Orzetic, Elena Mocanu, aprobat de MEC cu Ordinul nr. 4177/02.07.2004, la paginile 50-51, sub titlul Faptele rele - încălcarea voii lui Dumnezeu, prezintă pentru copii imagini cu fapte considerate de autoare ca "fapte rele": "să nu-ți faci cruce trecând în fața unei biserici, să te urci în copaci, să dormi duminica până la ora zece dimineața, să te joci cu mingea în clasă sau pe stradă" - faptă a cărei urmare este pedeapsa divină - "te calcă mașina" (!).
- Cam același tip de mesaj îl întâlnim și în Manualul Alianței Evanghelice din România (Editura Little Lamb din Suceava) care, la același capitol intitulat Păcatul trebuie pedepsit, citează trunchiat din Epistola Sfântului Pavel către romani "Plata păcatului este moartea..." (Romani 6:23), sugerând copiilor de 6-7 anișori că moartea celor dragi se datorează păcatului săvârșit de aceștia, fără a continua fraza biblică cu "dar darul fără plată al lui Dumnezeu este viața vecinică în Isus Hristos, Domnul nostru". Același citat trunchiat, cu aceeași finalitate înspăimântătoare, se regăsește și în Manualul de religie ortodoxă pentru clasa a III-a, Editura Didactică și Pedagogică, București, p.24.
- În Abecedarul Micului Creștin, Ed. Didactică și Pedagogică, 2002, autor Preot Ioan Săuca, o istorioară cu rol moralizator arată astfel: "Vasilică este un copil rău. El s-a urcat pe o scară să strice cuibul rândunelelor. Dar a pățit-o! Dumnezeu l-a văzut și i-a tras scara (s.n.) (manualul prezintă și o poză sugestivă cu Vasilică zăcând inconștient cu scara căzută peste el). Băiatul nu s-a mai putut bucura de vacanță, având nevoie de tratament medical. Rândunelele zboară fericite și îi mulțumesc lui Dumnezeu că a avut grijă de ele".
- Nu doar la clasele mici sunt întâlnite imagini violente, ci și în manualele de liceu. În  manualul Religie. Cultul ortodox. Manual pentru clasa a X-a, Grupul editorial Art, autori: Mihaela Panovschi, N. Argatu, S. Vlad, A. Vlad, D. Zăbavă, aprobat prin Ordinul MEC nr. 3787 din 05.04.2005 se regăsesc pasajele următoare: "(...) Biserica creștină a dus și duce o luptă continuă împotriva tuturor practicilor magice din toate timpurile. Sfinții Părinți au oferit un exemplu admirabil, demn de urmat prin lupta împotriva magiei și a tuturor formelor de manifestare a acesteia". Împotriva superstițiilor și a practicilor magice sunt aduse argumente din Vechiul Testament și din Noul Testament. Vechiul Testament oprește cu desăvârșire vrăjitoria și practicile magice, cerând pedeapsa cu moartea pentru practicanți - "pe vrăjitori să nu-i lăsați să trăiască" (Ieșire 22, 18), "orice bărbat sau femeie se va îndeletnici cu chemarea duhurilor celor morți ori cu vrăjitoria, cu moarte să se omoare, cu pietre să-l ucideți: vinovați sunt" (Levitic 20, 27).

Reorientarea manualelor școlare
Ca o concluzie, manualele de religie și programa ar trebui urgent reorientate spre prezentarea obiectivă a mai multor religii și a istoriei religiilor.
Violența și cruzimea multor pasaje din aceste manuale induc copiilor, pe lângă frică, o mentalitate străină de spiritul și menirea unui învățământ modern. Manualele sunt orientate în mod evident spre dogmatică și îndoctrinare. Sunt numeroase îndemnuri la ritualism și aroganță față de alții. Abundă pozițiile jignitoare la adresa altor culte sau la adresa altor curente de gândire. Imaginea lui Dumnezeu este una a unui Dumnezeu violent, crud, neiertător.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 2.7765 secunde